گفتگوی ویژه

مؤتلفه اسلامی در سیاست مستقل و صادقانه رفتار کرده است/ بلبشوی سیاسی حاصل نبود احزاب قدرتمند

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: مؤتلفه اسلامی به معنای واقعی از بقیه احزاب رسمی شناخته شده متفاوت و حزبی‌تر است. این امر به خاطر سابقه فعالیت قبل از انقلاب است و در طول تاریخ شکل‌گیری و نضج کارآمدی خاص و رفتارهای ویژه خود را پیدا کرده است و بعد از انقلاب نیز هیچ‌گاه به عنوان یک حزب وابسته به دولت نبود و این عدم وابستگی به دولت‌ها در بودن به صورت یک حزب مستقل سرپا مؤثر است.
سید محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در خصوص فعالیت احزاب در ایران گفت: اگر بخواهیم به صورت واقع بینانه احزاب در ایران را بررسی کنیم باید بگوییم جایگاه مهمی ندارند، علت آن هم مدیریت عالی کشور در سیستم برای حزب جای روشنی را تعیین نکرده است ضمن اینکه جامعه ایرانی را نیز جامعه حزبی نمی‌توان دید؛ بنابراین مدیریت کشور و جامعه حزب گریز هستند.

* بلبشوی سیاسی حاصل نبود احزاب قدرتمند

وی افزود: در احزاب نیز حزب مشخص و کاملی که بتواند بنا به توجیه سیاسی نیروها را به دور خود جمع کند کمتر داریم به همین دلیل در استوانه و بدنه جامعه حزب تعیین‌کننده نیست و رفتارهای سیاسی نیز بر اساس رفتارهای سیاسی حزبی شکل نمی‌گیرد. بنابراین من احزاب را در ایران چندان صاحب قدرت نمی‌دانم و تا هنگامی که احزاب دارای قدرت سیاسی نباشند بلبشوی سیاسی در ایران وجود خواهد داشت.

* موتلفه هیچ‌گاه به عنوان یک حزب وابسته به دولت نبود

این سیاستمدار ایرانی در خصوص شدت اثرگذاری حزب مؤتلفه اسلامی در معادلات سیاسی کشور گفت: مؤتلفه اسلامی به معنای واقعی از بقیه احزاب رسمی شناخته شده متفاوت و حزبی‌تر است. این امر به خاطر سابقه فعالیت قبل از انقلاب است و در طول تاریخ شکل‌گیری و نضج کارآمدی خاص و رفتارهای ویژه خود را پیدا کرده است و بعد از انقلاب نیز هیچ‌گاه به عنوان یک حزب وابسته به دولت نبود و این عدم وابستگی به دولت‌ها در بودن به صورت یک حزب مستقل سرپا مؤثر است.

ابطحی با بیان اینکه برای حزب مؤتلفه اسلامی احترام ویژه‌ای قائل است تأکید کرد: این حزب کاملاً یک حزب غیر وابسته به دولت در عرصه سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ حیات خود بوده است. طبیعی است حزب مؤتلفه در تقسیم‌بندی‌ها به عنوان یک حزب هوادار جناح راست همیشه شناخته شده است ولی طبیعتاً احزاب نظرات مختلف و گوناگونی دارند که مؤتلفه نیز هرگز گرایش خود را پنهان نکرده است.

* نقاط قوت حزب مؤتلفه اسلامی

رئیس مؤسسه گفتگوی ادیان اذعان داشت: در رفتار حزبی؛ مؤتلفه اسلامی در سیاست بسیار صادقانه رفتار کرده است گرچه با ارتباطاتی که اعضای اصلی حزب مؤتلفه اسلامی با بدنه قدرت داشتند باز در چارچوب حزبی خود از این ارتباط با بدنه قدرت استفاده نکردند و بر اساس پایه‌های استقلال سیاسی و اقتصادی خود باقی ماندند و ازاین‌جهت باید این امر را از نقاط قوت حزب مؤتلفه اسلامی دانست و سالگرد تأسیس حزب را تبریک گفت و امیدوارم با نشاط در حوزه سیاست فعال باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد حبیب‌الله عسگراولادی در آستانه سالگرد تأسیس حزب مؤتلفه خاطرنشان کرد: افرادی نظیر مرحوم عسگراولادی دبیر کل اول حزب نقش پررنگی در سیاست داشت و در میان سیاسیون به عنوان فردی بی‌طرف و مدافع انقلاب شناخته می‌شد و امیدوارم دلسوزی و بی‌طرفی مرحوم عسگراولادی در مدیریت فعلی حزب مؤتلفه اسلامی سامان داشته و پایدار باقی بماند.

https://shoma-weekly.ir/1f5NmP