گفتگوی ویژه

فعالیت حزب مؤتلفه بر اساس تقیدات مذهبی است

دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: حزب موتلفه دارای مشخصه‌هایی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ایمان بالا و انقلابی بودن اعضاء اشاره کرد و مبارزه خود را با پیروی از مرجعیت دینی دنبال کردند، آن‌ها معتقد بودند در مبارزات دینی باید مجوزی از یک فرد دین‌شناس فقیه داشته باشند و مبارزه آن‌ها از ابتدا بر محور پایگاه مسجد شکل گرفت و با تقید به مراسم مذهبی فعالیت می‌کردند.
حجت‌الاسلام سید رضا تقوی دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در خصوص فعالیت احزاب در ایران گفت: حزب به معنای جمعیتی سازمان‌یافته بر اساس مرام‌نامه مشترک که در درون یک نظام سیاسی برای کسب قدرت تلاش می‌کنند، ارزش حزب از نگاه اسلامی به ایده و آرمان‌های آن است و در صورت مطلوب بودن ایده‌ها حزب موردپسند و در غیر این صورت مورد تأیید نیست. امام راحل می‌فرمایند این‌طور نیست که حزب بد باشد و یا خوب باشد، میزان ایده حزب است و اگر ایده چیز دیگری باشد این حزب، حزب شیطان است. بنابراین ما باید کوشش کنیم حزب خود را حزب‌الله کنیم یعنی ارزش‌های الهی باید در این حزب حاکم باشد.

وی افزود: اسلام دین اجتماع است و بسیاری از استعدادهای انسان در جمع شکوفا می‌شود بسیاری از قله‌ها با کمک و همراهی جمع فتح می‌شود بنابراین جمع و اجتماع ازلحاظ اسلام بسیار ارزشمند است و ما به تعبیری مدنی بالطبع هستیم و جدا شدن از جامعه و اتخاذ رهبانیت برخلاف کشش درونی خود عمل کرده است، همچنین اسلام به یدالله مع الجماعه باور دارد و آیین انسان‌ساز اسلام به پیروان خود تأکید می‌کند برای حل مسائل اجتماعی باید به‌صورت جمعی وارد عمل شوید و حزب از این حیث که مجموعه‌ای از انسان‌هاست که قدرتی را ایجاد می‌کند ارزشمند است و مبتنی بر آیه «واعتصموابحبلاللهجمیعـا ولا تفرقوا» حزبی که اعتصام به ریسمان الهی داشته باشد ارزشمند است و صاحب قدرت الهی می‌شود که در جمع تجلی پیدا می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه وحدت در اسلام یک ارزش است و خدمت در سایه وحدت در حزب اسلامی مصداق آیه « تعاونوا علی البر و التقوی» شکل می‌گیرد خاطرنشان کرد: افرادی که به لحاظ اندیشه در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند مصداق آیه الف بین قلوبهم هستند و این بسیار ارزشمند است و اگر این فرهنگ در جامعه ترویج یابد و بین قلب‌ها پیوند ایجاد شود و اگر وحدت خود را در جامعه تسری دهد همه این موارد ارزش است و حزب از این منظر یک تشکل ارزشمندی است.

وی یادآور شد: هدف حزب اسلامی عدل و انصاف است، ترویج و تحکیم و اجرای عدالت و احسان ازجمله اهداف این حزب است، حزب اسلامی قصد فلاح و رستگاری جامعه را دارد خداوند در قرآن می‌فرماید: «رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُأُولَئِکَ حِزْبُ اللَّهِأَلَاإِنَّحِزْبَ اللَّهِهُمُ الْمُفْلِحُونَ » در تشکل الهی که افراد برای بر و تقوا و فرهنگ سازی وحدت گرد یکدیگر جمع شده‌اند مطابق ارزش‌هایی رفتار کرده‌اند که خدا از آن‌ها راضی است و حزب‌الله به فلاح و رستگاری می‌رسد.

تقوی ضمن بیان این نکته که احزاب در جامعه نمادی از توسعه اقتصادی است رسالت حزب را تربیت نیروی فعال در بدنه جامعه برای اداره امور برشمرد و افزود: عملکرد یک حزب از حیث عمل به این مسئولیت اجتماعی و تربیت نیرو برای اداره جامعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، زیرا حزب از این طریق می‌تواند اقدام به خدمت به مردم و جلب نظر آن‌ها و قرار گرفتن در ساختار قدرت می‌نماید، البته باید به آفات حزبی نیز توجه کرد.

این فعال سیاسی با بازخوانی نقش مؤتلفه در انقلاب اسلامی گفت: هیئت‌های مؤتلفه اسلامی، همراه نهضت اسلامی امام خمینی شکل گرفتند و به فعالیت پرداختند، این هیئت‌ها بر اساس رهنمود و خط مرجعیت ایجاد و توسعه یافت و از همان روز نخست مبارزه منسجمی بر اساس آرمان‌های امام دنبال کردند، این تشکل دارای مشخصه‌هایی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ایمان بالا و انقلابی بودن اعضاء اشاره کرد و مبارزه خود را با پیروی از مرجعیت دینی دنبال کردند، آن‌ها معتقد بودند در مبارزات دینی باید مجوزی از یک فرد دین‌شناس فقیه داشته باشند و مبارزه آن‌ها از ابتدا بر محور پایگاه مسجد شکل گرفت و با تقید به مراسم مذهبی فعالیت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: روحانیونی مانند شهید مطهری، شهید مظلوم بهشتی، آیت‌الله انواری و ... افرادی بودند که در ارتباط با مؤتلفه بودند و خط کلی خود را از این گروه می‌گرفتند، اقدامات ارزشمندی از مؤتلفه در طول تاریخ انقلاب اسلامی ثبت و ضبط‌شده است و امروز همچنان در سراسر کشور فعال هستند.

رئیس مجمع نمایندگان تهران ادامه داد: متأسفانه احزاب اکنون به‌صورت فصلی و در ایام انتخابات فعالیت می‌کنند درمجموع در نظام اسلامی هنوز حزب رونق لازم را پیدا نکرده، بنده معتقد به فعالیت حزبی هستم و تا حزب قدرتمند، منسجم و متناسب بافرهنگ جامعه و معیارهای نظام اسلامی نداشته باشیم نمی‌توانیم در جامعه موفق باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: روش استفاده از جوانان باید توسط تشکیلات نهادینه شود و احزاب می‌توانند جوان‌ها را در درون تشکیلات پرورش دهند و وارد میدان کنند و به دستگاه اجرایی وارد کنند این خطاست که نیرویی که فاقد تجربه لازم است در مسند عظیم اجرایی با پیچیدگی خاص خود بنشیند و این امر به مفهوم جوان‌گرایی و نارضایی مردم دامن می‌زند مطابق نظر رهبر انقلاب برای میدان‌داری جوانان باید احزاب نسبت به تربیت جوانان فعالیت کنند و حزب باید خود را در این مسیر اثبات کنند متأسفانه این مقوله وجود ندارد و در ایام انتخابات گروه‌های سیاسی دست به سهم خواهی می‌زنند و باید با پرداخت به حزب از این آشفتگی پرهیز شود.

https://shoma-weekly.ir/lLhVc0