گفتگوی ویژه

لانه جاسوسی مدرن را رها کرده ایم

دکتر صالح اسکندری، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا گفت: اجازه ندهیم این شبکه به عنوان یک پروژه ملی سیاست زده شود و برخی سواستفاده سیاسی و جناحی از این موضوع ببرند.
دکتر صالح اسکندری، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا گفت: اجازه ندهیم این شبکه به عنوان یک پروژه ملی سیاست زده شود و برخی سواستفاده سیاسی و جناحی از این موضوع ببرند.

دکتر صالح اسکندری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا در گفتگو با روزنامه الکترونیکی شما در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: این شبکه نقطه شفا بخش چالش ها و آنارشی، بی نظمی و بی قانون فضای مجازی در کشور است. این شبکه جز سیاستهای اصولی نظام است و در ایجاد زمینه های دسترسی مردم به اطلاعات می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات در سه سطح قابل بررسی است، سطح اول، زیر ساخت، سطح دوم محتوایی و سطح سوم قوانین و مقررات است، در خصوص زیر ساختها از دوره دولت های نهم، دهم و دولت یازدهم تا حد مطلوبی توانستیم ارتقا دهیم که شبکه ملی اطلاعات به لحلاظ زیرساختی تکمیل شود.

صالح اسکندری با اشاره به اتفاقی که چند ماه اخیر نمایشی بخشی از امکانات زیرساختی شبکه ملی اطلاعات رخ داد، تصریح کرد: این افتتاح شائبه برخورهای سیاسی را با این پروژه ملی مطرح می کرد. هر اقدامی در این خصوص، باید با هماهنگی شورای عالی فضای مجازی کشور باشد و این شورا نظر نهایی را مطرح می کند.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا، خاطر نشان کرد: در تولید محتوا گامهای بزرگی در کشور برداشت شده است، در تولید محتوای سمعی، بصری و مکتوب. اگرچه میزان آپلود در مقایسه با دانلود در کشور از سطح پایینی برخوردار است و بخصوص جناح متدین و انقلابی امروز به اهمیت اینترنت و فضای مجازی بیش از گذشته واقف شده است و حضور در فضای مجازی را تکلیف شرعی و ملی می دانند و همین موجب می شود که ما در زمینه تولید محتوا چشم انداز روشنی داشته باشیم.

صالح اسکندری با اشاره به مسئله تعیین هویت افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: امروزه در اغلب جوامع و کشورهای دنیا بحث تشخیص هویت کاربر مسئله پذیرفته شده است. اینکه فردی که قرار است از سایتی استفاده کند چه نام و نشانی دارد و در چه سن و سالی است.

وی ادامه داد: برای استفاده از سایتهای مبتذل اخلاقی و یا مروج خشونت، در خیلی از کشورهای دنیا، محدودیت سنی قائل می شوند و کودکان و نوجوانان زیر سن 18 و یا 12 سال حق استفاده ندارند و زمانی که با هویت مشخص وارد این سایتها می شوند اجازه دسترسی نمی دهند.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا به تشریح وضعیت دسترسی افراد به اینترنت در ایران پرداخت و گفت: در ایران هر کس به یک دیوایس دسترسی دارد، اعم از تب لت، لبتاپ موبایل، کامپیوتر پی سی و یا هر چیزی که می تواند به اینترنت وصل شود اعم از اینکه کودک و یا بزرگسال باشد، دسترسی به همه نوع اطلاعاتی دارد و این می تواند فضای آنارشیک و بی نظمی را تقویت کند.

صالح اسکندری خواستار عدم سیاست زده کردن شبکه ملی طلاعات شد و ادامه داد: اجازه ندهیم این شبکه به عنوان یک پروژه ملی سیاست زده شود و برخی بخواهند سواستفاده سیاسی و جناحی از این موضوع ببرند. سیاست زدگی آفت اصلی پروژه شبکه ملی اطلاعات است.

وی در ادامه در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه با وجود شبکه ملی اطلاعات دسترسی ایرانیان به اینترنت جهانی به چه نحو است، گفت: این شبکه در عین همراهی با شبکه جهانی اینترنت است. یعنی شبکه ملی اطلاعات یک نوع تسهیلات است که جهوری اسلامی ایران به مردم ارائه می کند، مردمی که می خواهند اطمینان داشته باشند کودکان، فرزندان و یا جوانان آنان در فضای اینترنتی سالم، مثبت و مفیدی حضور دارند، اما به معنای این نیست که محافل علمی و دانشگاهی دسترسی به شبکه جهانی اینترنت نداشته باشند، البته پروژه شبکه ملی اطلاعات بیش از آنکه محدود کننده و کنترل کننده باشد بیشتر تسهیل گر است و دولت تسهیلاتی به مردم ارائه و زمینه را فراهم می کند تا در فضای مثبت بتوانند از اینترنت استفاده کنند.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا، در پاسخ به سوال، دلیل جنجال رسانه های بیگانه و معاند در خصوص اینترنت ملی، گفت: نگرانیهایی که جریان ضد انقلاب و معارض ایران در خصوص شبکه ملی اطلاعات دارد باعث واکنش های تند می شود و بدلیل آن است که از طریق داده کاوی و دیتا ماینینگ امروزه بسیاری از اطلاعات به اصلاح اجتماعی جوامع، از حضور مردم در اینترنت قابل تحلیل است.

وی ادامه داد: با وجود اینترنت جهانی غربی ها دیگر نیاز به جاسوسی سنتی ندارند، از طریق جاسوسی مدرن بسیاری از علائق و سلایق ایرانی ها را می توانند تشخیص دهند، طبیعتا اگر بخش انبوهی از جامعه بخواهند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند، دسترسی غربی ها به تحلیل اطلاعات داخلی کشور محدود می شود و همین است که واکنش نشان می دهند.

https://shoma-weekly.ir/NnNgZK