گفتگوی ویژه

مدیران پیشکسوت با هدایت مناسب باید فضا را به جوانان بدهند

امروزه مدیران ما پیر شده اند و باید فضا را به جوانان دهند و با هدایت و مدیریت شان بتوانند از این پس هم این فضای رسانه ای را حفظ کنند.
محمدکاظم انبارلویی با اشاره به این موضوع که چهل سال گذشته صدای اخلاق و اسلام به گوش جهان رسیده است  گفت ،صدای اخلاق در جامعه  وجود نداشت اما چهل سال پیش صدای رسایی به نام صدای اسلام در جهان پیچید و این صدا متفاوت از صدای دیگر رسانه ها بود که ریشه در آموزش های دینی و قرآنی ما داشت.

وی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در دوران انقلاب تنها با یک قلم و کاغذ در قالب بیانیه هایی صدای امام راحل را به مردم و جهان می رساندیم و حتی گاها صدای ایشان را ضبط می کردیم و در قالب نوارکاست میان مردم نشر می دادیم. درواقع رسانه انقلاب از آن زمان آغاز شد.

 این نویسنده با اشاره به جهانی شدن صدای انقلاب گفت: اخلاق حاکم بر این صدای انقلابی سبب جهانی شدن آن شد. این صدا امروز که چهل سال از آن سال ها گذشته باقیمانده و امیدواریم تا سالیان سال هم چنان شاهد پایداری این صدا در سطح بین الملل باشیم.

در ادامه انبارلویی، با اشاره به اعتقادات اصحاب رسانه گفت: فردی که دست به قلم بوده و یا پشت دوربین است، اعتقادات او مهم ترین بخش به شمار می رود. بسیاری از رسانه ها در روزهای اول انقلاب به دلیل آن که ادب انسانی و ادب انقلابی را رعایت نکردند، تعطیل شدند. بسیاری از رسانه ها در همان زمان از مراکز مختلفی از کشورهایی هم چون مسکو هدایت می شدند و قلم می زدند.

این فعال رسانه ای ادامه داد، رسانه هایی که در روزهای اول انقلاب تعطیل شدند، صدای یشان تبدیل به گلوله شد و ما برای پاسداشت استقلال، آزادی و نظام جمهوری اسلامی هزینه های زیادی را پرداخت کردیم. مهم ترین موضوعی که آن روزها مطرح بود، می توان به مقوله آزادی اشاره کرد و آن چه میان تعریف ما از آزادی با آن ها بود، در یک کلمه به عنوان آزادی از نفس است. ما از آزادی نفس به کمال رسیدیم و با این نوع تعریف ،اخلاق را در جامعه ترویج دادیم.

در ادامه انبارلویی، فعال رسانه ای، با اشاره به این موضوع که فضای امروز متفاوت از فضای انقلاب است، گفت، اگر در روزگاری، عکس مستهجنی از رسانه منتشر می شد، صدای همه در می‌آمد، اما امروزه شاهد انتشار چنین عکس هایی از هزاران کانال فضای مجازی هستیم که همه این تولیدات به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

وی افزود، امروزه دشمن از آزادی بیان و مواردی صحبت می کنند که خودشان قائل به آن نیستند ،درحالی که اسلام می گوید، آن چه را که برای خود می پسندید، برای دیگران هم بپسندید. متأسفانه ما با جماعتی روبرو هستیم به آن چیزی که می گویند، معتقد نیستند و پایبند به هیچ اصول اخلاقی نیستند. هم چنین شهید حججی اگر امروز برای ما یک قهرمان شد، به وسیله ابزارهای دشمن بود؛ آن ها لحظه سربریدن این شهید را در فضای مجازی پخش کردند و این چنین شجاعت این شهید برای همگان آشکار شد.

انبارلوئی در بخش دیگری از نشست با اشاره به ویژگی های رسانه های اخلاق مدار گفت، دغدغه اصحاب رسانه این است که اخلاقی عمل کنند و الگوی اخلاقی در جامعه باشند. نهایت تلاش ها منجر به صدورمیثاق نامه اخلاقی در ۱۲ ماده شده که در آن میثاق نامه بخش هایی از آزادی بیان مطرح شده است.

در ادامه انبارلویی، فعال رسانه ای تصریح کرد: باید ذائقه مخاطبان را ارتقا دهیم و رسانه می تواند این وظیفه را برعهده داشته باشد. هنر رسانه در این نقطه ظهور می یابد که بتواند ذائقه مخاطب را افزایش دهد.

وی با اشاره به آزادی اطلاعات گفت، ما مجاز نیستیم هر اطلاعاتی را پخش کنیم و امنیت روانی مردم را به هم بریزیم. هم چنین امروزه دیگر کسی ساعت ها برای خرید روزنامه صف نمی ایستد و برای پیگیری خبری به روزنامه مراجعه نمی کند، بلکه از طریق موبایل به همه دنیا می تواند دسترسی داشته باشد و در جریان اخبار قرار بگیرد.

 

این فعال رسانه ای بازنگری میثاق نامه را امری ضروری دانست و گفت، میثاق نامه رسانه با توجه به تغییر شرایط امروز ،نیازبه بازنگری دارد و امروز اصحاب رسانه باید گردهم آیند تا آن را مورد بررسی قرار دهند.

در پایان انبارلوئی، فعال رسانه ای، حیات رسانه پس از ۴۰ سال را ترویج گفتمان انقلابی دانست و گفت، امروزه مدیران ما پیر شده اند و باید فضا را به جوانان دهند و با هدایت و مدیریت شان بتوانند از این پس هم این فضای رسانه ای را حفظ کنند.
https://shoma-weekly.ir/LvAbnX