گفتگوی ویژه

قدرت ایران حاکمیت اراده آمریکا در منطقه را به چالش کشیده

ما کشور مقتدری هستیم که روی پای خودمان ایستاد‌ه ایم و نیازی نداریم با آمریکا ارتباط برقرار کنیم
روابط ایران و آمریکا از اواسط قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. این روابط از سال ۱۹۴۴ تا انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ برقرار بود. پس از پیروزی انقلاب ایران، دو کشور در چند مورد محدود روابطی با یکدیگر برقرار نموده (ماجرای مک‌فارلین، کمک به یورش نظامیان آمریکایی از شمال افغانستان به مواضع طالبان توسط نیروهای سپاه و...) بودند ولی در عین حال مناسبات رسمی با یکدیگر نداشتند تا ۷ خرداد ۱۳۸۷ که شروع ۳ دور مذاکرات فرستادگان ایران و آمریکا در بغداد بر سر برقراری صلح در عراق بود که به دلیل اختلافات نظرهای شدید دوطرف، ناکام باقی‌ماند. از آن زمان در خلال چند دور سفرهای محمود احمدی‌نژاد به سازمان ملل متحد، وی پیشنهادهایی برای مذاکره مستقیم با دولت آمریکا مطرح نمود که با مخالفت‌هایی همراه بوده است. از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هم بحث رابطه با آمریکا جدی‌تر از گذشته در حال طرح است. آمریکا به نقل از یک مسؤول عراقی بر سر مباحث هسته‌ای با ایران کنار نمی‌آید و این یعنی مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی را می‌خواهد بگیرد: «استقلال و عزت»

در مقابل باید دید آیا ما بر اساس حکمت، عزت و مصلحت عمل نموده‌ایم؟ رییس جمهور در حاشیه اجلاس نیویورک رئیس‌جمهور به درخواست یکی از شرکت‌کنندگان برای راه اندازی سفارت در تهران و واشنگتن و دست دادن رؤسای‌جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل این‌گونه پاسخ داد: «مشکلات ما با آمریکا بسیار زیاد است و تنها با دست دادن رؤسای‌جمهور دو کشور حل و فصل نمیشود...» با محمد رضا اعتمادیان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده‌ایم.

***

برخی افراطی‌ها کشور تلاش دارند دولت را به سمت برقراری رابطه مستقیم با آمریکا هل دهند. از طرفی رئیس جمهور در صحبتهای اخیرش گفته‌ برای تسهیل رابطه با آمریکا به تدبیر بیشتری نیاز داریم. فکر می‌کنید رابطه با آمریکا قابل برگشت است یا خیر؟

قطعاً به این سادگی‌ها قابل برگشت نیست. باید نگاه‌مان به فرمایشهای مقام معظم رهبری باشد و واقعاً از دستورات ایشان اطاعت کنیم. تا الان آنچه که از فرمایشهای آقا فهمیده‌ام، این نتیجه را نگرفته‌ام که باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم ضمن اینکه نمی‌توانیم بگوییم به هیچ وجه ن رابطه برقرار نمی‌کنیم، چون آن‌ها هم یک کشور هستند و ما هم یک کشور هستیم، ولی اینکه فکر کنید آمریکا به این سادگی‌ها و مثل زمان شاه ما را بپذیرد، این اتفاق نخواهد افتاد. ما کشور مقتدری هستیم که روی پای خودمان ایستاد‌ه ایم و نیازی نداریم با آمریکا ارتباط برقرار کنیم، منتهی کشوری هم نیستیم که همه را رد کنیم. مردم ما فهمیده، هوشیار و پا به رکاب هستند. صبح آقا حرفی بزنند تا ظهر به آن عمل میشود. هیچ نگرانی نداریم راجع به برقراری ارتباط با آمریکا نداریم.

مقامات عراقی از قول آمریکایی‌ها گفته‌اند مشکل آمریکا با ایران فقط بحث هسته‌ای است، در حالی که ما رابطه با آمریکا را خیلی ساده‌تر از این‌ها گرفته‌ایم. تحلیل شما از این ماجرا چیست و چرا آن‌ها اینگونه رفتار می‌کنند؟

این‌ها بهانه است. این‌ها از توسعه اسلام در جهان نگران هستند و پرچمدار اسلام را هم ایران می‌دانند و هر چه از دستشان بربیاید علیه ایران انجام می‌دهند، اما مطمئن باشند که به هیچ جا نمی‌رسند. ایران مراحل سخت مثل جنگ تحمیلی و تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است. در باره تحریم‌ها نباید نگرانی داشته باشیم که نداریم.

سابقه رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است. چگونه دو روحیه متضاد نگرش استکباری آمریکا و نظام سلطه در مقابل روح انقلابی که در کشور ما موج می‌زند، با هم جمع خواهند شد؟

امروز دیگر نه آمریکا گرگ است و نه ایران میش. یمن را نگاه کنید. ببینید چه اوضاعی دارد. آمریکا کاری نمی‌تواند بکند. اگر بتوانیم حرف خودمان را به کرسی بنشانیم که انشاءالله خواهیم توانست، می‌توانیم آن را به تمام جهان شیعه و اسلام را صادر کنیم. خدا رحمت کند امام را، که فرمود ما انقلاب را به جهان صادر خواهیم کرد. الآن این اتفاق افتاده است و ما انقلابمان را را به جهان صادر کرده‌ایم. الگوی کشورهای مختلفی که با آمریکا مخالفت می‌کنند و شهید می‌دهند، ایران است. بالاخره یک روز آن‌ها هم موفق خواهند شد. کشورهایی که علیه آمریکا قیام کرده‌اند پیروز خواهند شد.

https://shoma-weekly.ir/CIjFnb