گفتگوی ویژه

لازمه بستن منافذ فرهنگی تجهیز به ابزار روز است

برادران و خواهران انقلابی که دغدغه مسائل فرهنگی را دارند و به تعبیر مقام معظم رهبری هم افسران جنگ نرم هستند و هم اختیار آتش به سمت راه‌های نفوذ فرهنگی را دارند بایستی به سلاح‌های روز مجهز شوند و در عرصه فرهنگی مهم‌ترین سلاح هنر و بیان هنرمندانه مطالب حق است که بتوانیم حق و آموزه‌های اصیل دینیمان را با استفاده از این ابزارها به بهترین شکل و هنرمندانه بیان کنیم تا متناسب با ذائقه روز جوانان ما باشد.
به‌رغم اختلافات وجه مشترک در قاطبه دولت‌های جمهوری اسلامی به حاشیه رانده شدن فرهنگ به عنوان یک مقوله بسیار مهم و انسان‌ساز است. با از دست رفتن فرهنگ و به طبع آن از دست رفتن پشتوانه مردمی جامعه به دلیل استحاله ارزش‌ها، باورها و اعتقادات مردم صحبت از سیاست، اقتصاد و سایر جنبه‌ها بی‌معناست. از این‌رو رهبری به‌رغم هشدارهای گوناگون در مقاطع مختلف همچنان به این مهم تأکید می‌ورزند و یکی از راه‌های نفوذ دشمنان را همین مقوله دانسته‌اند. در این خصوص به گفتگو با حجت‌الاسلام محمد ذاکری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

منافذ فرهنگی چیست؟

یکی از راه‌های نفوذ در عرصه فرهنگی نفوذ در باورها و اعتقادات تک‌تک افراد جامعه است. دشمن به دنبال این است که باورها و معتقداتی را که نسل جوان ما دارد و بر پایه آنها این انقلاب شکوهمند بر پا شده است دچار تزلزل و سستی کند. وقتی باورها گرفتار آسیب و رخنه شدند، اصل انقلاب لطمه می‌بیند.

در این زمینه ابزار نفوذ چه می‌توانند باشند؟

فضای مجازی رشد چشمگیری دارد و دسترسی عمومی به این‌گونه فضاها آسان شده است. کاربری فضای مجازی و صفحه‌های اجتماعی در ایران طبق آمار و ارقام رسمی عدد قابل توجهی است. هر چند شبکه‌های ماهواره‌ای معاند که روز به روز به شمار آنها افزوده می‌شود می‌توانند در این عرصه مؤثر باشند. همان‌طور که گزارش‌های متعدد فرهنگی به آنها اشاره می‌کنند خیلی از شبکه‌های ماهواره‌ای اختصاص به مسائل اعتقادی دارند و با شبهه‌‌افکنی معتقدات اصلی ما را مورد هجمه قرار می‌دهند.

چه کسانی می‌توانند جلوی این منافذ را بگیرند و با هجمه‌ها به مقابله برخیزند؟

وقتی مضامین پیام‌های متعددی را که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، بررسی می‌کنیم در می‌یابیم نفوذ در اعتقادات و باورهای جامعه اسلامی ما در صدر برنامه‌هایشان قرار دارد. بایستی متناسب با آن اندیشمندان، متفکرین، جوانان انقلابی و طلاب توانمند حوزه‌های علمیه کشور در این عرصه وارد شوند و در برابر نفوذ سد عظیم و مستحکمی را ایجاد کنند تا این نفوذ و رخنه نتواند تأثیری بر اعتقادات و باورهای جوانان ما بگذارند. اینها برای مقابله با نفوذ باید مجهز به علم و تقوا شوند، از روش‌های نوین تبلیغ و تبیین معتقدات دینی بهره بگیرند تا بتوانند بنیان‌های اساسی فکری و اعتقادی جوانان ما را تشکیل بدهند و در راستای حفظ و ارتقای آن مؤثر باشند.

صدا و سیما و سینماها تا چه حد در این عرصه تأثیرگذارند؟

قطعاً استفاده از ابزارهای مختلف هنری در رساندن پیام دین بسیار مؤثر خواهد بود. هنرمندان ما در تئاتر و سینما، شعرا، نقاشان و طراحان کشورمان می‌توانند با تبیین مفاهیم و معتقدات اصلی ما نقش مهمی داشته باشند. طبعاً صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه عظیم که مخاطبان بسیاری را متوجه خودش می‌کند می‌تواند عمل کند. رسالتش تبیین، توضیح و ترویج مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران است که با بهره‌گیری از شیوه هنرمندانه می‌تواند راه نفوذ فرهنگی را سد کند و متناسب با نفوذ نسخه‌هایی را ارائه بدهد.

در خصوص سایر ابزارهای نفوذ هم توضیحاتی بفرمایید.

هنر، رسانه، سینما، تلویزیون، موسیقی‌ها، ترانه‌ها، کلیپ‌ها و ویدئوها می‌توانند ابزارهای نفوذ باشند. به‌رغم اینکه فضای مجازی وسیله‌ای برای انتشار سریع این مضامین شده، اما قالب اصلی هنر است و هنرمندانه از این ابزار استفاده می‌شود. موسیقی و لطیفه‌های مختلفی را در اتاق‌های فکر درست می‌شود که هدف اصلیشان نشانه قرار دادن باورهای اساسی ملت مسلمان ایران است. هنر وسیله‌ای است که می‌تواند هم در راه صحیح و درست و هم در راه باطل استفاده شود. دشمن طبق مصوباتش مبالغ زیادی را برای براندازی نظام ما خرج می‌کند، چون این نظام بر پایه مسائل اعتقادی شکل گرفته است طبعاً پول‌ها در جنبه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای هزینه می‌شوند تا بتوانند باورها را هدف قرار بدهند.

راه مقابله چیست؟

راه مقابله با آن تقویت جریان انقلابی در عرصه هنر، سینما، تلویزیون و فضای مجازی است. نیروهای انقلابی ابتدا باید خودشان را هم به سلاح تقوا و بصیرت و هم سلاح روز تجهیز کنند. برادران و خواهران انقلابی که دغدغه مسائل فرهنگی را دارند و به تعبیر مقام معظم رهبری هم افسران جنگ نرم هستند و هم اختیار آتش به سمت راه‌های نفوذ فرهنگی را دارند بایستی به سلاح‌های روز مجهز شوند و در عرصه فرهنگی مهم‌ترین سلاح هنر و بیان هنرمندانه مطالب حق است که بتوانیم حق و آموزه‌های اصیل دینیمان را با استفاده از این ابزارها به بهترین شکل و هنرمندانه بیان کنیم تا متناسب با ذائقه روز جوانان ما باشد.

https://shoma-weekly.ir/97tKBA