گفتگوی ویژه

مسیر هدایت جهان به کربلا ختم می شود

این جریان هم بعد درون مسلمانی دارد هم برون مسلمانی و در طول سالها اجتماع بزرگ اربعین ثابت کرده است که علاوه بر ابعاد معنوی بیشتر نگاه به آینده دارد و به نوعی مسیر هدایت را به جهانیان نشان می دهد و کربلا نقطه غایت بسیاری از بزرگ مردان و آزاداگان خواهد بود .
مسلما مانور بزرگی که در جهان اسلام شکل گرفته است برای رسانه های غربی خوشایند نیست چرا که مغایر با سیاست های رسانه های آنهاست و پارادوکسی عجیب را در مسیر اسلام هراسی غربی ها به وجود آورده است و هر نوع پوشش خبری از اجتماع میلیونی مسلمانان در اربعین، سیاست های قبلی شان را نقض خواهد کرد .در ادامه گفتگو خبرنگار شما با دکتر حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را در این باره می خوانید.

معمولا طبق سال های گذشته رسانه های بین المللی اجتماع کوچکتر از مراسم اربعین را مورد توجه و بررسی قرار می دهند اما مراسم اربعین را خیر. چرا مراسم اربعین در بایکوت خبری رسانه های جهان قرار می گیرد؟

شاید بهتر است به جای بایکوت خبری بگوییم که این قبیل رسانه ها درک درستی از اجتماع بزرگ اربعین ندارند و اخیرا بعضی از روزنامه ها و خبرگزاری های بزرگ دنیا در جریان این راهپیمایی بزرگ قرار گرفتند .مسلما حجم نگاه ما مسلمانان با نگاه کشورهای غربی در مواجهه با چنین مساله ای بسیار متفاوت است .

فکر می کنید با گذشت زمان و گسترده شدن این اجتماع به صورت سالیانه ، در حال حاضر نوع نگرش کشورهای غربی به ویژه رسانه هایشان به این حرکت چیست ؟

با توجه به اینکه برگزاری این مراسم و حضور در آن برای ما مسلمانان براساس باور دینی و اعتقادی است ، بسیاری از رسانه های غربی به دلیل اینکه بر روی اعتقادات کشورهای مسلمان تمرکز می کنند در انتشار اخبار این گونه حرکت ها خساست به خرج می دهند و به نوعی با لجبازی حرفه ای خود می خواهند پوشش مناسبی به این موضوع ندهند و اما به نظر می رسد با وجود حوزه های جدید در عرصه ارتباطات هرکسی از هر منظری می تواند به پدیده ها نگاه کند و اطلاع رسانی صورت گیرد و به جرات می توان گفت که فضای انحصار رسانه ای کاملا شکسته شده است .

به نظر شما اجتماع بزرگ اربعین توانسته این رسانه ها را مجاب کند برای اینکه یک اطلاع رسانی هرچند محدود را در این باره داشته باشند ؟

رسانه های غربی به دلیل فعالیت در عرصه های دین مسحیت فاصله ی معناداری با جهان اسلام دارند اما اربعین به قدری در روح و جان انسانها رخنه کرده و خودش را نشان داده که کم کم رسانه های غربی را هم مجاب شدند بیایند و این پدیده را ببینند و اصطلاحا رویت کنند و حسشون را منتقل کنند.

چطور می شود با اقدامات این گونه رسانه ها مقابله کرد ؟

اگر از بعد تاثیرات معنوی به این مساله نگاه کنیم باید گفت اجتماع مسلمانان در پیاده روی اربعین به خودی خود نوعی مقابله با اقدامات رسانه های غربی است و این اجتماع خودش را بالنده می کند و هر سال به جهت تبلیغات ، ارزش ها و فضای معنوی که ایجاد می کند مسلما مشتاقان بسیاری را به سمت خود می کشاند و در واقع همین موضوع یک نوع مانع برای دست اندازی غربی ها به این جریان است .

ما در بعد رسانه ای چه بازدارنده هایی را در مقابله با اقدام رسانه های غربی می توانیم انجام دهیم ؟

به جهت اینکه دسترسی به شبکه های اجتماعی برای همه کسانی که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند میسر است ، بهتر است کسانی که در رسانه ها از دستشان برمی آید مناظر قابل فهم ، برداشت های مناسب ، دلنوشته های معنوی و آن چه که بتواند دیگران را نسبت به این مساله مجاب کند را گسترش دهند تا برای همه جهان قابلیت درک کردن را داشته باشد .

برکات این اجتماع بزرگ برای کشورهای مسلمان چه چیزهایی می تواند باشد ؟

اولین موضوعی که در پیاده روی میلیونی اربعین به چشم می خورد نزدیک شدن دلها به یکدیگر است و چنگ زدن به ریسمان الهی که بحث توحید و امامت را در خود دارد و قدرت مانور تجمع مسلمانان که در حوزه مسائل معنوی ایجاد می شود نیز می تواند قابل توجه باشد چرا که امروز جهان از معنویات تهی است و بسیاری از شکافها و کج روی ها از دل عدم اعتقاد و بی خدایی بیرون می زند .

ابعاد و تاثیرهای مراسم اربعین در جهان بین الملل به چه شکل است؟

این گردهمایی عظیم می تواند یک سرچشمه روشن برای انسانهایی باشد که آنها را از سرگشتگی آخرالزمانی نجات دهد و به نظر می رسد همه آدمها شفافیت و زلالی دل را دوست دارند و بسیاری از آنها بدون اینکه شناختی از امام حسین (ع) و عاشورا داشته باشند می آیند و این مسیر را طی می کنند و در جریان این مسیر با یکی از بزرگ مردان راستی و درستی آشنا می شوند و مسلما می توان گفت این جریان هم بعد درون مسلمانی دارد هم برون مسلمانی و در طول سالها اجتماع بزرگ اربعین ثابت کرده است که علاوه بر ابعاد معنوی بیشتر نگاه به آینده دارد و به نوعی مسیر هدایت را به جهانیان نشان می دهد و کربلا نقطه غایت بسیاری از بزرگ مردان و آزاداگان خواهد بود .

https://shoma-weekly.ir/OkELg5