گفتگوی ویژه

مجلس مرزبان انسجام ملی باشد نه پیشرو در قومیت گرایی

ماینده باید جامع نگرباشد و طبق قانون اساسی همه کشور همه آحاد مردم ایران را با یک نگاه ببیند اما تشکیل فراکسیون ترک و کرد زبان باعث خواهد شد تا میان مردم انشقاق ایجاد و دلیلی بر ایجاد قومیت‎های دیگر حاضر در مجلس نیزخواهد شد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: تشکیل فراکسیون ترک و کرد زبان باعث خواهد شد تا میان مردم انشقاق ایجاد و دلیلی بر ایجاد قومیتهای دیگر حاضر در مجلس نیزخواهد شد.

احمدعلی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‏وگو با هفته نامه شما، در واکنش به تشکیل فراکسیون کرد، بلوچ و ترک زبان در مجلس گفت: بنظرم تقسیم بندی مجلس به فراکسیون‏ها و دسته بندیهای قومیتی کار درستی نیست و به دلائل مختلف ممکن است این اقدام به انسجام و همبستگی که درکشور وجود دارد، لطمه وارد کند.

وی با بیان این مطلب که طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس علاوه بر این که نماینده حوزه انتخابیه خود بشمار میروند، نماینده تمامی ملت ایران نیز هستند، گفت: بر اساس قانون هر فردی که با آراء مردم به مجلس راه مییابد نماینده تک تک ملت و تمامی قومیت‏ها و اقشار مختلف کشور نیز هست.

مقدم ادامه داد: با وظائف وسیعی که بر عهده نمایندگان گذاشته شده، همه نمایندگان حافظ منافع ملت ایران و بطور کلی حافظ مصالح و منافع ملی اعم از قومیت‏های و اقشار مختلف حاضر در کشور هستند از این رو لزومی ندارد که در مجلس برخی از نمایندگان به دنبال دسته بندی‏های قومی باشند.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با طرح پرسشی مبنی بر این که کسانی که دنبال ایجاد فراکسیون قومیتی در مجلس هستند، آیا فکرنمی‏کنند که خدای نکرده این گونه فراکسیونها وحدت ملی راخدشه دار میکند و شکاف‏های اجتنماعی راموحب خواهند شد؟، گفت: مگر مطالبات ملت ایران معیشت، اشتغال و رونق اقتصادی نیست که نمایندگان هریک به نوعی دنبال مطالبات بحق مر دم و قومیتهای خاص خود هستند.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان، یادآور شد: آیا نمایندگان گمان نمیکنند که نمایندهای که خودش را در یک قومیت خاص محدود می‏کند، میتواند براساس اصل 84قانون اساسی، وظیفه نمایندگی را که نقش نمایندگی خود را بدرستی ایفاء کند؟

مقدم خاطرنشان کرد: نماینده باید جامع نگرباشد و طبق قانون اساسی همه کشور همه آحاد مردم ایران را با یک نگاه ببیند اما تشکیل فراکسیون ترک و کرد زبان باعث خواهد شد تا میان مردم انشقاق ایجاد و دلیلی بر ایجاد قومیتهای دیگر حاضر در مجلس نیزخواهد شد.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر این مطلب که نمایندگان مجلس عصاره ملت میباشند، گفت: ایجاد فراکسیون‌های قومیتی نه تنها گره ای ازمشکلات مردم حل نمی‏کند بلکه ممکن است مشکلاتی راهم برای مردم ایجاد کند.

مقدم در واکنش به اظهارات پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خطاب به وی، گفت: آقای پزشکیان در دلائل خود برای تشکیل فراکسیون ترک زبان بیان کردهاند که هدف پیگیری انجام وظائف خود از طریق حاکمیت است اما جای این سوال باقی است که چرا ایشان که چندین دوره در پارلمان حضور فعال داشتهاید تاحالا چنین عمل نمی‏کردند و یا با چه مانع و مشکلی درانجام وظائف نمایندگی خود مواجه بودید که اکنون تصمیم به تشکیل فراکسیون ترک زبان در مجلس گرفته‏اید؟

وی در ادامه اظهار داشت: نمایندگان ملت براساس قانون اساسی وظائف و اختیارات عدیده‏ای دارند و گذشته از آن بر اجرای قوانین نظارت می‏کنند جای این سوال مطرح است که نمایندگان در انجام وظایف با چه مشکلاتی مواجه هستند که به دنبال حل مشکل با ایجاد فراکسیون ترک و کرد زبان در مجلس هستند؟

مقدم خاطرنشان کرد: معتقدم اگر نمایندهای از وظائف و اختیارات قانونی خود استفاده نکرده باشد ضعف خود نماینده می‌باشد نه قانون.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان به سخن نایب رئیس اول مجلس که گفته بوند میخواهند از طریق تشکیل فراکسیون ترک زبان کشور را به قدرت وعزت برسانند اشاره کرد و افزود: باید از پزشکیان سوال شود در حال حاضر که کشور با هدایتهای مقام معظم رهبری در والاترین سطح قدرت وعزت در منطقه و جهان قرار دارد آیا این قدرت و عزت از تبع وجود فراکسیون قومیتی خاص در مجلس بوده است؟.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه به اظهارات بسیاری از صاحب نظران کشورهای دیگر اشاره و اظهار داشت: اکنون کشور جمهوری اسلامی ایران به اقرار بسیاری از صاحب‏نظران دنیا دراوج قدرت وعزت قرار دارد.

مقدم در ادامه بار دیگر خطاب به پزشکیان که بیان کرده بود گاهی قومیت‏ها مورد تمسخر و استهیزاء قرار می‏گیرند، گفت: آقای پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خود شما بهتر از هرکس شاهد و ناظر بودهاید که اگر در گوشهای از این کشور خدای نکرده با غفلت و نادانی به قومیتی و یا زبانی کوچکترین جسارتی شده بلافاصله تمامی نمایندگان مجلس اعم از ترک و فارس و بلوچ و عرب با حساسیت بسیار نسبت به رفتار سخیف برخی از افراد واکنش نشان می دهند و تقاضای برخورد یا اصلاح رفتار را خواستار هستند.

وی در خاتمه بیان کرد: امروز وحدت و همبستگی بی نظیری در کشور میان اقوام مختلف وجود دارد که درهیچ کشوری از دنیا چنین وحدتی شاهد نیستیم از این رو باید قدردان این همبستگی و وحدت بوده و شکرگزار این نعمت الهی خداوندی باشیم .

https://shoma-weekly.ir/yYKMZI