گفتگوی ویژه

مسئولان با روحیه بسیجی می توانند به خودسازی و اجتماع سازی برسند

مسئولان با روحیه بسیجی و تفکر بسیجی می توانند به یک خودسازی و اجتماع سازی برسند. جامعه ما نیازمند اتکا به نیروهای خودی و درون سازی است و بسیج بهترین تکیه گاه است
به گزارش شبستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز سالهای پرالتهاب در کشور ضرورت شکل گیری یک نهاد مردمی برگرفته از تمام اقشار جامعه را ایجاد می کرد تا همه مردم بتوانند در شرایط بحرانی در کشور هر یک در جایگاه خود نقشی مهم را ایفا کنند اما در این میان باید نهادی در غالب یک تشکل شکل می گرفت تا تمام مردم بتوانند در یک کلمه واحد با نام بسیج گردهم جمع شوند این موضوع با داریت و دوراندیشی امام خمینی ره به درستی تشخیص داده شد و در 5 اذر 1358 دستور تشکیل بسیج صادر شد و در دی ماه 1359 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

از زمان تشکیل بسیج تا کنون همواره این تشکل مردمی در تمام ادوار بحرانی از جنگ تا سیل و زلزله همیشه در خط اول خدمت به کشور حاضر شده و گرههای زیادی با عزم و اراده این نهاد مردمی باز شده است بر همین اساس مصاحبه ای همزمان با هفته بسیج با محمد کرمی راد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

الگوی بسیج تا چه اندازه در دنیا شناخته شده است؟

با تبریک هفته بسیج به عموم مردم و رهبر انقلاب، نامگذاری هفته بسیج یکی از مهمترین رویدادها و پدیده های انقلاب اسلامی و ماندگاری در ایران است. الگوی بسیج در تمام شئونات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی یک مسئله نهادینه شده است و از آنجایی که حتی برخی از کشورهای اسلامی و همسو با جمهوری اسلامی از این الگو استفاده کرده اند و در موضوع محور مقاومت دیدیم که در سوریه، عراق و یمن و لبنان که طبیعتا از صدور انقلاب تبعیت کردند و حزب الله که از انقلاب الگو پذیرفت، موضوع بسیج را به خوبی تاسی کردند.

به یاد دارم که سید حسن نصرالله در سال 1380 که خدمت ایشان رسیدم، گفتند ما مقاومت را از شهید محمد حسین فهمیده ها آموختیم که چگونه با سن 13 سالگی خود با نارنجکی به کمر زیر تانک دشمن بعثی شهید شد و تانک دشمن را منهدم کرد.

امام (ره) در این باره فرمودند رهبر ما آن طفل 13 ساله ای است که خود را برای انقلاب و دفاع از مردم فدا کرد، بنابراین بسیج با یک سلسله ویژگی ها خصوصیات و مشخصات بارز و برجسته توانست با القای روحیه فداکاری، ایثارگری، جانبازی و تلاش و کوشش در عرصه های علمی، فرهنگی و اجتماعی ظاهر شود. روحیه بسیجی در هر جا حاکم باشد، قطعا پیشرفت ها نمود بهتر و بیشتری نشان می دهد.

بسیج در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

نمونه این موضوع در دانشمندان هسته ای کاملا مشهود است. این دانشمندان با همان روحیه بسیجی توانستند به اوج قله فناوری هسته ای برسند. این موضوع در سایر علوم نیز تحقق یافت.

روحیه بسیج و اخلاص در وجود بسیجیان به ویژه در دوران دفاع مقدس تبلور یافت، توانست فرهنگی را در کشور و جامعه معرفی کند که این فرهنگ متاسفانه گاهی از سوی برخی دست اندرکاران نادیده گرفته می شود اما باید بدانیم در چنین شرایطی که نیروهای مردمی در قالب بسیج هشت سال دفاع مقدس را جانانه مدیریت کرده و از سرزمین خود دفاع کرده اند و در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و امنیتی حضور فعال داشتند.

آیا در شرایط بحرانی بسیج می تواند ایفای نقش کند؟

در جریان فتنه ها نیز بسیج درخشش ویژه پیدا کرد و از انقلاب پاسداری کرده و در موضوعات اجتماعی و خدماتی که به مردم ارایه می دهد، بسیج توانست به لحاظ مسایل خودکفایی و اقتصاد مقاومتی به خوبی بدرخشد. در حوادث و رویدادهای طبیعی مانند سیل و زلزله نیز بسیج به خوبی نقش آفرینی کرد و توانست در این زمینه به کمک مردم بشتابد.اگر روزی جنگ در این کشور است، بسیجی نوک پیکان دفاع از کیان اسلامی است و اگر زلزله، سیل و حوادث دیگر باشد، این بسیجی است که با همان روحیه اخلاص و از خود گذشتگی وارد میدان می شود و حضور فعال دارد.

چه مشکلاتی با حضور بسیج در کشور حل شد؟

در موضوع بهداشت و درمان و ریشه کن کردن بسیاری از بیماری ها بسیج توانست با واکسیناسیون به موقع در سطح گسترده ای به کمک مراکز بهداشتی بیاید. امروز بسیج با سازماندهی بیش از 10 میلیون نفری توانسته است ساماندهی مناسب را در سطح کشور ایجاد کند البته در این زمینه کم و کاستی هایی هم وجود داشته است.

تا چه اندازه بسیج در تحقق اهداف خود موفق بوده است؟

می توانیم بگوییم اگر امکانات مورد نیاز ساختار و سازمان مورد نیاز بسیج به خوبی تامین شود، بسیج بیش از 80 درصد اهداف خود را در برنامه ریزی ها محقق کرده است.

سازمان ها و نهادهای مسئول در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی چگونه می توانند از ظرفیت بسیج در حل مشکلات خود بهره ببرند و آیا بسیج ظرفیت حل این مشکلات را دارد؟

سوال بسیار خوب و به جایی عنوان کردید. این حوادث اخیر و گرانی بنزین و کنترل بازار که مطرح شد یکی از عرصه هایی بود که بسیج به خوبی خود را در آن نشان داد. بسیج یکی از نیروهای سپاه عنوان می شود که با نام مقاومت بسیج همکاری می کند البته نیروهای دیگری همچون نیروی دریایی، زمینی و هوایی نیز در سپاه فعالیت می کنند اما نیروی مقاومت بسیج تشکلی به نام بسیج اصناف را در دل خود جای داده است که این بخش از بسیج بیش از 500 هزار نفر بسیجی آگاه و توجیه شده و آموزش دیده در امر کنترل بازار آمادگی دارند تا به اتحادیه ها و اصناف و تعزیرات حکومتی معرفی شوند تا بتوانند در کنترل قیمت به دولت کمک کنند.

بسیجی با روحیه اخلاص، صداقت و فداکاری می تواند از سوء استفاده گران اندکی که مانند زالو خون مردم را می مکند، جلوگیری کند و از آب گل آلود استفاده کنند. گرچه دستگاه های اجرایی و قضایی باید قاطعانه جلوی این گرانی های بی رویه را بگیرند و آن را کنترل کنند اما بسیج خود اعلام می کند تا نیروهای آموزش دیده را در سطح کشور را در اختیار سازمان های ذی صلاح بگذارد تا بتوانند بازار را کنترل کنند و قیمت ها افزایش پیدا نکند.

این بی تدبیری هایی که گاهی در سطح جامعه در دستگاه اجرایی و برخی دستگاه های دیگر مشاهده می کنیم، طبیعی است که برآیند رفع این مشکلات می تواند بخش عمده ای از نیروهای بالقوه و بالفعل بسیج را به کار ببندند تا در ارتباط با حل این مشکلات گام های موثری برداشته شود و این امتیاز مهمی برای نیروهای مردمی بسیج است که از طریق سپاه ساماندهی می شوند و می توانند در تمام عرصه ها نقش آفرینی کند.

واکسیناسیون از موضوعات مورد نیاز کشور بود که بسیج با نیروهای آموزش دیده توانست در این زمینه مثمر ثمر باشد. در زمینه های دیگر نیز آمادگی هر نوع کمک و فداکاری برای حل مشکلات کشور در سیره و روش بسیج وجود دارد. مسئولان باید بتوانند از این ظرفیت و پتانسیل نهایت استفاده و بهینه به عمل آورند.

پیشنهادی برای استفاده مطلوب و تحقق اهداف بسیج دارید؟

مهمترین پیشنهاد آن است که مسئولان با روحیه بسیجی و تفکر بسیجی می توانند به یک خودسازی و اجتماع سازی برسند. جامعه ما نیازمند اتکا به نیروهای خودی و درون سازی است و بسیج بهترین تکیه گاه است. ما نیازمند سازندگی از درون هستیم تا بتوانیم به اتکا به نیروهای درونی به اهداف خود برسیم. اگر بتوانیم با استفاده از این روحیه انگیزه این نهاد مردمی و استفاده از نیروهای بسیج را بکار بگیریم، موفقیت ما در تمام حوزه ها بیشتر از گذشته خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/iQO3RB