گفتگوی ویژه

مرحله دوم سامان دهنده مجلس نهم است

معتقدم نیازی نیست جبهه ی متحد به عملکرد جبهه ی پایداری پاسخ دهد. مردم خود متوجه حقایق هستند.


اشاره: نام عسگراولادی از اولین اسامی بود که برای ایجاد وحدت و داوری؛ مورد تفاهم اصولگرایان با گرایش‌های مختلف قرار گرفت. اینک در آخرین روزهای باقیمانده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی او معتقد است به هر حال گفتمان اصولگرایی موفقیت خود را کسب خواهد کرد و مهمتر از نتیجه انتخابات حضور گسترده مردم در مرحله دوم است. متن این گفتگو در ادامه تقدیم می‌گردد.

* به نظر شما چرا اهمیت انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی کمتر از مرحله اول نیست؟
می‌توانم این‌طور عرض کنم که دریافت من این است که انتخابات، به‌خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، یک جشن است.  ما افتتاحیه‌اش را در مرحله اول عمل کردیم و حالا می‌خواهیم اختتامیه‌اش را عمل کنیم و لذا اهمیت این مرحله، کمتر از مرحله اول نیست.
من با تجربه‌ای که در انتخابات‌ها دارم، حتی شرکت امت ما در مرحله دوم می‌تواند تأیید‌کننده باشد و مرحله دوم سامانده مجلس شورای اسلامی دوره نهم هست.  استدعای من این است که عزیزان به عنوان شرکت در اختتامیه جشن ملی انتخابات شرکت کنند و در هر حوزه به تعداد مورد نیاز رأی بدهند.  در مرحله اول در بعضی از حوزه‌های انتخابیه، به یک نفر رأی دادند، درحالی که بالای 29 نفر را از قلم انداختند و در بعضی از حوزه‌ها، از 5 نفر به یک نفر رأی دادند.  استدعای من این است که به تعداد مورد نیاز از نامزدها انتخاب کنند و چون هم وزارت کشور و هم شورای نگهبان صلاحیت این عزیزانی را که نامزد هستند، تأیید کرده‌اند، تردیدی به دلشان راه پیدا نکند که بگویند ما به همان چند نفری که شناختیم رأی دادیم.  به‌خصوص در تهران به 25 نفر رأی بدهند.  من به عنوان خادم ملت از امت اسلامی می‌خواهم که انتخابات مرحله دوم را هم جدی بگیرند و تعداد مورد نیاز را در رأی خودشان مرقوم بفرمایند.
 
 * حضرتعالی انتقادی نسبت به ضعف تبلیغات جبهه متحد در مرحله اول داشتید؛ به نظر شما در روزهای باقیمانده از تبلیغات مرحله دوم چه رویکردی باید دنبال شود؟
بله، ما ضعف‌هایی در تبلیغ و ترویج فهرست جبهه متحد داشته‌ایم که امیدواریم این ضعف‌ها در دور دوم انشا‌الله جبران شود.  ما تا دقایق آخر منتظر بودیم با دیگر دوستان به‌ویژه جبهه پایداری یک ائتلاف بزرگ داشته باشیم اما این میسر نشد و همین باعث شد که ما در تبلیغات درست و به هنگام عمل نکنیم. باید کوشش کرد تا در مرحله دوم انتخابات کوتاهی‌های اتفاق افتاده در دور اول تکرار نشود.
در این مسیر هم باید حرفهای ایجابی خودمان را بگوییم.  در برخی استان‌ها به ویژه در شهر تهران در دور اول انتخابات حملات مختلفی علیه جبهه متحد صورت گرفت، این حملات حتی به جامعه روحانیت مبارز و آیت‌الله یزدی و مهدوی‌کنی نیز اصابت کرد.  از جانب رهبری و بزرگان نظام سفارش‌های زیادی دال بر جذب حداکثری شد ولی بسیاری در انتخابات برخورد حذفی کردند و سعی داشتند انتخابات را محل تنازع جلوه دهند و این نشان دهنده این است که سعه صدر لازم که موثرترین وسیله برای اداره کشور است را ندارند.
وحدت در اصولگرایان در دور دوم انتخابات ملاک است و کاری به نامزدهای جبهه پایداری و ایستادگی نداریم.  اینک آیت‌الله یزدی و مهدوی‌کنی از لیست جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس نهم حمایت کرده‌اند؛ بنده معتقدم نیازی نیست که جبهه متحد به عملکرد جبهه پایداری پاسخ دهد.  مردم خود متوجه حقایق هستند.  حتی وقتی می‌گوییم نوباوه و نبویان از جبهه پایداری می‌توانند در جبهه متحد حضور داشته باشند به معنای این است که نمی‌خواهیم برخورد حذفی کنیم و تصمیم به وحدت داریم.
البته بنده فکر می‌کنم، چون یک جشن ملی است و چون همه نامزدها که حدود 50 نفر هستند، در تهران به مرحله دوم رسیده‌اند، به هر کدام رأی بدهند، مشکلی ندارد، چون صلاحیتشان تأیید شده، هر کس رأی بیاورد، نماینده همه ماست.  بحمدالله در میان کسانی که مطرح هستند، ناصالح یا صلاحیت احراز نشده نداریم.  آنچه در انتخابات مطرح است، رأی اکثریت مردم است.  هر کس رأی بیاورد، نماینده ما و نماینده همه است. 

 * یعنی شما نتیجه انتخابات را مثبت تلقی می کنید؟
‌عرض بنده این است که عمده نامزدها، اصولگرای امتحان‌داده هستند و ان‌شاءالله در مرحله بعدی اگر تعدادی از آنها رأی مردم را حائز شوند، مسلماً مجلس اصولگرای شفاف‌تر از دوره هشتم خواهیم داشت.
انتخابات نهم مجلس، این مجلس را به اکثریت اصولگرا مبدل خواهد کرد و با ارزیابی نتایج انتخابات دور اول و ارزیابی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم به طور قطع می‌گویم که 81 ـ 82 درصد کرسی‌های مجلس نهم در اختیار اصولگرایان است و این یعنی مجلس اصولگرا.  لذا پیشنهاد من این است که امت ما در سراسر کشور در حوزه‌های انتخابیه و در تهران واقعاً کمک کنند که مجلس نهم یک مجلس شفاف اصولگرا باشد تا هماهنگ با امامت و ولایت، روند توسعه و در شرایط بیداری اسلامی و حتی شرایط خیزش مستضعفان در امریکا و اروپا، مجلس ما یک مجلس پاسخگوی نیازهای زمان باشد.
این ‌که امروز ما می‌بینیم گفتمان اصولگرایی همه جا گیر شده، برای این است که ما در چارچوب‌های حزبی، خود را محصور نکرده‌ایم، ما اصل را گذاشته‌ایم روی ترویج و تبلیغ اصولی که به آن معتقد هستیم.

 * آیا برای انتخابات‌های بعدی هم برنامه‌ریزی شده است؟
 حرکت ما در انتخابات، تابعی از متغیر حرکت مومنین به‌ویژه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.  ما یک حرکت مستقل از مجموعه‌هایی که قبولشان داریم نمی‌کنیم. ‌البته اگرچه ما بر اساس خرد جمعی اصولگرایان حرکت می‌کنیم؛ اما تئوری خود را هم داریم و نظریات خود را مطرح می‌کنیم. بی‌تردید ما برای مجلس و ریاست‌جمهوری آینده برنامه داریم و امیدواریم کادرهای جوان، خود را در دهه چهارم بیشتر نشان دهند و جانشین کادرهای قدیم می‌شوند. اما در نهایت تابع خرد جمعی هستیم. 

 

https://shoma-weekly.ir/5IKC7E