گفتگوی ویژه

مذاکره نوچه های کدخدا را هم پرروتر کرده است

قرار بود با کدخدا مذاکره بشود تا نوچه های کدخدا مزاحمتی ایجاد نکنند و پررویی نکنند، اما دیدم که مذاکره با کدخدا، نوچه های او را هم پررو تر کرده است
سال گذشته، شاهد اقدامات گوناگونی از سوی عربستان سعودی علیه ایران بودیم. تعرض به دو نوجوان ایرانی، سقوط جرثقیل و نهایتاً حادثه هولناک منا که منجر به شهادت تعداد زیادی از هموطنان ما شد. از طرف دیگر، با اینکه یکی از اصلی ترین شعارهای رئیس جمهور در زمان تبلیغات انتخابات، حفظ عزت ایرانی و سربلندی آن در مجامع بین المللی بوده است، اما متأسفانه پیگیری حقوقی خاصی از سوی دولت در خصوص پرونده های یاد شده صورت نگرفت. این در حالی است که کارشناسان معتقدند که دولت می بایست به طور جدی، این پرونده ها را در مجامع بین المللی مورد پیگیری قرار دهد و عربستان سعودی در قبال این قضایا مقصر شناخته شود. خبرنگار هفته نامه «شما» در همین زمینه گفتگویی را با حجت الاسلام خرسند؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

به نظر شما چه ضرورتی وجود دارد که دولت، پیگیری حقوقی اقدامات عربستان سعودی علیه ایران، از جمله حادثه تعرض به نوجوانان ایرانی، سقوط جرثقیل و حادثه منا را در دستور کار قرار دهد؟

وظیفه هر دولتی است که از جان شهروندان خود و عزت و آبروی آنها حفاظت کند. در قضیه فرودگاه جده، به جوانان ما تعرض شد و افکار عمومی کشور ما را جریحه دار کردند. بعد از آن هم حادثه سقوط جرثقیل پیش آمد و بدتر از همه اینها، حادثه منا بود که به نظر بنده به شکل عمدی صورت گرفت و اگر سهوی در کار بود باید اجازه می دادند که تحقیق و بررسی در خصوص آن صورت بگیرد. متأسفانه چه در آن مقطع که این حوادث رخ داد و چه بعد از آن، شاهد موضع گیری قوی از سوی دولت نبودیم و اگر فرمایشات مقام معظم رهبری و تهدید ایشان نبود، رژیم سعودی حتی حاضر نبود که پیکر این شهدا را پس بدهد. به نظر بنده، دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما در اینگونه مسائل مقداری منفعل عمل می کند و بعضی مواقع انسان می بیند که اولویت ها تغییر پیدا می کنند. دولت در آن مقطع به دلیل اینکه به موضوع برجام مشغول بود، فکر می کرد که نباید به موضوعات دیگر زیاد دامن داده بشود و لذا پیگیری حقوقی جدی در خصوص این مسائل صورت نگرفت و مقام معظم رهبری همان زمان فرمودند که حادثه منا نباید به فراموشی سپرده بشود. به هر حال قریب 500 نفر از زائرین ما مظلومانه کشته شدند. چه کسی باید از آنها دفاع کند؟ این وظیفه اولیه دولت است.

به نظر شما، جا ندارد که دولت در این خصوص اقدامات جدی تری را در دستور کار قرار دهد؟

وظیفه دولت است که یک پیگیری جدی در ارتباط با این قضیه داشته باشد. عربستان سعودی امروز وقاحت را از حد گذرانده است. از مواضع پی در پی وزیر خارجه هتاک و بی ادب سعودی گرفته تا صحبت های ترکی الفیصل رئیس سابق اطلاعات سعودی در گردهمایی منافقین که با وقاحت تمام دم از سرنگونی نظام جمهوری اسلامی می زند همه نشان از ضدیت با ایران دارد. از طرفی دیگر شاهد دخالت های آنها در یمن، بحرین، سوریه، لبنان و عراق هستیم و حتی این کشور، اقدام به خرابکاری و اقدامات تروریستی در ایران کرد که موفق نشد. خب همه اینها حجت را بر ما تمام کرده است.

به نظر شما، آنچنان که دولت می گوید یکی از اهداف برجام، تعامل مثبت دنیا با ایران بوده است و ما به آن دست پیدا کرده ایم، آیا سیاست های عربستان- به عنوان شریک آمریکا- در قبال ایران تغییر کرده است؟

قرار بود با کدخدا مذاکره بشود تا نوچه های کدخدا مزاحمتی ایجاد نکنند و پررویی نکنند، اما دیدم که مذاکره با کدخدا، نوچه های او را هم پررو تر کرده است و ما امروز می بینیم که قطر، عربستان، کویت و امارات پا را از گلیم خودشان درازتر کرده اند و غرور ملی ایرانیان خدشه دار شده است. خب این وظیفه اولیه دولت و بویژه دستگاه سیاست خارجی ما است که عکس العمل نشان دهد. متأسفانه نه تنها شاهد برخورد نبوده ایم بلکه در برخی موارد، امتیازاتی هم داده شده است! مثل همین تغییر معاون وزیر خارجه که یکی از خواسته های سعودی ها بوده است. حالا تغییر یک امر طبیعی است، اما شما چرا باید تغییری انجام بدهید که خواسته دشمنان ما بوده و بعد در رسانه های بین الملی اینگونه استنباط شود که جمهوری اسلامی با این کار، قصد امتیاز دادن به عربستان را داشته است. امروز باید کشور و دولت ما، از تمام ظرفیت خود، از جمله نفوذی که در منطقه داریم و نیز از طریق سازمان کنفرانس اسلامی استفاده کنیم و با به خدمت گرفتن وکلای زبردست، از مجامع حقوقی بین الملی پیگیری های لازم را انجام دهیم تا رژیم عربستان را وادار به پذیرش مسئولیت خود در قبال جنایت منا کنند تا التیامی باشد بر داغی که خانواده های حجاج بیت الله الحرام متحمل شده اند.

https://shoma-weekly.ir/j6DJL4