گفتگوی ویژه

قوه قضائیه مستندات قضایی کافی برای محکومیت ارتش امریکا دارد

مستندات فراوانی که قوه قضائیه در اختیار دارد برای محکومیت ارتش امریکا کافی است. همان‌طوری که آنها در دادگاه‌هایشان به مناسبت‌های مختلف از اموال ما در امریکا برمی‌دارند، ابزارهای زیادی در دست ماست که بتوانیم در مقابل آنها بایستیم و آنها را محکوم کنیم.
امریکا و ارتش او در دشمنی علیه ملت ایران و منطقه ذره‌ای فروگذار نکرده و به انحای مختلف در این زمینه کوشیده و سنگ تمام گذاشته است. ارتش آمریکا عامل جنایات متعددی علیه ملت ایران از کودتای 28 مرداد، تصویب لایحه کاپیتولاسیون در سال 1343 گرفته تا کشتار 8 بهمن سال 1357 با دستور مستقیم هایزر و نیز پشتیبانی‌های اطلاعاتی و ماهواره‌ای از ارتش بعثی صدام و حتی ساقط کردن هواپیمای مسافربری توسط ناو جنگی و حمله به نفتکش‌های ایران و... است. از جمله جنایات علیه مردم منطقه تست سلاح‌هایی با اورانیم ضعیف در جنگ‌های سلطه‌جویانه‌اش در افغانستان، عراق و... که به اذعان رسانه‌های آمریکایی آثار این سلاح‌ها تا نسل‌ها باقی خواهد ماند از دید افکار عمومی پوشیده نیست. در این میان اهمیت پیگیری حقوقی و قضایی نمود می‌یابد که خبرنگار هفته‌نامه شما در این باره از ابوالفضل توکلی‌بینا جویا شد که پیش روی شماست.

اشاره مختصر جنابعالی به جنایات امریکا در ابتدای بحث مغتنم است.

یکی از جنایات آنها در 28 مرداد سال 1332 بود که امریکا و انگلیس با همکاری یکدیگر در ایران کودتا کردند. فضل‌الله زاهدی عامل کودتا بود. امریکایی‌ها لطمه فراوانی به ما زدند و سال‌ها ذخایر کشور ما را به ثمن بخس می‌بردند. شاه عنصر بی‌عرضه و بی‌عرضه‌ترین فرزند رضاخان عامل آنها در ایران شده بود. کسی توان مقابله با او را داشت. همکاری با رژیم‌های فاسد امریکا و انگلیس لطمات سنگینی را به ما زد. این رژیم شخصیت‌های بزرگی مثل شهید نواب‌صفوی را به زندان انداخت و به شهادت رساند.

با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص ورود حقوقی و قانونی قوه قضائیه، آیا نباید از دستگاه قضایی کشور انتظار داشت در قبال جنایات متعدد ارتش امریکا از موضع انفعال خارج شود؟

حق همین است که باید در مقابل جنایات امریکا به‌طور قانونی و قضایی پیگیری کرد. همان‌طور که او حقوق مسلم ما را زیر پا می‌گذارد و قابل اعتماد نیست، قوه قضائیه ضرورت دارد که وارد شود و او را محکوم کند.

با توجه به اینکه این ارتش ناقض قوانین بین‌المللی و معاهدات جهانی است، قوه قضائیه نباید با انتشار مستندات قضایی به این قضیه ورود کند؟

حقاً همین‌طور است.

علت این انفعال را در چه می‌دانید؟ چرا به وظیفه‌ای که بارها از سوی رهبری تأکید شده است اهمیتی داده نمی‌شود؟

قوه قضائیه مشکلات زیادی دارد. تنها مشکل این نیست که برخورد کند، بایستد، مقاومت و محکوم کند. در قوه قضائیه عناصر نابابی هستند که مانعی در این راهند. متأسفانه تا رشوه‌ای داده نشود کاری انجام نمی‌شود. این قوه برای اداره و مدیریتش مدیر قدرتمندی می‌خواهد تا بتواند هم حقوق مردم را بگیرد و هم بتواند در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب بایستد، چه ارتش امریکا باشد و چه رئیس‌جمهور آن.

حالا که آمریکا از تروریست نامیدن سپاه عقب نشینی کرده است، اما دارد تحریم‌های کاتسا را تصویب می‌کند، آیا نباید به‌جای پاتک تک بزنیم؟

امریکایی‌ها در حوزه خاورمیانه محلی از اعراب ندارند. در منطقه ایران قدرت است و برگ برنده دست ماست. امریکا به خاطر تو پوزی که در عراق، سوریه، افغانستان، یمن و بحرین خورده عصبانی است. حرف‌هایی که رئیس‌جمهور امریکا زده از روی عصبانیت است والا این نوع برخورد از کشوری مثل امریکا که خودش را ابرقدرت جهان می‌داند چیزی نیست جز خشم او، چون نمی‌تواند آن‌طور که می‌خواهد خاورمیانه را چپاول کند. موضع ما هم تهاجمی است، چون خیال کردند سپاه یک گروه تروریستی است و می‌خواستند آن را به عنوان یک گروه تروریستی خطاب کنند. وقتی از رهبر عزیزمان گرفته تا دولت، مردم، سپاه و ارتش در مقابل زیاده‌خواهی ایستاده‌اند امریکا وحشت و عقب‌نشینی کرد، چون فرمانده سپاه در مصاحبه‌ای گفت اگر امریکا بخواهد کارهای بی‌ربط انجام بدهد و کاخ سفید سپاه را «گروه تروریستی» اعلام کند، ارتش آمریکا را هم‌سنگ داعش می‌دانیم.

در واقع پیام این موضع چنین بود که حمله به سپاه، حمله به نظام است و سپاه جدا از نظام نیست.

سپاه حافظ نظام است و هر جا بدان حمله شود چه داخل و چه خارج، می‌ایستد کما اینکه تاکنون هم خوب مقاومت کرده است. در قضیه دستگیری تفنگداران امریکایی هنوز که هنوز است امریکایی‌ها حالت سرشکستگی دارند.

اگر قوه قضائیه بخواهد ورود کند از چه جنبه‌هایی می‌تواند وارد قضیه شود؟

از جنبه‌های حقوق بین‌الملل می‌تواند وارد شود. قوه قضائیه از غرب و امریکا و زیاده‌خواهی‌های آنها سرنخ‌های فراوانی دارد. سال‌هاست طلب‌های ما را در امریکا نگه داشتند. به هر مناسبت و بهانه‌ای ایران را محکوم و از آن پول‌ها برداشت و به حق ملت ایران تجاوز می‌کنند. مستندات فراوانی که قوه قضائیه در اختیار دارد برای محکومیت ارتش امریکا کافی است. همان‌طوری که آنها در دادگاه‌هایشان به مناسبت‌های مختلف از اموال ما در امریکا برمی‌دارند، ابزارهای زیادی در دست ماست که بتوانیم در مقابل آنها بایستیم و آنها را محکوم کنیم.

https://shoma-weekly.ir/44ON0i