گفتگوی ویژه

مانع تحقق خواست اکثریت مردم بحرین عربستان است

سعی عربستان بر این است که مانع از تحقق مطالبات اکثریت مردم بحرین شود و از طرف دیگر، تلاش می‌کند تا به زور تانک و توپ و پول و سرنیزه حاکمیت آل خلیفه را حفظ کند.
اشاره: اقدامات ضد ایرانی عربستان سعودی و هم‌پیمانان این رژیم در منطقه، هر روز در شکل جدیدی دنبال می‌شود. از نشست‌های متعدد و بیانیه‌های ضد ایرانی گرفته تا جوسازی‌های گوناگون. در تازه‌ترین اقدام ضد ایرانی حامیان عربی رژیم سعودی، نشستی تحت عنوان «انجمن عربی حقوق بشر» برای مقابله با آنچه تهدیدات ایرانی خوانده شده است، در منامه پایتخت بحرین برگزار شده است و در آن اتهاماتی را متوجه ایران و فرمانده سپاه قدس، سردار سلیمانی کرده‌اند. خبرنگار هفته‌نامه شما، طی گفتگویی با حسن لاسجردی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به بررسی اهداف این نشست پرداخته است که متن آن را پیش رو دارید.

نقش عربستان سعودی در نشست «انجمن عربی حقوق بشر» را که در بحرین برگزار شده است چگونه می‌بینید؟

بعد از اتفاقات اخیری که بین ما و عربستان در ارتباط با برخی مسائل منطقه‌ای همچون حمله به یمن، دخالت در سوریه و نیز برخی مسائل دوطرفه مثل قضیه حج رخ داد، به نظر می‌رسد که یک نزاع عریان بین ما و عربستان سعودی شکل گرفته است. عربستان وقتی می‌بیند که روی صحنه، شکست‌های متعددی از ایران خورده است، تلاش می‌کند که از هر ظرفیت و پتانسیلی علیه ایران استفاده کند؛ مانند کاری که در نشست پاریس در ارتباط با منافقین انجام داد. نشستی که در منامه بحرین برگزار شده است نیز همین کارکرد را دارد و عربستان دارد نشان می‌دهد که نمی‌خواهد این رویارویی و اصطلاحا رقابت را، با رفتار منطقی و سالم پیش ببرد و می‌خواهد به شکل تعصب‌آمیز و با تنش و چالش با آن برخورد کند.

نشست موسوم به «انجمن عربی حقوق بشر»، چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

درباره نشست بحرین، نکته مهم این است که بحرین یکی از کانون‌های محل رقابت ما و عربستان است. سعی عربستان بر این است که مانع از تحقق مطالبات اکثریت مردم بحرین شود و از طرف دیگر، تلاش می‌کند تا به زور تانک و توپ و پول و سرنیزه حاکمیت آل خلیفه را حفظ کند. از آنجایی که این نشست در بحرین برگزار شده است، به طور حتم تحت تأثیر منازعه ما و عربستان است. در خصوص شرکت‌کننده‌های این نشست هم باید گفت که هم وضعیت جمعیتی و هم فضای جامعه مدنی و گروه‌ها و تشکل‌ها در بحرین یا در جهان عرب، آنقدر وسیع نبوده و نیست که آنها بتوانند هفتاد گروه حقوق بشری را گرد هم جمع کنند. نکته بعدی این است که شاید از بد روزگار است که در جایی که حقوق عادی و مطالبات طبیعی آدم‌ها زیر پا گذاشته می‌شود، عده‌ای جمع بشوند و در رابطه با کشور دیگری اظهار نظر و بحث و بررسی انجام دهند. لذا همانگونه که عرض کردم در منازعه ما و عربستان، عربستان به هر اقدام و وسیله‌ای چنگ می‌اندازد تا بلکه بتواند در این رقابت، به یک پیروزی ولو نصفه و نیمه دست پیدا کند؛ هدفی که تا‌کنون نتوانسته است در ارتباط با آن به موفقیت دست پیدا کند. بنابراین عربستان از روی استیصال، به هر وسیله‌ای برای مقابله با ایران چنگ می‌زند.

پیش‌بینی ما از آینده رفتار و حرکات ضد ایرانی عربستان چیست؟ به نظر شما، این اقدامات در سطح همین نشست و برخاست‌ها و بیانیه‌دادن‌ها باقی می‌ماند؟

تلورانس رفتار عربستان و اقدامات این کشور علیه جبهه مقاومت، شامل یکسری اقدام در سطح نشست و گپ و گفت و ارتباط با گروه‌های مخالف و نیز یکسری اقدامات نظامی در قالب رویارویی با ملت‌ها و کشورها است. به‌نظر می‌رسد که عربستان تلاش می‌کند تا هم جایگاه خود در منطقه و در بین یاران خود را از دست ندهد و از همه مهم‌تر بتواند جایگاه و پایگاه تاریخی خود را داشته باشد. از طرفی دیگر، با توجه به تغییری که در مدیریت یا حکومت عربستان به‌وجود آمده و نسل جدید رهبران- که به قول رهبر معظم انقلاب کم تجربه هستند روی کار آمده‌اند، تلاش می‌کنند تا با دست‌زدن به اقدامات هیجانی، برق از چشم دیگران بپرند و با خودنمایی، بتوانند جایگاه مناسبی را کسب کنند. در مجموع رفتار عربستان یک رفتار هیجانی و از سر رقابت‌های ناسالم و غیر منطقی است که در گذر زمان شاید تغییر کند. نگاه بنده این است که ما و عربستان به طور معمول دچار چالش‌هایی خواهیم بود، مگر اینکه تغییر و تحولاتی در منطقه رخ دهد و در مناسبات قدرت، جابجایی‌هایی صورت گیرد و این موضوع، شرایط جدیدی از ترکیبات سیاسی- امنیتی به‌وجود آورد یا اینکه زمینه میانجی‌گری و همکاری و گفتگو فراهم شود. در مجموع، همواره رقابت و تنش بین ما و عربستان، تا یک حد مشخصی از کشش برخوردار بوده است و پس از رسیدن به یک سقف خاص، به دلایل مختلف متوقف شده و شرایط جدید آغاز شده است. در حال حاضر هم فکر می‌کنم که مناقشه ما با عربستان تا مدتی طول بکشد؛ اما چون تا یک حدی امکان تشدیدشدن آن وجود دارد، در یک سقفی متوقف می‌شود و شرایط جدید در روابط ما و عربستان حاکم می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/i8ZnYz