گفتگوی ویژه

قانون انتخابات نیازمند بازبینی است

در این نظام الهی افرادی که خود را لایق خدمت کردن به مردم می دانند خود را در معرض رأی مردم می گذارند، این با مردم است که آنها را برگزینند و یا انتخاب نکنند، اما متاسفانه با این روشی که درپیش است آرامش از جامعه اسلامی ما گرفته خواهد شد و بغض و عداوت جای آن را می گیرد و تاثیر بسیار بدی بر فضای کشور خواهد گذاشت.

به جرأت می توان ابراز داشت که همه مردم از بداخلاقی های صورت گرفته در انتخابات، شکایت دارند، این رویه نادرست که چند صباحی است فضای سیاسی کشور را آلوده کرده، هر روز بیش از گذشته گسترش می یابد و جا دارد که مسئولان امر برای مقابله با آن چاره اندیشی کنند. در گفت و گو با حجت الاسلامو المسلمین محمد خرسند به واکاوی علل این بداخلاقی ها پرداختیم که د ادامه به آن اشاره می شود.

* حاج آقا بفرمایید عمده بداخلاقی های صورت گرفته در انتخابات، در چه مواردی خلاصه می شود؟

- این بداخلاقی ها ابعاد متفاوتی دارد، اما مهمترین آن به نظر بنده، تغییر سبک تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستاست. متاسفانه تبلیغات کاندیداها به سمت بی تقوایی سیاسی می رود و این برگرفته از سبک تبلیغات غربی می باشد.در این حالت کاندیداها برای جلب نظر مردم و کسب رأی دست به هر اقدامی خواهند زد و از هر وسیله ایی بهره می برند. اگر به گذشته بنگریم می بینیم که در اوایل پیروزی انقلاب، منافقین شعار می دادند که هدف وسیله را توجیه می کند، به عبارتی آن ها معتقد بودند برای رسیدن به هدفشما می توانید از هر وسیله ایی حتی از راه نامشروع آن بهره ببرید. این نقطه مقابل موازین شرع است. بر اساس آموزه های دینی انسان متقی برای رسیدن به هدفش ولو اگر مقدس باشد، نمی تواند هر کاری را انجام دهد، یعنی هدف به هیچ عنوان وسیله را توجیه نمی کند، لذا لازم است مومنین برای دستیابی به آرمان هایشان، از راه درست و شرعی آن اقدام کنند. در نظام جمهوری اسلامی و با توجه به موازین دینی، حضور در انتخابات چه به عنوان نامزد انتخاباتی وهوادار آنها وچه به عنوان رأی دهنده، یک وظیفه شرعی و ملی است. بر پایه آنچه علمای ما به ما آموخته اند ما باید در انتخابات جهت انجام وظیفه دینی و با قصد قربت حضور پیدا کنیم و هدف اول ما جلب رضای خداوند متعال باشد. از سوی دیگر انتخابات باعث تقویت نظام اسلامی است و نماد مردمسالاری دینی محسوب می شود، به همین جهت لازم است که در صحنه انتخابات از به کار گیری معیارهای غیر شرعی و عموما ً غربی پرهیز کنیم. متاسفانه در حال حاضر ما شاهد این هستیم که در انتخابات دقیقا ً به سبک غربی ها عمل می شود، نظام مناظرات را برگزار کرد تا مردم نامزدها را بشناسند، نسبت به سوابق آنها آگاه شوند، عملکردشان را بدانند تا بتوانند درست انتخاب کنند اما متاسفانه می بینیم کاندیداهای محترم در مناظرات چه این دوره و چه دوره های قبل بعضا ً حرف هایی به زبان می آورند و یا به گونه ایی رفتار کردند که زیبنده جمهوری اسلامی و نظام مردم سالار آن نبود . هزینه های گزاف و ولخرجی های زیادی برای تبلیغات صورت می پذیرد. برای جذب آراء از رانت های ثروت و قدرت استفاده می شود،کاندیداها از دادن هر وعده ایی ولو دروغین و غیر واقعی بهره می برند تا نظر مردم را جلب کنند، اقدام به تخریب رقباء می کنند و مردم را از روی کار آمدن رقیب می ترسانند و حتی دست به خرید رأی می زنند. هیچ کدام از این موارد، مشروع و قانونی نیست و نباید اثری از آنها در انتخابات ما باشد اما این روزها در حال عادی شدن است. این رفتارها را باید مورد دقت قرار داد و برای رفع آن کاری کرد. معتقدم باید قانون انتخابات توسط قانونگذاران مورد بازبینی قرار بگیرد و خلاء های قانونی که افراد از آن بهره می برند و صحنه انتخابات را زشت می کنند، برطرف کنند.

* این بداخلاقی ها چه تاثیری بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور خواهد داشت؟

- اولین تاثیر آن سلب اعتماد مردم از مسئولان است. در وهله بعدی سبب بوجود آمدن دشمنی، کینه، عداوت و بغض نامزدها نسبت به یکدیگر می شود. ما انتخابات را مسابقه برای خدمت می دانیم، به تعبیر شهید بهشتی " ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت" این در حالی است که انتخابات در دنیا بویژه در غرب وسیله ایی است برای کسب قدرت، لذا شاهدیم که در تبلیغات به هم رحم نمی کنند اما انتخابات در جمهوری اسلامی متمایز از آنهاست. در این نظام الهی افرادی که خود را لایق خدمت کردن به مردم می دانند خود را در معرض رأی مردم می گذارند، این با مردم است که آنها را برگزینند و یا انتخاب نکنند، اما متاسفانه با این روشی که درپیش است آرامش از جامعه اسلامی ما گرفته خواهد شد و بغض و عداوت جای آن را می گیرد و تاثیر بسیار بدی بر فضای کشور خواهد گذاشت.

* این فرضیه که اگر اخلاقی عمل کنیم، مورد توجه مردم قرار نخواهیم گرفت، چقدر صحیح می باشد؟

- این دیدگاه با معیارهای اسلامی جور در نمی آید. در اسلام مومنین مأمور به وظیفه هستند نه مأمور به نتیجه . مصداق کامل این معیار حضرت رسول (ص) و حضرت علی (ع)و ائمه اطهار (ع) هستند. شما در سیره این بزرگواران می بینید که برای رسیدن به هدفشان از هر وسیله ایی استفاده نمی کردند. انسان مومن دستش باز نیست تا برای رسیدن به اهدافش و حصول نتیجه دست به هر کاری بزند. قید و بند های مختلفی برای او وجود دارد. مومن نمی تواند هر حقه و نارویی را سر هم کند تا به نتیجه برسد و حریفش را شکست دهد. کسی که در نظام اسلامی وارد عرصه رقابت انتخاباتی می شود باید بداند که لازمه شرکت در انتخابات پذیرش قواعد اسلامی آن است. این به مانند یک مسابقه است. در مسابقات مختلف قوانینی وجود دارد و اگر شرکت کننده از رعایت آنها امتناع ورزد، داوران او را مجازات خواهند کرد و می توانند حتی از ادامه رقابت او را باز بدارند و اخراجش بکنند.انتخابات هم یک مسابقه است که قواعد خاص خود را دارد. در نظام اسلامی این مسابقه به سمت خیرات است و در این مسیر مجاز نیستیم که از هر وسیله ایی بهره ببریم کما اینکه در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب شاهد بودیم که انتخابات به دور از این حواشی برگزار می شد. کاندیداها بر اساس معیارهای اسلامی و برای خدمت خود را در معرض آرای مردم قرار می دادند و مردم نیز از بین آنها آن که به نظرشان اصلح تر بود، یکی را برمی گزیدند، لذا به هیچ عنوان این ایده نمی تواند درست باشد که لازم است برای جلب نظر مردم، دست به هر اقدامی زد.

https://shoma-weekly.ir/PsvbzA