گفتگوی ویژه

مدیر انقلابی راه رسیدن به مقصد را کوتاه می‌کند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: انقلابی بودن دولت بسیار مهم است و راه را برای رسیدن به مقصد کوتاه می‌کند. یک مدیر انقلابی جهادی عمل می‌کند. گاهی می‌بینید جوان‌های تحصیلکرده کم سن و سال ما در روستاهای دورافتاده کارگری می‌کنند. یک فرد انقلابی تلاشش حل مشکلات مردم است و احساس می‌کند انقلاب مال خودش است.
رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 1396 در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) راه‌حل مشکلات کشور را مدیریت فعال، متدین، انقلابی و کارآمد دانستند. پس از دادن رأی اعتماد مجلس به کابینه روحانی در دولت دوازدهم و شروع فعالیت آن هفته‌نامه شما بر آن شد، ویژگی‌های مدیریت کشور از منظر رهبری را در دولت جدید بررسی کند. در این خصوص خبرنگار این هفته‌نامه با ابوالفضل توکلی‌بینا عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

آیا با توجه به بالا رفتن میانگین سنی هیئت دولت، دولت دوازدهم به مشکل فعال بودن بر نمی‌خورد؟

لازمه اینکه کابینه پرتوان جلو برود پایین بودن سن آن است تا بتواند بهتر تلاش و فعالیت کند. در عین حال اگر مدیران خوبی باشند حتی اگر سنشان بالا باشد می‌توانند مشکلات را حل کنند. اینها به رئیس‌جمهور بستگی دارد تا بین وزرا هماهنگی ایجاد کند و تمایل به حل مشکلات کشور داشته باشند. تجربه می‌تواند ضعف بالا بودن سن را بپوشاند. تجربه فوق علم است.

آیا در کابینه روحانی چنین چیزی را می‌بینید؟

در سخنرانی‌هایش که اعلام کرده است. باید قدری جلو برویم تا ببینیم به آنچه می‌گوید عمل می‌کند یا نه.

دولت یازدهم امتحانش را پس داده است و می‌تواند محک خوبی در این زمینه باشد.

وزیر اقتصاد دولت یازدهم خوب بود، ولی زمینه را برایش فراهم نمی‌کردند. یکی از مشکلات کشور بحث واگذاری کارها به مردم است. او چندین بار مصاحبه کرد که معدن و چه و چه را به مردم واگذار کردم، ولی کسانی که منافع دارند نمی‌گذارند این کار انجام شود. کارها باید دست مردم بیفتد و دولت ناظر خوبی باشد.

که این اتفاق در دولت یازدهم نیفتاد.

نه، طیب‌نیا وزیر خوبی بود و رأی بالایی هم در کابینه یازدهم آورد.

مدیر متدین چه کمکی به دولت فعلی برای حل مشکلات خواهد کرد؟

مدیر متدین هیچ‌وقت مردم را دور نمی‌زند و با مردم برخورد مناسبی دارد. تلاشش این است که مشکلات مردم را حل کند. اعتقاداتش اجازه نمی‌دهد که به مردم جواب درستی ندهد. یک مدیر متدین بسیار اثرگذار است. الان در بعضی سازمان‌های دولتی می‌بینید که یک مدیر سالم زیرمجموعه سالمی هم دارد. اگر مدیری تقوا نداشته باشد زیرمجموعه‌اش به سمت رشوه گرفتن از مردم می‌رود و به مردم پاسخ درستی نمی‌دهد.

انقلابی بودن دولت چگونه می‌تواند به حل مشکلات مردم کمک کند؟

انقلابی بودن دولت بسیار مهم است و راه را برای رسیدن به مقصد کوتاه می‌کند. یک مدیر انقلابی جهادی عمل می‌کند. گاهی می‌بینید جوان‌های تحصیلکرده کم سن و سال ما در روستاهای دورافتاده کارگری می‌کنند. یک فرد انقلابی تلاشش حل مشکلات مردم است و احساس می‌کند انقلاب مال خودش است.

آیا انقلابی بودن را در دولت می‌بینید؟

الان که نمی‌بینم. مگر اینکه جلو برویم و عملکرد را ببینیم. ستاد کل اقتصاد مقاومتی را با کلی هیمنه تشکیل دادند، ولی از محتوایش چیزی در نیامد.

به نظر شما دولت دوازدهم برای کارآمد بودن چه اولویت‌هایی داشته باشد؟

دولت نباید زمان را از دست بدهد و باید موقعیت کشور را رعایت کند. یک دولت کارآمد با حداقل امکانات موجودش برای حل مشکلات مردم برنامه‌ریزی می‌کند. ما دو سه معضل مهم در کشور داریم: اشتغال، تولید و ازدواج جوان‌ها. اینها جزو اولویت‌هاست. اگر دولت بخواهد فعال باشد باید جلوی قاچاق و واردات بی‌رویه را بگیرد. اگر دور کشورمان را دیوار بکشیم و مانع ورود قاچاق به کشور شویم به مشکلی برنمی‌خوریم. می‌توانیم خودمان تولید و مصرف کنیم. رهبر عزیزمان هم همین را می‌فرمایند. در این صورت هر چه غربی‌ها زور بزنند به جایی نمی‌رسند.

به نظر شما عملکرد دولت در قبال بانک‌ها چگونه باشد، چون همین بانک‌ها مانعی بر سر راه تولید شده‌اند.

الان بانک‌ها تاجر شده‌اند. ساختمان می‌سازند، شرکت درست می‌کنند و در بستر خودشان نیستند. کار بانک پولی و مالی است. نباید برود دنبال خرید و ساختمان‌سازی و ایجاد شرکت. اگر بانک‌ها به وظیفه‌شان عمل کنند می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند. شاید یکی از سیاست‌های دولت این باشد که سود را پایین بیاورد تا پول به سمت تولید سرازیر شود. همه جای دنیا سودهای بانکی، 2، 3 و الی 4 درصد است.

در مورد سوئد که مطلعم بالاترین سود بانکیشان 4 درصد است.

بیشتر بین دو الی سه درصد هستند. دولت باید مسئله امنیت سرمایه را سیاست‌گذاری کند و با ایجاد واحدهای تولیدی خوب مردم را تشویق کند پول‌هایشان را در تولید سرمایه‌گذاری کنند. در این صورت تسهیلات تولید فراهم وپول به‌جای سرازیر شدن به بانک‌ها وارد چرخه تولید می‌شود. باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند. بعضی از بانک‌های اروپایی و امریکایی مبلغی را برای نگه داشتن پول مردم از مشتریانشان می‌گیرند. در گذشته معمول بود افراد سالخورده پول‌هایشان را در بانک می‌گذاشتند. این کار افراد فعال، جوان و صاحب‌نظر در عرصه اقتصادی نیست که خانه و زندگیشان را بفروشند...

پول در بانک بگذارند و سود بگیرند.

و دیگر نروند کار کنند. وجه دیگر قضیه مالیات‌هاست. اینها دارند مالیات ارزش افزوده را خوب می‌گیرند، اما مالیات بر درآمد است و به کسبه جزء فشار می‌آورند و به همین دلیل خیلی‌هایشان تعطیل کرده‌اند. به‌جای اینکه سراغ کله گنده‌ها و کسانی بروند که از زیر پرداخت مالیات در می‌روند و حساب و کتاب درست می‌کنند فشارشان روی کسبه جزء و بیچاره است. این مشکل‌ساز است.

اگر این مشکلات حل شود به تبعش موانع تولید هم رفع می‌شوند.

همین‌طور است. اگر یک هیئت دولت قدرتمند باشد و درست برنامه‌ریزی و اجرا کند؛ جلوی قاچاق را بگیرد، در مورد بانک‌ها بحث امنیت سرمایه را درست کنند تا مردم پولشان را به تولید بیاورند، به دنبالش کارخانجات تأسیس می‌شوند و اشتغال ایجاد می‌شود. در این میان هم مردم سود خوبی می‌برند و هم بیکاری جوانان ما برطرف می‌شود. خود به خود ازدواج هم حل می‌شود. وقتی جوان کار، شغل و مسکن ندارد نمی‌تواند ازدواج کند و فساد ایجاد می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/lPguBE