گفتگوی ویژه

مدیر تراز انقلاب اسلامی

دکتر حسن غفوری فرد از چهره های نام آشنا در عرصه سیاسی و مدیریتی کشور، روز 5 شنبه 18 اسفند 1401 بعد از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. دکتر غفوری فرد از سالهای قبل از پیروزی انقلاب با نهضت انقلاب اسلامی همراه بود و در بعد از پیروزی انقلاب نیز در عرصه های مختلف منشا اثر و خدمت بود.

حزب موتلفه اسلامی در پی درگذشت این عضو قدیمی خود اطلاعیه ای به این شرح صادر کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت دانشمند فرهیخته و مدیر پاک دست جمهوری اسلامی، دکتر حسن غفوری فرد، موجب تاسف و تاثر است.

این انسان ارزشمند که از دوران دانشجویی با نهضت انقلاب اسلامی همراه شد، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در عرصه های مختلف منشا اثر و خدمت بود؛ از خادمی آستان قدس رضوی و استانداری خراسان تا معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان تربیت بدنی، وزارت نیرو و نمایندگی مردم در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی.

حضور در قامت نامزدی ریاست جمهوری در ادوار مختلف از دیگر نمادهای توانمندی این مدیر رجایی گونه بود.

مرحوم دکتر غفوری فرد همچنین به دلیل توانمندی‌های علمی در این عرصه نیز حضور بسیار پررنگی داشت؛ از استادی و نیز ریاست دانشگاه تا ریاست هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی.

فعالیت سیاسی دیگر نماد توانمندی این چهره خدوم نظام جمهوری اسلامی بود که عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضویت در دوره های مختلف شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، دبیرکلی جامعه اسلامی مهندسین، دبیرکلی جامعه اسلامی ورزشکاران و عضویت در شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشگاهیان و نیز تلاش در مسیر وحدت نیروهای انقلاب در قالب جبهه پیروان خط امام و رهبری از جمله سوابق آن مرحوم است که از همین منظر در ادوار مختلف خانه احزاب و نیز در جایگاه ریاست خانه احزاب منشا اثر بود.

دکتر غفوری فرد همچنین در سال‌های اخیر به نمایندگی از حزب موتلفه اسلامی عضو کنفرانس احزاب آسیایی(آیکپ) حضور داشت و عضو کیته دائمی آن بود که این جایگاه او را به چهره ای بین المللی تبدیل کرد.

حزب موتلفه اسلامی درگذشت این یار دیرین خود و یاور توانای انقلاب اسلامی را به محضر امام خامنه ای، خانواده و بستگان، جامعه علمی و نخبگانی، جامعه ورزشی و نیز فعالان سیاسی تسلیت گفته، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت مسألت دارد.

حزب موتلفه اسلامی

۱۸ اسفند ۱۴۰۱

امام خامنه ای:

مرحوم غفوری‌فرد به معنای واقعی کلمه با ایمان زندگی کرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: خداوند ان‌شاءالله آقای غفوری‌فرد را که واقعاً به معنای واقعی کلمه با ایمان زندگی کرد، با اولیاءشان محشور کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر جمعه و پس از اقامه نماز بر پیکر مرحوم «حسن غفوری‌فرد» در جمع خانواده وی گفتند: خداوند ان‌شاءالله آقای غفوری‌فرد را که با ایمان زندگی کرد، واقعاً به معنای واقعی کلمه، با اولیاءشان محشور کند. ان‌شاءالله خداوند درجاتش را عالی کند.

همسر مرحوم غفوری فرد هم خطاب به مقام معظم رهبری گفت: خدا ان‌شاءالله شما را حفظ کند؛ آقای غفوری‌فرد همیشه ارادت خاصی خدمت شما داشتند.

ایشان بیان کردند: با ایشان که سوابق ما از اول انقلاب توی حزب و قضایای بعدی تا امروز الحمدلله همیشه با ایشان ارتباط داشتیم، همکاری داشتیم. خدا ان‌شاءالله که ایشان را رحمت کند؛ شماها را هم حفظ کند.

شایان ذکر است که پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای در خبر دیگری در این باره نوشت:

«حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از ظهر جمعه با حضور در کنار پیکر دکتر حسن غفوری‌فرد ضمن قرائت فاتحه، نماز میت اقامه کردند. جمعی از خانواده و بستگان مرحوم غفوری‌فرد در این مراسم حضور داشتند.
دکتر حسن غفوری فرد از فعالان دوران انقلاب اسلامی و مدیران با سابقه نظام جمهوری اسلامی بود که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دوران ریاست جمهوری شهید رجایی و آیت‌الله خامنه‌ای مسئولیت وزارت نیرو را برعهده داشت.
علاوه بر این، چهار دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، استاندار خراسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی، مشاور رئیس‌جمهور در علوم و فنون و مشاورت در امور تحقیقاتی و رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار فعالیت در حزب مؤتلفه اسلامی از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی این استاد دانشگاه است که صبح پنجشنبه ۱۸ اسفندماه پس از طی یک دوره بیماری در سن ۷۹ سالگی درگذشت.»

در پیام تسلیت رئیس جمهور تاکید شد:
مرحوم غفوری‌فرد، مبارز پیشکسوت و مدیر انقلابی

رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت مبارز پیشکسوت و مدیر انقلابی حسن غفوری‌فرد، تصریح کرد: این خدمتگذار متعهد با سابقه طولانی مدیریتی و اجرایی در عرصه‌های گوناگون از وزارت نیرو و ریاست سازمان تربیت بدنی تا حضور در ادوار مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات ارزنده‌ای بود که همواره در یادها باقی خواهد ماند.

متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

درگذشت مبارز پیشکسوت و مدیر انقلابی مرحوم دکتر حسن غفوری‌فرد موجب تأثر و اندوه شد.

این خدمتگذار متعهد با سابقه طولانی مدیریتی و اجرایی در عرصه‌های گوناگون از وزارت نیرو و ریاست سازمان تربیت بدنی تا حضور در ادوار مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات ارزنده‌ای بود که همواره در یادها باقی خواهد ماند.
اینجانب با ارج نهادن به خدمات صادقانه این چهره مبارز و پر تلاش، مصیبت وارده را به خانواده محترم و عموم دوستدارانش تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای ایشان علو درجات و همجواری با صالحان و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم
.

در پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه تاکید شد:

غفوری فرد، مدیر متعهد و یار دیرین انقلاب

رئیس قوه قضاییه در پی درگذشت حسن غفوری‌فرد پیام تسلیت صادر کرد.

پیام حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به شرح زیر است:

"انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت مدیر متعهد و یار دیرین انقلاب، مرحوم حسن غفوری‌فرد موجب تأثر و تأسف گردید.
آن مرحوم که در زمره مدیران دلسوز انقلاب اسلامی قرار داشتند، در مسئولیت‌هایی همچون ریاست هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگی مجلس، هیات منصفه مطبوعات ، وزارت نیرو و ریاست سازمان تربیت‌ بدنی، منشأ خدمات ارزنده‌ای بودند.
اینجانب ضمن تسلیت به خانواده محترم غفوری‌فرد و سایر بستگان مُعزّا، برای آن مرحوم از درگاه پروردگار متعال، رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.

ویژگیهای مرحوم غفوری فرد از نگاه رئیس مجلس:

خدمتگزار صدیق، یاور دیرین انقلاب و رهبری و چهره سخت‌کوش نظام، فعال سیاسی خوش‌نام، دلسوز و مؤثر و مدیر اجرایی پرتلاش

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم حسن غفوری‌فرد را تسلیت گفت.

متن پیام رئیس مجلس به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إنّا للّه و انّا إلیه راجعون

درگذشت خدمتگزار صدیق، یاور دیرین انقلاب و رهبری و چهره سخت‌کوش نظام، مرحوم دکتر حسن غفوری‌فرد موجب تأسف و تأثر گردید.

مرحوم دکتر غفوری‌فرد به‌ عنوان فعال سیاسی خوش‌نام، دلسوز و مؤثر و مدیر اجرایی پرتلاش همواره منشأ خیر و اثرگذار بودند که سوابق ایشان ازجمله وزارت نیرو، نماینده ادوار اول، پنجم، هفتم و هشتم مجلس، استانداری خراسان، رئیس سازمان تربیت‌بدنی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و رئیس هیأت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی گواهی بر روحیه خدمت و تلاش درراه پیشرفت و توسعه کشور بوده است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان آن مرحوم به مردم شریف ایران، دوستان، آشنایان و خانواده محترم، برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه پروردگار مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت الله آملی لاریجانی در پیامی حسن غفوری فرد را خدمتگزاری توانمند و انقلابی توصیف کرد و افزود: خدمات شایسته آن مرحوم ماجور و ماندگار خواهد بود.

متن پیام تسلیت آیت الله صادق آملی لاریجانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

درگذشت خدمتگزار توانمند و انقلابی، مرحوم مغفور آقای دکتر حسن غفوری فرد موجب تالم اینجانب گردید.

خدمات شایسته آن مرحوم در عرصه‌های مختلف مدیریتی نظام مسلما ماجور و ماندگار خواهد بود.

ضمن عرض تسلیت فقدان آن مرحوم به همکاران، دوستان و خانواده محترم، از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد:
مدیر خوشنام و انقلابی

آیت الله حسینی بوشهری درگذشت «حسن غفوری فرد» را تسلیت گفت.

متن پیام آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت حسن غفوری فرد به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

إنّا للّه و إنّا إلَیهِ راجِعُون

درگذشت مدیر خوشنام و انقلابی، دکتر حسن غفوری فرد موجب تألم و تأثر گردید.

ایشان در سوابق مدیریتی و اجرایی خود در نظام جمهوری اسلامی و همچنین فعالیت‌های مبارزاتی و انقلابی در نهضت اسلامی، چهره‌ای شناخته شده و تأثیرگذار بود.

اینجانب فقدان این شخصیت خدمتگذار را به بازماندگان و وابستگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال صبر و أجر جزیل برای خاندان مصاب و رحمت و مغفرت الهی برای آن مرحوم مسألت دارم.

سید حسن خمینی:
صفا و صمیمیت ایشان در کنار ایمان راسخ و ادب و تواضع و فروتنی همواره قابل مشاهده و ملموس بود

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با صدور پیامی درگذشت حسن غفوری فرد را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت برادر عزیزمان جناب آقای دکتر حسن غفوری فرد طاب ثراه موجب تاثر و تاسف شد. برای کسانی که با آن مرحوم مغفور آشنایی داشتند، صفا و صمیمیت ایشان در کنار ایمان راسخ و ادب و تواضع و فروتنی همواره قابل مشاهده و ملموس بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم و علاقه مندان و دوستانشان از خدای متعال علودرجات آن فقید سعید را مسئلت دارم.

معاون اول رئیس جمهور:
از فعالین خوشنام در عرصه سیاسی که در طول دوران حیاتش خدمات زیادی را به مردم و کشور ارائه کرد

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت حسن غفوری‌فرد وزیر اسبق نیرو و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.

متن پیام محمد مخبر به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت دکتر حسن غفوری فرد که سوابق متعددی در جایگاه‌های مدیریتی و اجرایی کشور از جمله وزارت نیرو، نماینده ۵ دوره مجلس، استانداری، ریاست سازمان تربیت بدنی و معاون رئیس‌جمهور و نیز رئیس هیأت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت، موجب تأثر اینجانب شد.

دکتر غفوری‌فرد از فعالین خوشنام در عرصه سیاسی بود که در طول دوران حیاتش خدمات زیادی را به مردم و کشور ارائه کرد.

اینجانب ضایعه درگذشت این یاور قدیمی انقلاب و مدیر سختکوش را صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده و بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:
در مقاطع و شرایط حساس سیاسی اجتماعی کشور، هیچ‌گاه از صراط مستقیم انقلاب اسلامی خارج نشد

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی، درگذشت حسن غفوری‌فرد را به ملت ایران و بویژه به خانواده ارجمند آن فقید خوشنام و متعهد، تسلیت و تعزیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت یار صدیق انقلاب و رهبری «دکتر حسن غفوری‌فرد» از پیشتازان و چهره‌های خوشنام و متعهد عرصه‌های خدمت به نظام و مردم شریف ایران، موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.

مرحوم غفوری‌فرد در تاریخ نهضت اسلامی از فعالان جبهه انقلاب و مدیران با سابقه نظام جمهوری اسلامی بود که علاوه بر چهار دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، در سنگرهای مدیریتی مهم چند دولت از جمله سکان‌داری سازمان تربیت بدنی و حوزه ورزش کشور؛ خدمات ماندگار و قابل ستایش به نسل جوان جامعه اسلامی را در کارنامه الهام‌بخش خود داشت.

او در مقاطع و شرایط حساس سیاسی اجتماعی کشور، هیچ‌گاه از صراط مستقیم انقلاب اسلامی خارج نشد و مواضع و نقش‌های او همواره نشان از تعهد و پای بندی به آرمان‌ها و ارزش‌های بلند انقلاب و نظام اسلامی، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت و یکپارچگی ملی داشت.

فقدان آن شخصیت گرانمایه را به آحاد ملت عظیم الشان ایران و بویژه به خانواده ارجمند ایشان، تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، مغفرت و رحمت واسعه الهی و همنشینی با امیر مومنان حضرت علی بن‌ابیطالب علیه السلام و برای بازماندگان معزز او، صبر، شکیبایی و ثبات قدم توان با پاداش صابرین از طلب می‌کنم.

سرلشکر پاسدار محمد باقری
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح»

فرمانده کل سپاه:
یار وفادار انقلاب و یاور صدیق رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی
و از چهره‌های مورد احترام جبهه انقلاب بود

سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حسن غفوری فرد را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت یار وفادار انقلاب و یاور صدیق رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، مجاهد نستوه "دکتر حسن غفوری فرد" از طلایه داران خدمت صادقانه به میهن اسلامی و مردم شریف و قهرمان ایران، موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.

حافظه تاریخی نظام اسلامی و مردم عزیز ایران گواهی می‌دهد مرحوم غفوری‌فرد با همت برخاسته از ایمان والا و اراده صادق در طول حیات خود هیچگاه از جهاد و تلاش خالصانه در صحنه‌های نیاز انقلاب و کشور دریغ نکرد و کارنامه او در دولت و مجلس از جمله در سنگر خطیر و حساس خدمت به نسل جوان و نوجوان آینده ساز کشور در میدان سترگ ورزش و تصدی ریاست سازمان تربیت بدنی ماندگار و چراغ راه عاشقان خدمت و مجاهدت در این عرصه می‌باشد.

او از چهره‌های مورد احترام جبهه انقلاب محسوب و با مواضع انقلابی و خردمندانه در حوادث و رخدادهای حساس همواره حامی نظام و رهبری عزیز و پژواک وحدت و انسجام در جامعه اسلامی بود.

فقدان آن مرد مومن، متعهد، مردمدار و متخلق به اخلاق اسلامی را به ملت ایران و بویژه به خانواده مکرم ایشان، تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رضوان و رحمت واسعه الهی رحمت و همنشینی با حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و برای بازماندگان و داغدیدگان ارجمند او، صبر جمیل و اجر جزیل توام با ثبات قدم طلب می‌کنم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، وزرای نیرو، علوم، بهداشت، ارشاد، راه و شهرسازی، رئیس جهاد دانشگاهی، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، کمیته ملی المپیک و پاراالمپک، سازمان لیگ فوتبال، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، اساتید دانشگاه امیرکبیر، رئیس جمعیت هلال احمر، فدراسیونهای مختلف ورزشی و فعالان ورزش، معاون وزیر و رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو، رئیس خانه احزاب ایران، فعالان سیاسی و دبیران کل احزاب سیاسی، رئیس دیوان محاسبات در پیام های جداگانه ای درگذشت دکتر حسن غفوری فرد را تسلیت گفتند.

دبیرکل و نایب رئیس آیکپ (کنفرانس احزاب آسیایی) نیز در پیامهایی درگذشت دکتر غفوری فرد را تسلیت گفتند.

پیکر مرحوم غفوری فرد در حرم رضوی تشییع و به خاک سپرده شد

مراسم تشییع پیکر مرحوم حسن غفوری فرد، صبح امروز بیستم اسفند با حضور مقامات استانی و کشوری، در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار و پیکر آن مرحوم در صحن آزادی به خاک سپرده شد.

همچنین بعدازظهر جمعه نیز مراسم تشییع مرحوم غفوری فرد در حسینیه جماران با حضور دوستان و همراهان وی، حمعی از شخصیت های سیاسی و مقامات کشوری برگزار شد.

پایگاه خبری جماران در پی درگذشت دکتر غفوری فرد در گزارشی با عنوان " جای خالی یک «اصولگرایِ منصف و میانه رو» "درباره وی نوشت:

« روایت ها می گویند غفوری فرد دوران کودکی راحتی نداشت؛او که طعم کار کردن را از 5 سالگی به خاطر نیاز مالی خانواده اش چشیده بود، تحصیل را رها نکرد و تا آنجا پیش رفت که نامش وارد لیست شاگردان برتر دکتر حسابی شد.

غفوری فردِ جوان، آنقدر در مدارج علمی پیش رفت تا پایش به دانشگاه کانزانس آمریکا باز شد و در فیزیک هسته ای مدارج بالای تحصیلی را طی کرد و بعد به ایران بازگشت.

سوابق مبارزاتی و سیاسی اما برای غفوری فرد در روزگاری که کشور درگیر تحرکات انقلابی بود دردسرساز شد و او نه تنها از کار در سازمان انرژی اتمی اخراج شد که حتی اجازه تدریس در دانشگاه را هم نیافت و کارش به زندان کشیده شد.

انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، غفوری فرد هم در کنار دیگر همراهان انقلابی اش پایه های نظام را یکی بعد از دیگری چیدند و خود او نیز از همان ابتدا مسئولیت های حساس سیاسی را برعهده گرفت.

او در توصیف آن روزها می گوید، « ما جوانان صفر کیلومتر تحصیل کرده‌ و کم تجربه بودیم اما شاد و پر نشاط و با روحیه انقلابی بودیم. »

استانداری خراسان رضوی را در سال 58 تجربه کرد و سال 60 از سوی مردم مشهد راهی مجلس شورای اسلامی شد، اما چند ماه بعد با پارلمان خداحافظی کرد و راهی دولت شهید باهنر شد تا صندلی وزارت نیرو را در اختیار گیرد.

مسئولیتی که در دولت آیت الله مهدوی کنی و مهندس میرحسین موسوی هم ادامه داشت. غفوری فرد اما تاکید دارد حضور آن روزهایش در مناصب برای کسب قدرت نبوده است؛ آنچنان که در خاطراتش می گوید، «من پس از انقلاب اگر به همان کار تدریس در دانشگاه‌ها ادامه می‌دادم درآمد بالاتری داشتم، اما با حقوق ماهی 7 هزار تومان ابتدا استاندار شدم و درسخت‌ترین شرایط که هم احتمال گروگان گرفته شدنمان وجود داشت و هم امکان ترور، پذیرفتم که وزیر شوم. در دولت آقای مهدوی‌کنی که به دولت «17 شهریور»معروف است، آقای هاشمی گفتند که هر کس مسئولیت بگیرد احتمال ترور او بالای 50 درصد است. یعنی ما در شرایطی عضو دولت شدیم که نمی‌دانستیم زنده می‌مانیم یا نه. به همین دلیل هم کسی فکر مال‌اندوزی نبود.»

دولت آیت الله هاشمی که روی کار آمد گرچه مُهر پایانی بر مسئولیت او بر وزارت نیرو زده شد، اما آیت الله نیز غفوری فرد را مناسب حضور در کابینه اش یافت و معاونت سازمان تربیت بدنی کابینه اش را به او سپرد.

سال ها بعد از حضور در دولت های مختلف غفوری فرد بار دیگر به پارلمان برگشت و در کنار دیگر نمایندگان مجلس پنجم بر صندلی نمایندگی مردم تکیه زد. او در لیست اصولگرایان مجلس هفتم(میان دوره ای) و مجلس هشتم نیز قرار گرفت و سال های حضورش در پارلمان را غنی تر کرد.

اما این تنها تحرک سیاسی غفوری فرد در چند دهه فعالیت سیاسی اش نبود. او دوبار نیز کاندیدای ریاست جمهوری شد. یک بار در مهر 1360 آن هم در شرایطی که آیت الله خامنه ای وارد میدان رقابت شده بود. او اما دلیلی جز کسب قدرت برای این کاندیداتوری داشت و در توجیه کاندیداتوری و رقابت با آیت‌الله خامنه‌ایِ گفته بود چون دشمنان شخصیت‌های ما را ترور می‌کنند من اگر ترور شوم اتفاقی نمی‌افتد، ولی وجود آقای خامنه‌ای ارزش‌مندتر است.

او سال 80 هم بار دیگر کاندیدا شد و مقابل رئیس جمهور وقت سیدمحمد خاتمی قرار گرفت.

جماران ادامه داد:

حسن غفوری فرد از جمله چهره های سیاسی بود که از همان ابتدا وارد تحرکات حزبی شد. در ابتدای شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و تاسیس حزب جمهوری اسلامی از جمله چهره های حاضردر شورای مرکزی این حزب بود. او درباره نحوه حضورش در حزب جمهوری اسلامی گفته بود، «آشنایی من با آقای باهنر به سال 56 - 55 برمی‌گردد . زمانی که تازه از خارج از کشور بازگشته بودم و ایشان با منزل بنده تماس گرفتن و گفتند "من باهنر هستم و می‌خواهم از شما دعوت کنم به خانه من بیایید". من هم رفتم. ایشان فرمودند قرار است یک حزب سیاسی تاسیس نماییم (برای مبارزه با رژیم شاه) و دوستان ما من جمله آیت الله بهشتی شما را به عنوان عضو شورای مرکزی پیشنهاد نموده​ اند. من با کمال افتخار پذیرفتم و گفتم با تمام وجود در خدمت هستم. این حزب قبل از پیروزی انقلاب به شکل مخفیانه تشکیل شد لکن در اسفند 57 به طور رسمی اعلام موجودیت کرد ومن عضو شورای مرکزی حزب شدم».

او درباره منحل شدن حزب هم گفته بود، «من همان زمان احتمال می‌دادم که حزب جمهوری اسلامی به سرانجام نرسد. یک شب که با آقای باهنر در مسیر منزل بودیم ایشان نظر من را راجع‌به حزب پرسیدند و من گفتم به نظر من حزب جمهوری اسلامی مثل یک تیم فوتبال با حضور ستارگان جهان است که ممکن است از یک تیم درجه دو، گل بخورد! چون سازگاری و سنخیتی میان اعضای آن نیست. در این حزب از شهید عراقی و محمد منتظری با روحیه مبارزاتی حضور داشت تا نمازی و حداد که با مبارزه مسلحانه آشنایی زیادی نداشتند. من و مهندس موسوی هم از همان ابتدا در حزب با هم اختلاف داشتیم».

در سوابق حزبی او عضویت در حزب موتلفه اسلامی هم به چشم می خورد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در بیان ویژگیهای مرحوم دکتر غفوری فرد:

انسان بسیار خدوم، صادق، دانشمند، متدین، پاک و از مدیران اسوه و عبدصالح خدا بود


خبرآنلاین در گفت وگویی با دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به بررسی ویژگیهای شخصیتی مرحوم غفوری فرد پرداخته است.
متن گفت وگو به این شرح است:

خبرآنلاین: روز پنج‌شنبه دکتر حسن غفوری‌فرد از فعالان سیاسی اصول‌گرا دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. وی که در کارنامه سیاسی خود از بدو انقلاب حضوری فعال را در عرصه‌های مختلف ثبت کرده و از جمله مدیران موفق جمهوری اسلامی بود، هرچند همواره آرزوی شهادت را در دل داشت، ولی با ابتلا به بیماری رخت از جهان بست. یکی از دوستان صمیمی وی دکتر اسدالله بادامچیان است که قبل از ورود امام(ره) به ایران با وی رابطه‌ای صمیمی و دوستانه داشته است. «خبرآنلاین» با این یار دکتر غفوری فرد گفت‌و گویی انجام داده که از نظرتان می‌گذرد:

از مرحوم غفوری‌فرد چه به‌خاطر دارید؟

درگذشت مرحوم دکتر غفوری فرد موجب تاسف شد، ایشان انسان بسیار خدوم، صادق، دانشمند، متدین، پاک و از مدیران اسوه بود که در طول مدت عمر، همه وظایف بایسته را انجام داد و هیج وقت برای دنیای خود کار نکرد. انسانی که او را از هر جهت که بررسی کنیم شایسته و عبدصالح خدا بود. خاطرات بنده از ایشان بسیار گسترده است، اما به طور خلاصه برای این گفت‌و گوی کوتاه باید بگویم، ایشان در دو رشته دانشمند بود. دکترای زلزله شناسی دانشگاه تهران و دکترای فیزیک هسته‌ای آمریکا را داشت. کسی که رشته فیزیک هسته‌ای را بعد از پیروزی انقلاب در ایران فعال کرد ایشان بودند.

چه زمانی با ایشان آشنا شدید؟

ایشان در سال ۵۷ به ایران آمدند و ما اولین دیدارمان با یکدیگر در کمیته استقبال از امام در ایران انجام شد، ایشان را مترجم و راهنمای خبرنگاران خارجی قرار دادیم و واقعا با مهارت، صداقت و جدیت فعالیت می‌کرد.

ارتباط تشکیلاتی ایشان با گروه موتلفه چگونه بود؟

از همان سال ۵۷ با موتلفه همراه شدند. نمی‌دانم قبل از آن در دوران دانشجویی ارتباط داشته‌اند یا خیر، ولی فعالیت ایشان از سال ۵۷ بود. ما در کمیته استقبال از ورود امام که در همین ابتدای مسجد قبا، در ساختمانی متعلق به آقای بازرگان مستقر بودیم. این ساختمان به‌نام جمعیت دفاع از حقوق بشر فعالیت می‌کرد و ما در آن‌جا برای مجموعه خبرنگاران، عکاسان خارجی که نزدیک به ۳۰۰ نفر بودند، برنامه گذاشته بودیم. مرحوم غفوری‌فرد هم از آن‌جا فعالیت خود را آغاز کرد، سپس عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی شد. از آن‌جا به استانداری خراسان رفت و در استانداری نیز نمونه یک استاندار پاک، ساده‌زیست و نمونه بودند.

از آن زمان خاطره ای هم دارید؟

یک شب با مرحوم شهید حسنی به آن‌جا رفتیم و گفتیم شام چی بخوریم؟ ایشان گفت ظهر آبگوشت داشتیم و گوشت کوبیده‌اش را برای شام من گذاشته‌اند؛ ما هم با ایشان همراهی کردیم و همان گوشت کوبیده را خوردیم. ایشان در خراسان استاندار بسیار موفقی بودند. بعد با رای مردم به مجلس اول راه یافتند و در مجلس هم با توجه به‌دانشی که داشتند، فعالیت و کارشان بسیار خوب بود. بعد ایشان وزیر نیرو شدند. در خانه احزاب و جبهه پیروان خط امام هم فعالیت داشتند و همواره یار انقلاب بودند.

ایشان در لایروبی سد منجیل در آن‌زمان چقدر نقش داشت؟

ایشان با تخصصی که داشتند، برای نخستین‌بار در وزارت نیرو توانست سدها را بررسی و روی آن‌ها کار کرد. واقعیت این است که در آن زمان سد منجیل پر شده بود و دوستان می‌گفتند سد مذکور را باید متروکه کنیم و به‌جای آن سد دیگری بسازیم. ایشان پیشنهاد دفع و لایروبی رسوبات را با یک روش کاملا ایرانی دادند. این موضوع مطرح شد، آقای هاشمی به ایشان گفتند که با این شیوه احتمال دارد سد بشکند و ایشان گفتند من خودم به همراه خانواده و بچه‌هایم پای سد می‌نشینیم؛ اگر شکست آب ما را قبل از همه ببرد. ایشان با هزینه کم و ابتکار ایرانی توانست کار را به سرانجام برساند و موفق شود. من به آقای هاشمی پیشنهاد کردم برای مسئولیت ورزش، بهترین فرد آقای غفوری فرد است چون هم ورزشکار هستند و در کشتی مدال گرفته‌اند و علاوه بر تدین، سوابق سیاسی مثبتی دارند، از این رو برای آن سمت، فردی لایق هستند.

پس به توصیه شما ایشان سمت ورزشی گرفتند؟

بله آقای هاشمی ایشان را به ریاست تربیت‌بدنی و معاونت رئیس جمهور منصوب کردند. ایشان در آن‌جا خیلی زحمت کشیدند و وقتی بنده برای تبریک خدمت ایشان رفتم، وی بلافاصله حکم مسئول فرهنگی سازمان تربیت‌بدنی را به بنده دادند. یکی از خدمات خوب ایشان آوردن آقای یزدانی خرم بود که آن همه خدمت را در والیبال ایران و بعد در کشتی انجام داد؛ ایشان یکی از چهره‌های برجسته ورزش ایران هستند. هم‌چنین رئیس کارگروه ورزش موتلفه اسلامی هم بودند. آقای غفوری فرد ورزش را به مساجد برد و این از خدمات ارزنده ایشان است.

به یکی از خاطرات خوب خود با ایشان می توانید اشاره کنید؟

ایشان می‌گفتند ان‌شاالله من و شما که با هم کار می‌کنیم مثل رجایی و باهنر با هم شهید شویم و وقتی ایشان دچار عارضه سرطان شدند و بنده به منزل ایشان رفتم گفتند مثل این‌که قسمت نیست با هم از دنیا برویم و من گفتم ان‌شالله شما هم شفا پیدا می‌کنید. من الان بابت از دست دادن این برادر بزرگ و ارجمندم، ذهن خسته‌ای دارم و نمی‌توانم خاطره خوبی برایتان بگویم.

حمیدرضا ترقی:

غفوری‌فرد خالصانه به نظام و انقلاب خدمت ‌کرد

حمیدرضا ترقی در گفتگو با فردا درباره حسن غفوری فرد گفت: مرحوم غفوری فرد از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا بود که از ابتدای انقلاب اسلامی در دولت های مختلف مسئولیت وزارت را بر عهده داشت. او جزء نیروهای مخلص، صاحب فکر و فعال در عرصه های مختلف بود.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به سوابق مبارزاتی مرحوم غفوری فرد علیه رژیم پهلوی افزود: او در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، حزب موتلفه اسلامی و جامعه اسلامی مهندسین عضویت داشت. مرحوم غفوری فرد شخصیت سیاسی کاملا مطرح، میانه رو، متعادل و فعال و عضو شورای مرکزی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا بود.

وی با اشاره به کاندیداتوری مرحوم غفوری فرد در چند دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: مرحوم غفوری فرد برای گرم نگه داشتن شور و رقابت انتخاباتی بیشتر وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شد. او همواره در مسئولیت های مختلف سعی داشت خالصانهخدمت خودش را نصبت به نظام و انقلاب انجام دهد.

نماینده ادوار مجلس با بیان به خاطره ای از مرحوم غفوری فرد ادامه داد: با آقای غفوری فرد در چند سفر خارجی به چین و سریلانکا درباره احزاب سیاسی آسیا همراه بود. او وسواس زیادی در وضو گرفتن و نمازخواندن سر وقت داشت، گاهی اوقات دقیقه 90 به پرواز می رسیدیم. یادم هست که همواره هنگام سخنرانی مقید بود که وضو داشته باشد. در مجموع دکتر غفوری فرد خیلی قید و قیودش به آموزه های دینی و احکام اسلامی ثابت بود.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی:

مرحوم غفوری‌فرد فهم بسیار عمیق و همه‌جانبه‌ای از مسائل داشت

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت: مرحوم غفوری‌فرد یک سیاستمدار دانشمند و سیاستگذار بود و از مسائل آکادمیک و دانشگاهی، فهم بسیار عمیق و همه‌جانبه‌ای از مسائل داشت.

مهدی عرب‌صادق در گفتگو با تسنیم، با اشاره به درگذشت مرحوم حسن غفوری فرد اظهار کرد: آقای غفوری‌فرد به معنای واقعی دلسوز انقلاب و مردم بود. مرحوم علیرغم بیماری و سختی که در حضور در جلسات داشتند بسیار منضبط و متعهد بود و در جلسات، مشارکت منظمی داشت.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت: در انتخابات خانه احزاب به آقای غفوری فرد اصرار کردیم که مسئولیت فراکسیون اصولگرایان را بپذیرند چرا که تجربه ارزشمند و ذی‌قیمت وی واقعاً راهگشا بود، در مسائل و حواشی که ایجاد شد متانت، تواضع و سعه صدر وی که از ایمان وی بود مثال‌زدنی بود.

عرب‌صادق تصریح کرد: غفوری فرد یک سیاستمدار دانشمند و سیاستگذار بود و در موضوعات تخصصی گاهی از وی تلفنی یا حضوری مشورت می‌گرفتم، علیرغم گذشت زمان زیاد از مسائل آکادمیک و دانشگاهی، فهم بسیار عمیق و همه‌جانبه از مسائل داشت. وی هم از برترین‌های عرصه علم در حوزه فیزیک و صنعت برق بود و استاد تمام دانشگاه امیرکبیر بود و همزمان یک سیاستمدار ولایی و انقلابی بود.

وی با بیان اینکه در زمینه علمی، خیلی خوب مشکلات را می‌شناخت، مسئله را استخراج می‌کرد و راه‌حل هم داشت، بیان داشت: در دوره تصدی وی بر وزارت نیرو، یک دانشمند متخصص منشاء شکوفایی در صنعت بود و مسائل را دقیق می‌دانست. مرحوم غفوری‌فرد حتی در مقاطعی که دبیر کل تشکل‌های دیگر بود، موتلفه‌ای بودن خود را مقدم می‌دانست و حتی در این اواخر در جلساتی که وی را دعوت می‌کردیم حضور به‌موقع و فعال داشتند و تواضع او، همواره ما را شرمنده می‌کرد‌.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت: غفوری‌فرد انقلابی بود و ماند و انقلابی هم از دنیا رفت و فضیلت‌های علمی وی، او را دچار خودبینی نکرد. در موضوعات سیاسی مشترکی که با وی داشتیم همواره بر حضور جدی و مشارکت جوانان تاکید می‌کردند و اگر جایی لازم بود حضور خود را کمرنگ می‌کرد که جوانان موثرتر و با انگیزه‌تر شوند.

عرب صادق تاکید کرد: نظر شخصی بنده همواره این بوده که توفیقات علمی و رفاهی هر کشور به رابطه سیاست مداران با دانشمندان جامعه آن کشور وابسته است. آقای غفوری‌فرد، اهل علم و عمل بود و آن ظاهر و بارز بود. از گروه‌بازی و لابی سیاسی دور بود، او به سیاست خدامحور، جامع و عالمانه می‌نگریست و در این نگرش منیت راه نداشت.

معاون رئیس جمهور

مرحوم غفوری‌فرد خود را وقف انقلاب و نظام کرده بود

معاون رئیس جمهور و نماینده اسبق مجلس گفت: مرحوم غفوری‌فرد در طول سال‌های فعالیت سیاسی خود مکرراً برای سخنرانی به شهرهای مختلف دعوت می‌شد و چهره‌ای شناخته‌ شده و دلسوز بود و تا همین اواخر که دچار بیماری بود در جلسات حضور می‌یافت.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ، درباره مرحوم حسن غفوری‌فرد که روز گذشته دار فانی را وداع گفت، طی سخنانی اظهار داشت: ما مرحوم غفوری‌فرد را از اول انقلاب که استاندار خراسان بود می‌شناسیم که از همان زمان دارای مواضع انقلابی و ولایی بود.

وی افزود: بنده و ایشان در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی حضور داشتیم و مرحوم غفوری‌فرد در آن دوره عضو هیئت‌رئیسه مجلس بودند؛ مواضع شفاف و روشن او در دفاع از نظام و ولایت فقیه مشهود بود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: ایشان در طول سال‌های فعالیت سیاسی خود مکرراً برای سخنرانی به شهرهای مختلف دعوت می‌شد و چهره‌ای شناخته‌شده و دلسوز بود. او ضمن روحیه تشکیلاتی و فعالیت‌های متعدد تا همین اواخر که دچار بیماری بود در جلسات حضور می‌یافت.

حسینی عنوان کرد: با توجه به ریاست وی در سازمان تربیت بدنی، جایگاه خاصی هم بین ورزشکاران داشت. او خود را وقف انقلاب و نظام اسلامی کرده بود و امیدواریم با شهدا و اولیای الهی محشور شود.

وی هم‌چنین خاطر نشان کرد: مرحوم غفوری‌فرد انسان بسیار منضبط و منظمی بود و در همه‌ی جلسات با خط خوش یادداشت‌برداری می‌کرد و اگر دفاتر ایشان منتشر شود، در می‌بابیم به‌نوعی تاریخ انقلاب اسلامی را تدوین کرده است. بنده در ادوار مختلف کمتر کسی را دیدم با این دقت نکات را یادداشت‌برداری کند و او خاطرات و موارد را به‌خوبی یادداشت کرده که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ امیدواریم این اقدام توسط بیت ایشان انجام شود.

نماینده اسبق مجلس بیان کرد: وی خدمات متعددی به مردم خراسان داشته و خادم حرم امام رضا(ع) هم بود و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) دفن شد.

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی به بررسی سوابق و فعالیت های مرحوم غفوری فرد پرداخته است که پیش رو دارید:

نگاهی به ادوار زندگی مرحوم غفوری‌فرد

مرحوم حسن غفوری‌فرد صبح امروز بعد از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. وی متولد سال 1322 در تهران است که مسئولیت‌های مختلفی در نظام جمهوری اسلامی را عهده‌دار بود. وی دانش‌آموخته آمریکا و دارای سه مدرک دکترا از ایران، ژاپن و آمریکاست. آن مرحوم درباره شرایط خانوادگی خویش می‌گوید: بنده فرزند سوم یک خانواده شش نفره و اولین نفری بودم که به دانشگاه رفتم. زمانی که موفق شدم به ژاپن بروم یا در در آمریکا حضور پیدا کنم همزمان کار و تدریس می‌کردم. خانواده ما از نظر درآمدی یک خانواده متوسط به شمار می‌رفت که در مرکز تهران زندگی می‌کردیم. پدرم کارگر روزمزد بود، خیاطی می‌کرد و لباس نظامی می‌دوخت و تا آخرین روز زندگی‌اش نیز کارگر بود و در نهایت سکته و فوت کرد. می‌خواهم بگویم از یک خانواده پولدار نبودم که موفق شوم به آمریکا بروم. من نه تنها پولی با خود به آمریکا نبردم بلکه برای خانواده نیز پول فرستادم.

غفوری فرد فعالیت سیاسی و مبارزاتی خود را از زمانی که در ایران بود آغاز کرد و به گفته خودش در قیام 15 خرداد 42 نیز جزء فعالان بود.

ساواک بار‌ها وی را احضار کرده بود چراکه زمانی که دانشجوی دانشگاه کانزاس آمریکا بود، دبیرکلی تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان در آن کشور را هم برعهده داشت که این انجمن نقش مؤثری در ساماندهی راهپیمایی علیه رژیم پهلوی در آمریکا داشت.

غفوری فرد بعد از پیروزی انقلاب به ایران بازگشت؛ نخستین مسئولیت مهم او استانداری خراسان بود که از آذر 58 تا مردادماه 60 در این سمت باقی ماند.

یکی از وقایع مهم تاریخ انقلاب و خراسان یعنی حمله آمریکا به طبس در دوره استانداری وی بود.

غفوری فرد در مصاحبه‌ای دراین‌باره می‌گوید: حادثه طبس روز پنجم اردیبهشت 58 یعنی تقریباً 9 ماه بعد از انتصابم اتفاق افتاد. عصر یک روز پنجشنبه به ما خبر دادند که آمریکا به طبس حمله کرده است. اصلاً ما تصور این موضوع را نمی‌کردیم... در آن زمان، شایعات بسیار زیادی در بین مردم بود. اعم از اینکه آمریکایی‌ها در حال حمله به شهر مشهد هستند، فلان نقطه را گرفتند و... حتی برخی می‌گفتند چند تا از هواپیما‌ها و هلی کوپتر‌های آمریکایی در فلان نقطه افتاد و آتش گرفته است. در حالی که هیچ کدام از این خبر‌ها درست نبود. تنها کاری که ما در آن زمان می‌توانستیم بکنیم این بود که شهر‌ها را حفظ کنیم. چون تصور بر این بود که ممکن است نیرو‌های آمریکایی بخواهند وارد شهر‌ها شوند. ما دور شهر مشهد و شهر‌های دیگر را با کمک نیرو‌های بسیجی و سپاهی یک خط مقاومت تشکیل دادیم."

غفوری‌فرد بعد از استانداری خراسان و در پی شهادت دو تن از نمایندگان این استان در حادثه 7 تیر، در میان‌دوره انتخابات مجلس وارد پارلمان شد.

از پارلمان تا دولت؛ از وزارت نیرو تا ورزش

حضور مرحوم غفوری‌فرد در پارلمان دیری نپایید و وی یک ماه بعد با رای اعتماد نمایندگان وزیر نیرو شد.

یکی از اقدامات وی در دوره وزارت نیرو، تلاش برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بود. او که دانش‌آموخته این رشته بود با توجه به لغو یک طرفه قرارداد ساخت نیروگاه در زمان دولت موقت پیگیر ادامه ساخت بود؛ امری که در دولت‌های بعد به سرانجام رسید. غفوری‌فرد در این باره می‌گوید: بعد از سال 60 که من خودم به وزارت نیرو رفتم، تصمیم گرفتیم که پیگیر این نیروگاه باشیم؛ نیروگاهی که به هر حال 85 درصد از یک واحد آن و 65 درصد از واحد دیگرش تکمیل شده بود. پیگیری کردیم اما چون ما قرارداد را لغو کرده بودیم نمی‌توانستیم ادعایی داشته باشیم و در واقع آلمانی‌ها علیه ما ادعا داشتند... خود من یکی دو بار از نیروگاه بازدید کرده بودم و مقدماتی فراهم کرده بودم ولی توافقی برای ساخت نیروگاه انجام نشده بود. کشور‌های غربی که اصولاً حاضر به این کار نبودند. با کشور‌های آمریکای جنوبی مثل آرژانتین که تخصصی داشتند مذاکره کردیم. خود من به چک‌اسلواکی رفتم و صحبت‌هایی کردم ولی به توافق نرسیدیم. تا نهایتاً سال 74، 75 با روس‌ها به توافق رسیدیم. "

هجرت به ساختمان سئول و انقلاب در ورزشِ بعد از انقلاب

غفوری‌فرد سال 64 از وزارت نیرو به کمیته ملی المپیک رفت تا اینکه یک دوره 4 ساله در سازمان تربیت بدنی ایفای نقش کرد. در شرایطی که ورزش ایران اوضاع مناسبی نداشت و نیاز بود تا ورزش کشور شخصیت پیدا کند، غفوری فرد توانست ورزش ایران را احیا و بازسازی کند. همچنین شرکت بانوان در المپیک آسیایی 1990 و راه‌اندازی مجدد ورزش‌هایی همچون شمشیربازی و بوکس جزء اقدامات این فرد بود.

خود او در این‌باره می‌گوید: مسئولان مملکت در آن برهه زمانی قصد داشتند به ورزشی ایران شخصیت ببخشند و شرایط آن را نسبت به گذشته تغییر دهند تا از وجهه مطلوبی بین مردم برخوردار شود. ورزش به عنوان یک ضد ارزش به شمار می‌آمد بنابراین از بنده درخواست شد تا در آن مقطع زمانی به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک مشغول به فعالیت شوم.

از حزب جمهوری اسلامی تا تأسیس خانه احزاب

یکی از وجوه زندگی سیاسی آن مرحوم فعالیت حزبی و تشکیلاتی بود؛ غفوری‌فرد با آغاز انقلاب به حزب جمهوری اسلامی پیوست. حزبی که بیشترین عضو را داشت و دبیرکل آن شهید بهشتی بود.
او بعد از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی، به حزب موتلفه پیوست که از احزاب ریشه‌دار تاریخ ایران است پیوست و در انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری در سال 80، کاندیدای این حزب بود و همزمان دبیرکلی جامعه اسلامی ورزشکاران را عهده‌دار بود. او در دهه هشتاد نیز دبیرکلی جامعه اسلامی مهندسین از احزاب مهم اصولگرا را برعهده داشت.

یکی از اقدامات غفوری‌فرد در حوزه تحزب، تلاش برای راه‌اندازی خانه احزاب ایران بود که در نهایت سال 94 با راه‌اندازی آن وی اولین رئیس این نهاد به نمایندگی از احزاب اصولگرا انتخاب شد.

پای کار نظام در فتنه‌ها

مرحوم غفوری فرد در طول زندگی و 44 سال گذشته، همواره از خط اصیل انقلاب خارج نشده و در دفاع از کشور به میدان آمده بود.

او سال 88 به‌رغم اینکه به میرحسین موسوی رای داده بود اما در برابر قانون‌شکنی‌های وی و به آشوب کشیدن کشور موضع محکمی گرفت و نسبت به ساکتان فتنه تذکر می‌داد سکوت خود را بشکند.

او درباره سقوط افراد از جمله بنی‌صدر نخستین رئیس‌جمهور معتقد بود تکبرش بزرگترین اشکالش بود و هیچ کسی را غیر از خودش قبول نداشت. ما با بنی‌صدر خارج هم که بودیم و در اتحادیه انجمنهای اسلامی اروپا و آمریکا که با هم همکاری می‌کردند، با هم اختلاف داشتیم. یکبار از اروپا آمد آمریکا که سخنرانی کند اما من نگذاشتم، اختلافات ما از سال 54 و 55 شروع شد. عرض کنم که یقین هم داشتم که اشکال بزرگ‌ایشان مسأله تکبرش هستش و هیچ کس دیگری را هم قبول نداشت.

نمایندگی مردم تهران در ادوار هفتم و هشتم و ریاست دانشگاه بین‌المللی قزوین در دولت نهم و همچنین ریاست بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی بخشی از سوابق آن مرحوم است.

https://shoma-weekly.ir/8AUpVW