گفتگوی ویژه

مردم از بی اخلاقی های انتخاباتی ناراحت هستند

مردم نشان داده اند که از بداخلاقی‌هایی که در انتخابات گذشته صورت گرفت، منزجر هستند. هم سیاسیون و افراد شاخص و هم کسانیکه قصد دارند در عرصه انتخابات شرکت کنند درک کردند که مردم از بداخلاقی عمومی که در انتخابات‌های گذشته به وجود می‌آمد، به شدت ناراحت هستند و هر کس که به کارهای ضد اخلاقی اقدام کند و بخواهد از وسیله ضد اخلاقی برای رسیدن به قدرت استفاده کند، مورد ادبار مردم قرار خواهد گرفت.
امیر زینلی- انتخابات خیلی زودتر از آن چه که باید آغاز شده است. بی اخلاقی هایی هم از همین حالا شاهد هستیم که توسط رقبای انتخاباتی انجام می گیرد. اخلاق انتخاباتی حکم می کند که پرونده هایی که مربوط به قبل بوده را برای زیر سؤال بردن رقیب، در ایام انتخابات باز نکنیم. با حجت الاسلام والمسلمین ذاکری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره اخلاق انتخاباتی گفتگو کرده ایم.

***

به نظر شما باید چه طور رفتاری را شاهد باشیم که در شأن انتخابات جمهوری اسلامی ایران باشد؟

مراعات اخلاق یک نکته بسیار اساسی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. دینی که شعارش اخلاق است، پیامبری که هدف از بعثت خویش را مکارم اخلاق ذکر می‌کند و نظام ما که بر اساس اسلام پایه گذاری شده و نهضت انقلاب اسلامی که با حضانت یک مرجع عالی قدر مثل حضرت امام (ره) به پیروزی رسیده است، باید در تمام عرصه‌ها الگوی بارز رعایت اخلاقبرای جهانیان باشد. یکی از این عرصه‌ها انتخابات است. ما نظامی مردم سالاری دینی را شکل دادیم که الگوی بسیار مناسبی برای کشورهای منطقه و آزادی خواهان دنیا است. نظامی که مردم سالاری به معنای کامل کلمه در آن بر پا می‌شود و بر پایه دین مبین اسلام استوار است. لذا مراعات اخلاق و رعایت کردن موازین اخلاقی در تمام حوزه‌ها من جمله حوزه رقابت که هر دوسال یک بار شاهد انتخابات هستیم، با گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی، نشان دهنده بلوغ فکری، دینی، معنوی و اخلاقی یک جامعه است.

توجیهی که وجود دارد این است که ما برای رسیدن به هدف والاترمان که اجرای منویات نظام است، باید کسی را انتخاب کنیم و برای انتخاب آن باید دیگران را تخریب کنیم. این توجیه چقدر صحیح است؟

طبق موازین شرعی، آموزه‌های دینی و مکتب اهل بیت (ع) هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. برای رسیدن به یک هدف مقدس نمی‌شود از یک مقدمه حرام استفاده کرد. اتفاقا این از مواردی است که مورد نهی شدید اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است. هر چند که متاسفانه این نوع تفکر در گروه‌های سیاسی و شبه سیاسی دیده شده است. متاسفانه در سال‌های اخیر این شاهد این روند بوده ایم که جریان و طیفی در عرصه انتخابات‌های مختلف برای این که کاندید خودش به پیروزی برسد، دیگران را مورد هجمه‌های ناجوانمردانه قرار می‌داد و شاهد تخریب‌های شدیدی بودیم که طبق فرموده مقام معظم رهبری خلاف بیّن شرع است و عده ای با این روش به دنبال کسب وجهه در بین مردم هستند. به هر حال تجربه نشان داد که شاید مردم تحت تاثیر جو قرار بگیرند ولی زمانی که غبار فتنه کنار رفت، امر برای آنها مشخص و شفافیت ایجاد شد، کسانی را که از وسائل غیرشرعی استفاده کردند و به قدرت رسیدند را با قاطعیت کنار زده و از آنها عبور خواهند کرد.

یک اتفاق دیگر این است که پروندههایی که مربوط به قبل است نگهداری می‌شود و در ایام انتخابات رسانه ای می‌شود. این یکی از شگردهایی است که در هر دو قطبی که معمولا در انتخابات حضور دارند، رواج دارد.

الگوی همه ماباید رعایت موازین شرعی و وسیله پاک و مطهر برای رسیدن به یک هدف مقدس باشد. کسانی که ادعای ولایت مداری کرده، در خط حزب‌الله و ولایت فقیه و پیرو منویات زعمایدینهستند، باید موازین شرعی را رعایت کنند. نباید فعالیت‌های آنها آلوده به گناه باشد و برای دنیای کسی آخرت‌شان را خراب کنند. این در تمام عرصه‌های زندگی است. غیر از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، انسان باید مدام به این نکته توجه داشته باشد که پایش را از مدار تقوا، عدالت و انصاف خارج نگذارد زیرا نتیجه آن سقوط خواهد بود و زمانی که سقوط برای کسی حادث شد، نجات دادن او کار هر کسی نیست.

گاهی هم شاهدیم که به نام رهبری کارهایی صورت میگیرد و تفسیرهایی از سخنان ایشان می‌شود که اشتباه و نادرست است و این باعثسوء استفاده دشمن می‌شود.

بارها مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که من حرف درگوشی ندارم و مطالبم را مستقیما با مردم در میان می‌گذارم. هر زمان هم که ایشان احساس کردند از کلام و رفتارشان برداشت اشتباهی شده است، قاطعانه جلوی این انحراف را گرفته اند. در سال‌های گذشته مباحثی پیرامون مصلحت اندیشی ولایت فقیه و توجه نکردن به نتیجه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است که اشاره به همین مطالب دارد. حوادث تلخی که در حرم حضرت معصومه(س) و حرم مطهر امام (ره)شاهد بودیم و حرکات عده ای که توجه کافی و وافی به اشارات مقام معظم رهبری ندارند، با عکس العمل قاطع ایشان مواجه شد. لذا نباید برای تفسیر فرمایشات صریحمقام معظم رهبری به دیگران مراجعه کنیم. ایشان به طور شفاف، روشن و قاطع مواضع خود را در برهه‌های مختلف بیان نمودند لذا باید نگاه ما به لبان مبارک ولی فقیه باشد. خطی که ایشان ترسیم می‌کنند صواب و صلاح است، همان خط را ادامه دهیم که انشاءالله نتیجه آن رستگاری است.

با توجه به فعالیت ویژه دشمن برای انتخابات سال آینده، پیش بینی شما در مورد اخلاق کاندیداها و طرفداران آنها در سال آینده چیست؟

مردم نشان داده اند که از بداخلاقی‌هایی که در انتخابات گذشته صورت گرفت، منزجر هستند. هم سیاسیون و افراد شاخص و هم کسانیکه قصد دارند در عرصه انتخابات شرکت کنند درک کردند که مردم از بداخلاقی عمومی که در انتخابات‌های گذشته به وجود می‌آمد، به شدت ناراحت هستند و هر کس که به کارهای ضد اخلاقی اقدام کند و بخواهد از وسیله ضد اخلاقی برای رسیدن به قدرت استفاده کند، مورد ادبار مردم قرار خواهد گرفت.

https://shoma-weekly.ir/YTf64U