گفتگوی ویژه

مردم به شعارهای جدید روحانی رای دادند نه کارنامه اش

روحانی ادعا می‌کند مردم بر اساس عملکرد دولت قبلی به من رأی داده‌اند، در حالی که به صراحت می‌گویم مردم به شعارهای جدید شما رأی دادند.
در دیدار روز شنبه رئیس‌جمهور دولت دوازدهم و کابینه‌‌اش با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دولت، رهبری ضمن تجلیل از مقام شامخ شهیدان رجایی و باهنر و عملکرد مثبت آنها در دوره کوتاه آخرین مسئولیتشان بر آن شدیم به چند توصیه رهبری در این جلسه بپردازیم. در این خصوص خبرنگار شما با احمدعلی مقدم عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

آیا در دولت فعلی روحیه جهادی و انقلابی و تلاش مضاعف و خستگی‌ناپذیر را برای حل معضلات کشور می‌بینید؟

مقام معظم رهبری بارها تأکید فرموده‌اند مشکلات کشور با همت نیروهای انقلابی و جهادی حل می‌شود. همه مشکلات هم قابل حل هستند و مشکل لاینحل نداریم. نیروهای انقلابی و جهادی دلسوز نظام و انقلابند و با این روحیه بر کلیه مشکلات و مسائل کشور فائق می‌آیند و راهش همین است. در خصوص دولت دوازدهم باید بگویم در مقایسه با دولت قبلی تغییراتی نکرده است و هیچ تغییراتی را در دولت جدید احساس نمی‌کنم. یازده دوازده نفر از کابینه دوره گذشته هستند و وزرای جدید هم یا معاون یا قائم‌مقام وزیر در دولت یازدهم بودند. بنابراین این دولت همان دولت یازدهم است. اگر عملکرد دولت قبلی را داشته باشد نمی‌توانیم هیچ امید و انتظاری در خصوص جهادی و انقلابی عمل کردن در امور داشته باشیم.

با وجود وزرای میلیاردی در کابینه دولت دوازدهم در خصوص پرهیز از اشرافی‌گری دولت و مسئولان در فرمایش اخیر رهبری شنیدن سخنان شما مغتنم است.

در پرهیز از اشرافی‌گری و حضور چنین وزرایی در کابینه اشکال را از مجلس می‌دانم. مجلس بخواهد. در قانون هم هست که کابینه وضعیت مالیشان را مشخص و اعلام کنند. بعد قانون از کجا آورده‌ای اعمال شود که واقعاً دارایی‌هایشان را از کجا آورده‌اند. وزیری که مبلغ میلیاردی وثیقه می‌گذارد حتماً دارد که می‌تواند این میزان وثیقه بگذارد. وزرای دیگر هم هستند. باید قانون از کجا آورده‌ای را از بدنه دولت شروع کرد.

توسط مجلس.

همین‌طور است. مجلس باید پیگیر شود. من اشکال را متوجه مجلس می‌دانم. مجلس باید نظارت عالیه بر عملکرد دولت داشته باشد و این نظارت را اعمال کند و از دولت بخواهد. پرسش و پاسخ از دولت و رئیس‌جمهور و تحقیق و تفحص ابرازهای مجلس هستند. متأسفانه مجلس از اینها به نحو احسن استفاده نمی‌کند. اگر می‌بینیم معضلات و مشکلات در دولت وجود دارد ناشی از عدم نظارت و ضعف مجلس است.

متأسفانه دولت یک‌سری فرعیات را اصلی و اولویت جلوه می‌دهد تا پاسخگوی اولویت‌های مردم و دغدغه آنها نباشد. نظر شما چیست؟

شخصاً اعتقادم این است که دولت دوازدهم همان دولت یازدهم است و هیچ تغییری نکرده است. حتی اگر از نظر جناحی و خطی هم در نظر بگیریم خطی‌تر و جناحی‌تر از دولت قبلی است. چنین دولتی توان انقلابی عمل کردن را ندارد. وقتی روحیه انقلابی و جهادی که مورد تأکید حضرت آقاست نباشد طبعاً نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند. در این صورت به حاشیه می‌پردازد تا فکر مردم را از دغدغه‌هایشان دور نگه دارد، اما این فکر غلط است. اشتباه می‌کند که با این کار نگرانی‌های مردم به حاشیه رانده می‌شود. موقعی که سفره مردم رونقی ندارد؛ وضعیت معیشتیشان نامناسب است؛ اشتغال و تولید شرایط خوبی ندارد، با هیچ حاشیه‌سازی نمی‌توان اینها را از مردم کتمان و محو و از ذهنشان خارج کرد.

چون مردم دارند مدام با این معضلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

واقعیت همین است. وقتی دارم مشکلات را لمس می‌کنم. بچه‌ام بیکار است، سفره‌ام خالی است و وضع معیشتی و زندگیم ناجور است با هیچ حاشیه‌ای نمی‌توانم اینها را فراموش کنم. بنابراین اینکه دولت با اولویت دادن به یک‌سری مسائل فرعی گمان می‌کند می‌تواند مردم را از خواسته‌ها و مطالبات به‌حقشان منصرف کند در اشتباه است. باید به مطالبات منطقی و به‌حق مردم بپردازد و در این جهت حرکت کند.

در واقع می‌خواهد با این کار از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کند.

دقیقاً! تأکیدم بر این است که روحانی در دولت یازدهم بهانه‌ای داشت که هر مشکل و مسئله‌ای را به دولت قبلی وصل می‌کرد. خوشبختانه الان دیگر نمی‌تواند این رویه را در پیش بگیرد، چون دولت قبلی خودش است! اگر قرار باشد ایرادی بگیرد باید به خودش ایراد بگیرد. دیگر اینکه بگوید «باید بشود، باید بشود» چه کسی باید این کارها را انجام بدهد و مشکلات را حل کند؟

خود دولت!

همین‌طور است. متأسفانه زیرمجموعه دولت هم این حرف‌ها را می‌زنند. در حالی که امروز وقت «باید بشود»ها نیست. باید گزارش عملکرد به مردم بدهند که فلان برنامه را بستیم و داریم این کارها را انجام می‌دهیم و این کارها را هم شروع کرده‌ایم. ضمن اینکه باید مردم اثرش را هم ببینند. در بحث فرهنگی دولت آن‌چنان که باید کاری نکرد. در این دوره شوراها، مجلس و عوامل اجرایی در اختیار دولت دوازدهم است. مجلس تمام و کمال کمر همت بست و چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب از دولت حمایت کردند تا کابینه‌ روحانی رأی بیاورد و دولت هیچ بهانه‌ای نداشته باشد. همه از جمله مردم به میدان آمده‌اند. روحانی ادعا می‌کند مردم بر اساس عملکرد دولت قبلی به من رأی داده‌اند، در حالی که به صراحت می‌گویم مردم به شعارهای جدید شما رأی دادند.

حالا مردم چه کنند؟

مردم باید روحیه مطالبه‌گریشان را قوی و مشکلات و مسائلشان را بیان و مطرح کنند. تحت تأثیر مسائل حاشیه‌ای که دولت ایجاد می‌کند قرار نگیرند. خواستن مطالبات به‌حق و منطقی از مسئولین حق مردم است. باید روحیه مطالبه‌گری مردم را قوی کرد که اینجا وظیفه رسانه است. رسانه‌ها باید صدای مردم باشند.

https://shoma-weekly.ir/FV9Ize