گفتگوی ویژه

مرحوم حبیب اللهیان به جهت اعتقادات مذهبی خواستار تشکیل حکومت اسلامی بود

در زمانی که افراد موتلفه را دستگیر می کردند ایشان را نیز بازداشت و به زندان بردند. و درزندان مورد شکنجه های بسیاری قرار گرفت. ایشان بعد از آزادی، برای بنده تعریف کردند که "در زندان می خواستند سمت هایی را به من برای تحریک مردم به انقلاب تحمیل کنند؛ در صورتی که وقتی من می گفتم که چنین سمتی نداشته ام مورد شکنجه قرار می گرفتم. تا جایی که یک بار موقع بازجویی گفتم: من همین سمت را داشته ام، شما میخواهید چه کار کنید؟"

سمیه عظیمی-
جمعیت مؤتلفه اسلامی که از ائتلاف سه گروه مسجد عین الدوله ، اصفهانی ها و مسجد شیخ علی تشکیل شده بود در ابتدا یک کمیته مرکزی متشکل از دوازده نفر تشکیل داد. تصمیم تشکیل این کمیته در جلسه ای در منزل حاج مهدی شفیق اتخاذ شد و هر کدام از گروه ها چهار نماینده اصلی و یک عضو علی البدل در کمیته داشتند .
اعضای اصلی مسجد شیخ علی در این کمیته لاجوردی همراه با شهید امانی، شهید اسلامی و حاج حسین رحمانی بودند و عباس مدرسی فر عضو علی البدل بود .
در گروه اصفهانی ها ، افرادی مانند حاج سید محمد میرفندرسکی ، حاج سید علاء الدین میر محمد صادقی ، عزت الله خلیلی ، حاج مهدی بهادران و علی حبیب اللهیان حضور داشتند و شهید عراقی ، حبیب الله عسگراولادی ، حاج مهدی شفیق ، حاج ابوالفضل توکلی بینا و مهدی احمد نمایندگان مسجد امین الدوله بودند .
مؤتلفه علاوه بر کمیته مرکزی دارای شورایی به نام " شورای روحانیت " بود . شورای روحانیت در کارهایی که اجازه حاکم شرع را لازم داشت ، وارد عمل می شد و اعضای آن به طور معمول برای جلسات هیئت مرکزی دعوت می شدند . اعضای شورای روحانیت جمعیت مؤتلفه با اشاره ی مستقیم امام انتخاب شده و عبارت بودند از : شهید مطهری ، شهید بهشتی ، آیت الله انواری و حجت الاسلام مولائی .
حاج علی حبیب اللهیان از جمله اعضای اولیه و پایه گذار حزب موتلفه است که از الان به بعد تنها یاد و خاطراتش میان دوستان و آشنایان زنده خواهد بود. انسانی مومن و متدین و در عین حال با سابقه فعالیت سیاسی و حتی شکنجه توسط ماموران رژیم شاه.
سیدعلاء الدین میرمحمدصادقی از یاران دیرینه حاج علی حبیب اللهیان است که گوشه هایی از دوران مبارزه و زندگی وی را توصیف کرد.


•  از حاج علی حبیب اللهیان بگویید؛ از زمانی که جمعیت موتلفه اسلامی تشکیل شد و .....

جمعیت موتلفه توسط سه دسته ای تشکیل شد که یک دسته آنها به اصفهانی ها معروف و مشهور بودند؛ به علت اینکه عده ای از آن هیئت اصفهانی بودند نه اینکه منحصرا همه اعضای آن گروه اصفهانی باشند، لذا آنها به دسته اصفهانی ها مشهور شده بودند. دسته دیگری هم بودند که جناب آقای عسگراولادی و شهید عراقی و شهید لاجوردی تشکیل داده بودند.
دسته اصفهانی ها بیشتر در بازار و در سرای حاج حسن که منطقه غرب بازار بود فعالیت می کردند. یکی از این افراد که در این دسته حضور داشت مرحوم حاج علی حبیب اللهیان بود، فردی متدین و مذهبی و پیرو ولایت. و معمولا هم خیلی علاقه داشت که حرکت های فوق العاده ای در آن زمان انجام شود.
در یکی از جلساتی که مرحوم شهید بهشتی در حدود سال 1340 مسائل اجتماعی را مطرح می کردند گفتند به نظر شما برای اصلاح جامعه و حرکت به سوی داشتن یک جامعه اسلامی چه طریقی بهتر است؟ از طریق تحول امکان پذیر است یا از طریق انقلاب؟
در آن جلسه افرادی مثل مرحوم مهدی بهادران یا مرحوم عزت خلیلی گفتند که از طریق انقلاب باید اقدام و جامعه اصلاح شود؛ در برابر این افراد تندرو، کسانی هم حضور داشتند که مقداری ملاحظه کارتر بودند و به تحول اعتقاد داشتند.
از منظر ایشان باید ابتدا جامعه آماده می  شد تا تحولی در جامعه و افکار عمومی صورت گیرد و پس از آن انتظار دگرگونی فوق العاده یا ایجاد انقلاب در کشور را داشت.
مرحوم حبیب اللهیان از جمله افرادی بود که می گفت، از طریق انقلاب باید جامعه اصلاح شود تا دگرگونی در وضع حکومت ایجاد شود اما به ترتیبی که مقداری سبک باشد نه به این صورت تند انقلابی، برعکس نظرات مرحوم بهادران که به اقدام حاد انقلابی و حرکت تهاجمی برای سرنگونی حکومت اعتقاد داشت.
البته این اصطلاح سبک بعدها زبانزد برخی دوستان شده بود و حتی بعد از انقلاب نیز گاهی گفته می شد که آقای حبیب اللهیان به حرکت سبک اعتقاد داشت.

 
• ایشان در جلسات موتلفه هم شرکت داشت؟
بله ؛ ایشان گاهی در جلسات شورای مرکزی حضور داشت و خودشان به مرحوم امام رحمت الله فوق العاده علاقه داشتند و در واقع جزو مریدان حضرت امام بودند.
در بازار هم ایشان فعالیت هایی برای روشنگری، آشنایی و علاقمند کردن مردم به انقلاب و حضرت امام رحمت الله علیه داشتند؛ خوشبختانه ایشان فرزندانی هم دارند که همگی علاقمند و خدمتگزار به انقلاب اسلامی هستند.


• درباره روحیه مذهبی و انقلابی آقای حبیب اللهیان فرمودید. روحیه انقلابی برگرفته از خصوصیات فردی ایشان بود یا مذهبی؟
ایشان فوق العاده تابع مرجعیت بود و مجری احکام اسلام؛ از جریانات حاکم بر جامعه در آن زمان ناراحت بود و به همین جهت روحیه انقلابی پیدا کرده بود. به هیچ عنوان روحیه سیاسی صرف نداشت که سرنگونی نظام حاکم را با هدف ایجاد حکومتی که منافع بیشتری برای خودشان به همراه داشته باشد بخواهند. تنها از روی تعبدی که به جهت اعتقادات مذهبی داشت خواستار تغییر رژیم به سمت حکومت اسلامی بود.

•   ایشان سابقه بازداشت هم داشت. چیزی از آن زمان به خاطر دارید؟
در زمانی که افراد موتلفه را دستگیر می کردند ایشان را نیز بازداشت و به زندان بردند. و درزندان مورد شکنجه های بسیاری قرار گرفت. ایشان بعد از آزادی، برای بنده تعریف کردند که "در زندان می خواستند سمت هایی را به من برای تحریک مردم به انقلاب تحمیل کنند؛ در صورتی که وقتی من می گفتم که چنین سمتی نداشته ام مورد شکنجه قرار می گرفتم. تا جایی که یک بار موقع بازجویی گفتم: من همین سمت را داشته ام، شما میخواهید چه کار کنید؟"

https://shoma-weekly.ir/GQB8Gr