گفتگوی ویژه

لباس عمل به تن شعارهای زیبای دولت نرفته است

الان یک سال است که ایشان مشغول کار است و از نظر اقتصادی هیچ کاری هم برای ملت نکرده‌اند. تا زمانی که مشکل اقتصاد دولتی را حل نکنند، نمی‌توانند برای اقتصاد کاری کنند. کسانی که در اطراف آقای روحانی هستند تا حالا برای اقتصاد کاری نکرده‌اند.
فعالان اقتصادی به دلیل درگیری مستقیم با دوطرف ماجرای اقتصاد خودشان بهترین کارشناسان اقتصادی هستند. یک طرف دولت قرار دارد که با سیاست های اقتصادی اش باعث رونق یا رکود اقتصاد می شود. طرف دیگر هم مردم و بازار هستند که فشارهای اقتصادی به شکل مستقیم روی دوش آنها قرار می گیرد. با توجه به آن که یک سال از انتخاب رئیس جمهور یازدهم می گذرد سراغ یکی از این فعالان اقتصادی رفتیم تا نظرش را راجع به سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید جویا شویم. علی اصغر رخ صفت عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی پاسخگوی سؤالات «شما» است.

آقای روحانی گفته بودند شعارم نجات اقتصاد ایران است. به نظر شما دولت چقدر به این شعار نزدیک شده است؟

به نظر من حرفهای ایشان به شعار نزدیکتر است تا به عمل. الان یک سال است که ایشان مشغول کار است و از نظر اقتصادی هیچ کاری هم برای ملت نکردهاند. تا زمانی که مشکل اقتصاد دولتی را حل نکنند، نمیتوانند برای اقتصاد کاری کنند. کسانی که در اطراف آقای روحانی هستند تا حالا برای اقتصاد کاری نکردهاند.

فکر میکنید کدام بخش از اقتصاد دولتی ما باید فوری خصوصی شود تا بخشی از این مشکلات برطرف شوند؟

به نظر من اول باید ببینیم اصلاً کجایش خصوصی هست؟ همه جایش دولتی است. کار دست مردم نیست، دست دولت است و معلوم نیست چرا دولت همت نمیکند کار را به دست مردم بدهد. دولتهای قبلی هم همین طور بودند، فقط درصدی کم و زیاد بود. به نظر من دولت باید از متخصصان اقتصادی و خود مردم کمک بگیرد و با آنها همکاری کند و انصافاً باید کارها را به دست مردم بسپارد. دولتی ها کار را رها نکردهاند. حالا چه سلیقهای دارند؟ نمیدانم. این همه هم مقام معظم رهبری تأکید میکنند که کار را دست مردم بدهید و این مردم هستند که باید خودشان کارشان را راه بیندازند، اما چرا اینها توجه نمیکنند، باید از خودشان پرسید.

یکی دیگر از مباحثی که مطرح شده بود نقدینگی بود که میگفتند یکی از راههای مهار تورم، هدایت نقدینگی به سمت تولید است و اگر بتوانیم این نقدینگی را به سمت تولید سوق بدهیم، میتوانیم با فساد و رانتخواری هم مبارزه کنیم. در این بخش چقدر کار انجام شد؟

عرض کردم اینها همه مباحث بسیار زیبا و خوبی است. مهار نقدینگی بسیار خوب است. می گویند که باید به سمت تولید هدایت شود، ما که چیزی ندیدیم. حالا ممکن است ایشان چیزی در ذهنشان داشته باشند که به کار تولید و صنعت اختصاص داده باشند، ولی متأسفانه چیزی ندیدیم.

به نظر شما آیا دولت توانست تورم را کنترل کند؟

در حال حاضر رکودی در جامعه وجود دارد که کسبه و اهل بازار را نارحت می کند. از طرف دیگر هم همچنان نگرانی مردم بابت گرانی، معیشت و کار وجود دارد.

آقای روحانی گفتهاند برای توجه به بخش خصوصی سیاستهای مدونی را در نظر گرفتهایم. شما در یک سال گذشته از این سیاستهای مدون چه دیدید؟

عرض کردم شعارهای زیبایی هست، ولی عملش را کسی ندیده است. اگر کسانی عملی شدن این شعارها را دیدهاند ارائه بدهند. ما که چیزی ندیدیم.

اقتصاد مقاومتی سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری است. آیا دولت پیگیری خوبی در اقتصاد مقاومتی داشت و آیا ما به اقتصاد مقاومتی رسیدیم؟

از نظر شعاری رسیدیم. روزهای اول همه وزرا و مسئولین جمع شدند و شعار دادند و گفتند هیئت دولت و همه وزرا الان مسئول اجرای این طرح هستند و رئیسجمهور این طور گفته، فلان وزیر آن طور گفته است و... ولی همان طور که اشاره کردم اینها همه شعارهای زیبا است، ولی دولت چیزی نشان نداده است که ببینیم عملاً چقدر فرمایشهایشان را اجرا کرده است. روزهای اول که خیلی داغ، پرشور و امیدوارکننده بود گفتیم انشاءالله این کارها به ثمر میرسند، ولی همان بحثها شد و یک مشت شعار و در این مدت عملی ندیدیم.

در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها نظرتان را بفرمایید. آیا خوب اجرا شد؟

متأسفیم از این که این آقایان آمدند و پای مراجع را هم وسط کشیدند. به نظر من یک رفراندوم علیه این سیاست اقتصادی دولت آقای روحانی بود و مردم خیلی محترمانه گفتند: «نه» و هر چه اینها گفتند، متأسفانه کسی گوش نکرد. در این زمینه هم خوب عمل نکردند.

https://shoma-weekly.ir/dGhflc