گفتگوی ویژه

مردم برای اقتصاد مقاومتی آمادگی دارند

مردم ما آمادگی دارند. آنچه مسلم است دولت تاجر خوبی نیست، اگر کارها را به مردم واگذار کند مردم به هر شکلی است کارها را پیش می برند. ببینید یک واحد تولیدی که دولتی است به محض این که در یک جا مشکل پیدا می کند یک موقعی این کار قرطاس بازی و نامه نگاری ماه ها طول می کشد ولی دست بخش خصوصی که باشد، اگر زندگیش را بفروشد سریع می رود و مشکل را حل می کند.
«مسئله ی اقتصاد در اولویت اول است. در مسئله ی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله ی تولید داخلی است؛ مسئله ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله ی با رکود است... علاج همه ی اینها در مجموعه ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است.» این ها بخشی از پیام نوروزی مقام معظم رهبری است که نقشه راه سال 95 را مشخص می کند. با ابوالفضل توکلی بینا عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این باب گفتگو کرده ایم.

***

با توجه به شعار امسال، در همین مدت کوتاهی که از ابتدای سال گذشته است آیا ما تغییری دیده ایم؟ با کار گروهی که در دولت تشکیل شد، فکر می کنید که امسال آینده ی روشنی در اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت؟

دولت چاره ای جز این که مسئله اقدام و عمل را انجام دهد، ندارد. دیدند که غرب برجام را چطور رها کرد. از ابتدا هم مقام معظم رهبری می فرمودند که ما به این ها اطمینان نداریم، قابل اطمینان نیستند. در هر حال این آخرین مرحله ای است که اگر ما بخواهیم نظام مان را ادامه دهیم نیاز به این است که مشکل اقتصادی کشورمان را حل کنیم. لازمه ی این هم این است که دولت کارها را به مردم واگذار کند و خودمان تولید کنیم، خودمان مصرف کنیم، خودمان صادر کنیم. غیر از این حل نمی شود.

آیا اینکه کلمه اقدام در نامگذاری سال آمده است به این معنا است که هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؟

عملاً این طور بوده است چون لازمه ی این که از مرحله حرف به اقدام و عمل بیایند که ایشان آن را اضافه فرمودند این است که باید کارها را به مردم واگذار نمایند. معاون آقای رییس جمهور هم گفت ما کارهای نیمه کاره ی دولت و تولیدی هایش را اقدام می کنیم.

اولین نکته ای که مقام معظم رهبری راجع به اقتصاد مقاومتی فرمودند «جهادی رفتار کردن» است. این معنا در اقتصاد چگونه تفسیر می شود؟

باید سریع تر واگذاری ها به مردم را انجام دهیم. بعد در دولت یک تیمی تشکیل شود که البته می گویند من یک ستاد اقتصاد مقاومتی درست کرده ام که آن جا کارها را انجام دهد. مگرآلمان شرقی چه کاری انجام داد؟ آن ها گاهی کارخانجات را به مردم واگذار کردند بدون این که چیزی بگیرند متنهی مشروط بر این که بتوانند آن کارگرها را حفظ کنند، اشتغال را رونق ببخشند.

نکته بعدی که مقام معظم رهبری فرموده اند «فرصت ساز بودن و مولد بودن اقتصاد» است، که در این باب هم تغییری مشاهده نشده است.

معنای مولد بودن این است که دولت نقدینه ی کارخانجات را تأمین کند. حالا غیر از واگذار کردن کارها به مردم نقدینگی آن ها را هم تأمین کند و در رابطه با تولید اولویت را به این کار دهد. چون تولید ضد تورم است، تولید هم اشتغال زا است، هم مردم را بهره مند می کند، مردم را از این حالت بد اقتصادی خارج و وضعیت اقتصاد رونق پیدا می کند. در هر حال این یک موضوعی است که باید دولت اهمیت دهد.

همه ی آنچه که شما فرمودید متوجه دولت است، فکر می کنید بقیه چه وظائفی بر دوششان است؟

مردم ما آمادگی دارند. آنچه مسلم است دولت تاجر خوبی نیست، اگر کارها را به مردم واگذار کند مردم به هر شکلی است کارها را پیش می برند. ببینید یک واحد تولیدی که دولتی است به محض این که در یک جا مشکل پیدا می کند یک موقعی این کار قرطاس بازی و نامه نگاری ماه ها طول می کشد ولی دست بخش خصوصی که باشد، اگر زندگیش را بفروشد سریع می رود و مشکل را حل می کند.

آن دسته از مردم که در تولید دستی بر آتش دارند منتظر حمایت های دولت هستند و بقیه وظایف دیگری بر دوش‌شان است مثل خرید کالاهای ایرانی، که به نظر می رسد هنوز استقبالی نشده است. یعنی مردم ما حاضر نیستند که کالاهای ایرانی را تجربه کنند.

این مسئله راهکار دارد. مردم ما، مردم خوبی هستند. یکی این که کیفیت کارها را رونق دهند. مسئله کیفیت خیلی مهم است. مردم ما می پذیرند. حالا ممکن است قلیلی با امکانات زیادی که دارند تن به این کار ندهند ولی اکثریت مردم، گوش به فرمان رهبر هستند. شما می بینید با وجود وضع اقتصادی بد، هر وقت رهبرعزیز ما برای انتخابات و راه پیمایی دعوت می کند، چگونه به صحنه می آیند.

ما شاهد بودیم که سال های قبل اسامی که برای سال ها انتخاب می شد در حد همین برگزاری همایش ها و کنفرانس ها بود که از این ماجرا مقام معظم رهبری هم حسابی گلایه کردند. فکر می کنید امسال هم همین اتفاق می افتد؟

انشاالله که این طور نباشد. گرچه دولت امسال چاره ای غیر از عملی کردن اقتصاد مقاومتی ندارد.

این که می فرمایید چاره ای ندارد، اگر این اتفاق نیافتد چه می شود؟

وقتی در مردم نارضایتی باشد اثر منفی آن به خود دولت بر می گردد.

آیا اصلاً این نگرانی در دولت وجود دارد؟

حالا دولت هم تلاش می کند. ما امیدواریم. یک بخشی هم این بود که بعد از دولت آقای احمدی نژاد خزانه خالی بود. حالا با این توضیحی که در چند روز اخیراعلام کردند نزدیک به 2 میلیون بشکه نفت فروش داریم، خود این یک رونقی ایجاد می کند. انشاالله.

انشاالله این آمار مثل بقیه آمارها نباشد.

انشاالله دولت بتواند این کار را عملی نماید و مردم را از این مرحله عبور دهد.

یک خاصیت دیگری که مقام معظم رهبری بر شمردند بحث درون زا بودن و برون گرا بودن اقتصاد است. ما تا به حال در این مورد موفق نبوده ایم. چه در دولت قبلی و چه در دولت یازدهم اقتصاد ما نه درون زا بوده است و نه برون گرا بوده است، قبول دارید؟

همین که می گویند اقتصاد مقاومتی یعنی خودمان تولید کنیم، خودمان مصرف کنیم، صادر کنیم. معنای برون گرا این است که ما دست از کالای خارجی بکشیم و مسئله قاچاق را جدی بگیریم، مسئله واردات را جدی بگیریم، جز آن موادی که برای کارخانجات ما ضرورت دارد تولیدات دیگری را وارد کشور نکنیم، جلوی قاچاق را بگیریم. از آن طرف هم کیفیت را بالا ببریم و لازمه اش آن است که تبلیغ هم کنیم، بزرگان ما وقت بگذارند. مردم خوبی داریم، وقتی مشکل را بفهمند همکاری می کنند.

و اینکه سال ها بین مردم ما این تفکر وجود دارد که اقتصاد مقاومتی همان ریاضت اقتصادی است که این به مسئولین هم منتقل شده بود.

ببینید در ریاضت یک بخش آن پرهیز از تجمل گرایی است که ما در زندگی دنبال کارهای تجملاتی نرویم که برای کارهای اقتصادی مان مشکل پیدا کنیم. این که با مردم بحث کنیم و با آن ها روبروشویم و از آن ها بخواهیم، چطور 8 سال جنگ را تحمل کردند این هم همان است. همین که ما از این طرف به دنبال این برویم که مسئله تولید را رونق دهیم و از مردم بخواهیم که تجمل گرایی نداشته باشند، واردات بی رویه نباشد، جلوی قاچاق را بگیرند، انشاالله ما موفق می شویم.

به عنوان آخرین سؤال، آیا ما امسال منتظر باشیم همه ی آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند مثل مهار گرانی، رفع بیکاری، مقابله با رکود اتفاق بیفتد؟

انشاالله، ببینید وقتی ما از آن طرف می بینیم که غربی ها با نهایت پررویی می آیند زیر همه چیز می زنند. ماه ها مذاکره کردند و آن وقت همه را کنار می زنند و می گویند تحریم را تشدید هم می کنیم. ما راهی نداریم جز این که خودمان از داخل کار کنیم و درون گرا باشیم. وقتی می بینیم با نهایت پررویی بعد از این همه مذاکرات، ما همه تعهدات را انجام دادیم ولی آن ها همین قدم اول و دوم جلوی آن را گرفتند، ما راهی نداریم جز اینکه خودمان تولید کنیم، مصرف کنیم، صادر کنیم.

https://shoma-weekly.ir/rV6ezR