گفتگوی ویژه

مجلس با تحقیق و تفحص عدم شفاف سازی دولت را جبران کند

اگر دولت شفاف سازی نمی کند مجلس باید با تحقیق و تفحص در این زمینه ورود پیدا کند چراکه مردم چشم امیدشان به نمایندگان است و وظیفه نمایندگان است تا با بررسی دقیق مشخص کنند وضعیت کارت سوخت و بنزین در کشور ما چگونه است
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: از آنجایی که دولت هیچ ابایی از عدم شفافیت در مورد عملکردهایش ندارد قطعا یک جای کار در دولت می لنگد و در این زمینه نمی خواهد توضیحاتی ارائه دهد و با این رویه ای که دولت در پیش گرفته است به نظر می رسد منافع جمعی در میان اعضای دولت وجود دارد.

دولت یازدهم با گذشت بیش از سه سال از فعالیت خود با چالش ها و عدم شفافیت هایی بسیازی از جمله قراردادهای نفتی، عدم اتمام پروژه تولید بنزین و ... مواجه است که در خصوص آنها و پرسش های مطرح شده بصورت شفاف توضیحی به مردم ارائه نکرده است.با محمد کرمی راد، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در مورد برخی از این چالش های پیش روی دولت به گفتگو نشستیم:

کارت سوخت عاملی در جهت شفافیت در مصرف سوخت بنزین به شمار می رود، دلیل اصرار وزارت نفت به حذف کارت سوخت چیست؟ آیا کسانی هستند که رد این زمینه ذی نفع باشند در دولت؟

خانم ابتکار در گذشته در مورد تولید بنزین ایراداتی را مطرح می کردند و بیان می داشتند که بنزین تولید که در کشور عرضه می شود نامرغوب است امروز باید پاسخگو باشند چرا که بنزین وارداتی بدتر از بنزین تولید شده در کشور است و بیشتر از آن به محیط زیست آسیب می رساند اما هیچ کس حق اعتراض ندارد.

چرا دولت و وزارت نفت در تلاش هستند تا کارت سوخت را حذف کنند؟

اگر دولت شفاف سازی نمی کند مجلس باید با تحقیق و تفحص در این زمینه ورود پیدا کند چراکه مردم چشم امیدشان به نمایندگان است و وظیفه نمایندگان است تا با بررسی دقیق مشخص کنند وضعیت کارت سوخت و بنزین در کشور ما چگونه است؟

چرا دولت در قبل اقدامات و عملکردهای خود که در کشور انجام می دهد پاسخگو نیست؟

از آنجایی که دولت هیچ ابایی از عدم شفافیت در مورد عملکردهایش ندارد قطعا یک جای کار در دولت می لنگد و در این زمینه نمی خواهد توضیحاتی ارائه دهد و با این رویه ای که دولت در پیش گرفته است به نظر می رسد منافع جمعی در میان اعضای دولت وجود دارد. مثلا در افزایش بی رویه ارز دولت هیچ توضیحی در این مورد ارائه نکرده است و افکار عمومی معتقد است که دولت در زمینه مسائل اقتصادی کم آورده و می خواهد یارانه ها را از قبل این موضوع تأمین کند.

وظیفه کنونی دولت در قبل حرف و حدیث های موجود در بازار ارز و حذف کارت سوخت چیست؟

وظیفه دولت است که شفاف سازی کند و دولت در کنترل بازار و قیمت ارز خود را بازیچه دست عده ای قرار ندهد و طبیعتا مشکلاتی که امروزه برای کارخانجات و واحدهای تولیدی و اقتصادی ایجاد شده به تبع افزایش قیمت ارز در کشور است.

متاسفانه دولت از داشته های خود دست کشیده است بگونه ای که قرارگاه بازسازی و سازندگی سپاه که با نظر مقام معظم رهبری و با هدف کمک به دولت تشکیل شد و در پارس جنوبی شاهد بودیم هیچ شرکتی نتواسنت جایگزین مناسبی برای قرار گاه خاتم شود اما در رویکرد جدید دولت، دولت قرار گاه خاتم الانبیاء را در زیر مجموعه دیگر شرکت ها قرار داده است.دولت تأمین غذا در قطارها را نیز به شرکت اتریشی واگذار کرده این اتفاق در زمانی باید صورت بگیرد که کشورمان آشپز و شرکت های تأمین غذا نداشته باشد تا برای تأمین غذا در خطوط ریلی از شرکت های خارجی استفاده کنیم.

چرا دولت بجای استفاده از توان داخلی از شرکت ها و کشورهای خارجی بهره می گیرد؟

ممکن است دولت با هدف خاصی این اقدامات را انجام می دهد و یا نگاه خوشبینانه نسبت به این شرکت ها دارد همان نگاهی که در بحث برجام باعث شد تا کلاه گشادی بر سر جمهوری اسلامی ایران گذاشته شود.

دولت در بحث اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل حتی شفاف سازی بیان نکرده که در چه مرحله ای از اجرای اقتصاد مقاومتی قرار دارد مثلا نگفته است علت پیشرفت در بحث کشاورزی و صنعت چه بوده است؟ و موانع ما در این زمینه چه موضوعاتی است؟در بحث اقتصاد مقاومتی هیچ کدام از بحث های فنی دقیق و کارشناسی تا بحال صورت نگرفته است و این در حالی است که اجرای اقتصاد مقاومتی دغدغه مقام معظم رهبری و ملت است با این وجود دولت چشم بر اقتصاد برون کشور دارد.

دلیل اصرار وزارت نفت و دولت در حذف کارت سوخت چیست؟

متاسفانه یکی از مشکلاتی که ملت ما باید تاوان ندانم کاری های امثال آقای نامدار زنگنه را پرداخت کنند همچون پرداخت جریمه که مورد در بحث کرسنت کشورمان پرداخت کرد.

دولت وقتی که می خواهد یارانه را پرداخت کند بیان می کند که عزا گرفته است اما از آنجایی که ما می دانیم عزا را وقتی باید بگیرند که قرار دادها شفاف نباشد و با چنین قراردادهایی بخواهند برای جمهوری اسلامی مشکلاتی فراهم شود.مثلا در حساب های شخصی برخی وزرا غریب به هزار میلیارد پول وجود دارد و وقتی وزیری در ویلای هزار متری زندگی می کند و در حساب شخصیش هشتصد میلیارد پول دارد دلش هیچ زمان برای مسکن مردم نمی سوزد و مسکن مهر را زیر سوال می برند در حالی که بسیاری از مردم ما کماکان نیاز به مسکن دارند تا از طریقی مشکل مسکن خود و جوان هایشان برطرف شود.

وزرای دولت باید در این زمینه شفاف بیان کند که این آورده را از کجا آورده اند چراکه حضرت امام خمینی (ره) بیان فرموده اند: هرگاه کاخی بنا کی شود قطعا کوخی ویران شده است.طبیعتا راههایی برای این ثروت انبوه وجود دارد و مجلس باید به حساب ها و اموال مسئولان ورود پیدا کند. کمیسیون انرژی نیز باید به دولت در جهت انجام وظیفه قانونیش تذکر دهند.مردم بعد از سی و هفت سال از گذشت انقلاب بر روی عملکرد دولت ها حساس شده اند و عملکردهای دولت را رصد می کنند و بر اساس عملکردهای دولتها در انتخابات تصمیم خواهند گرفت.

چرا دولت در راه اندازی واحدها و پروژه های تولیدی مخصوصا پروژه تولید بنزین با شکست مواجه شده است؟

به هر حال فکر می کنم یکی مسائلی که موجب شده تا حدودی بسیار زیادی از شرکت ها و کارخانجات کشور ما آسیب ببیند رویکرد غلط دولت ها است.

معقتدم نباید نگاه سازندگی به کشور در میان دولت ها فرقی داشته باشد چرا که دولت ها با سازندگی کشور به ملت خدمت می کنند و پیشرفت کشور و پیروزی در اجرای پروژه ها را باید افتخار ملی برشمرد.

حرف آخر؟

هنوز معنای تدبیر امید را متوجه نشده ایم که امید برای مستضعفین یا امید برای کشورهای خارجی است.

قرار گاه خاتم انبیاء پروژه های بسیاری را در کشور انجام داده است و برای هر پروژه هزاران دلار کمتر از شرکت های خارجی هزینه کرده اند اما دولت بجای استفاده از شرکت های داخلی از شرکت های خارجی بهره می گیرد. طبیعی است با این رویکردی که در پیش گرفته در آخربه بیراهه خواهد رفت چرا که شرکت های خارجی به دنبال نفوذ در کشور جمهوری اسلامی ایران هستند.

https://shoma-weekly.ir/2myBT0