گفتگوی ویژه

فشارهای مالیاتی دولت مانع کارکرد مفید بازار شده است

فشارهای مالیاتی، مشکلاتی در بیمه و هزینههای سنگین و سرسامآوری که به تولیدکننده و بازار تحمیل میشود. مالیات در برابر درآمد است، نه در برابر «در نیامد»، اما دولت به این مهم توجهی ندارد که وقتی بازار کسب نداشته باشد چگونه میتواند مالیاتی را که او برایش تعیین کرده است بپردازد. دولت اهمیتی به مشکلات بازار نمیدهد و فقط میخواهد مالیاتش را بگیرد، بدون اینکه از تولیدکننده و بازار حمایتی کند
یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد هر کشوری که بهخوبی وضعیت اقتصادی آن را نشان میدهد بازار است. بازار یکی از ارکان هر اقتصاد چه دولتی و چه خصوصی است و ساز و کارهای مثبت آن میتواند راهگشا و ثمربخش در حل مشکلات اقتصادی کشور باشد. در خصوص نقش بازار در کاهش تأثیر تحریمها هفتهنامه «شما» با سید اصغر رخصفت، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفتگوی مختصری را انجام داده است که در ادامه متن آن را میخوانید.

به عملکرد دولت در وضعیت بازار و تولیدکنندگان اشارهای بفرمایید.

بازار تحتالشعاع تولیدکنندههاست و
فی نفسه بدون تولیدکننده چیزی برای عرضه ندارد و تولیدکننده هم باید از طرف دولت حمایت و تقویت شود، چون به تبع تقویت تولیدکننده بازار هم تقویت خواهد شد و رونق خواهد گرفت. دولت عملاً در جهت دوشیدن بازار گام برمی
دارد و با موانعی که برای تولیدکننده و بازار ایجاد میکند فشارهای زیادی را به آنها تحمیل میکند و مانع کارکرد مفید و سازندهشان میشود.

مثلاً چه موانعی؟

فشارهای مالیاتی، مشکلاتی در بیمه و هزینههای سنگین و سرسامآوری که به تولیدکننده و بازار تحمیل میشود. مالیات در برابر درآمد است، نه در برابر «در نیامد»، اما دولت به این مهم توجهی ندارد که وقتی بازار کسب نداشته باشد چگونه میتواند مالیاتی را که او برایش تعیین کرده است بپردازد. دولت اهمیتی به مشکلات بازار نمیدهد و فقط میخواهد مالیاتش را بگیرد، بدون اینکه از تولیدکننده و بازار حمایتی کند. اینها باعث رکود در بازار و کسب و کار میشود. بیمه هم مشکلاتی را برای تولیدکننده و بازار ایجاد میکند، اما به اندازه فشارهای مالیاتی اذیتکننده نیست. البته حمایت نکردن بیمه از کارگر یکی از این مشکلات است.

چه راهکارهایی را پیشنهاد میدهید؟

دولت باید به سرمایهگذاری و کارهایی که کسب و کار و تولید را رونق میدهند کمک و از آنها حمایت کند، نه اینکه خودش باری برای تولیدکننده و بازار باشد. از یک سو باید تولیدکننده را تشویق به تولید کالای مفید، مرغوب و قابل عرضه کند تا خریدار داخلی رغبت به خرید کالای ایرانی داشته باشد و با خریدش از آن حمایت کند و از طرف دیگر دولت با اتخاذ سیاستهایی تولید را سودده کند تا مردم بهجای سرمایهگذاری در ارز و طلا سرمایههایشان را به کارهای تولیدی سرازیر کنند. یکی از وظایف مهم دولت در حمایت از تولیدکننده داخلی جلوگیری از واردات بیرویه کالاهای بنجل آسیای شرق است. همچنین تولیدکننده ایرانی هم موظف شود جنس خوب تولید کند تا مصرفکننده ایرانی رغبت و مشتاق به خرید آن باشد. وقتی از یک طرف کالاهای بیکیفیت وارداتی با حجم بالا وارد کشور میشوند و از طرف دیگر تولیدکننده جنس نامرغوب تولید میکند، با توجه به اینکه هزینه تولید در کشور بالاست کالای ایرانی با قیمتی بالاتر از کالای وارداتی و بیکیفیت عرضه میشود و در این رقابت گوی سبقت را قیمت پایینتر کالای وارداتی میرباید و مسلماً خریدار رو به سوی کالای ارزانتر خارجی، هر چند بیکیفیت میآورد و در اینجا تولیدکننده ایرانی و اقتصاد کشور لطمه میبینند. با همکاری دو سویه دولت و تولیدکننده و عمل کردن هر کدام به وظایفشان بخشی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجرا و از تولید کشور حمایت میشود.

قطعاً معتقدید اقتصاد مقاومتی راهکاری کاربردی و قابل اجرا برای کاهش تأثیر تحریمهاست. اقتصاد مقاومتی تا چه حد اجرا شده است؟

بله، اقتصاد مقاومتی تنها راهی است که باعث میشود اقتصاد کشور در مقابل تحریمها بهخوبی مقاومت کند و تأثیر تحریمها را کاهش میدهد. البته به شرطی که اجرا شود. متأسفانه اشکال کار در اجراست. وقتی مسئولین اعتقاد داشته باشند که اقتصاد مقاومتی راهگشاست پای کار میآیند و برای اجرای آن برنامهریزی و تلاش میکنند، اما زمانی که اعتقادی به آن نداشته باشند برای عملی کردن آن هم اقدامی نمیکنند. در مجموع بند و بستها، ارتباطها و نگرشهایی که اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند در اجرای این راه کاربردی در گشایش اقتصاد کشور مانع ایجاد میکنند.

اگر ناگفتهای هست بفرمایید.

تقاضایم این است که مسئولین واقعاً از تولیدکننده و بازار حمایت و آنها را تقویت کنند تا کسب و کار رونق پیدا کند و مردم بتوانند در برابر تحریمها مقاومت کنند. همچنین مسئولین صداقت در کار داشته باشند تا مردم بهتر بتوانند در برابر فشارهای ناشی از تحریمها تاب بیاورند.


https://shoma-weekly.ir/rU3Uj2