گفتگوی ویژه

فساد نتیجه ی بزرگ شدن دولت است

فقط بزرگ شدن دولت باعث افزایش فساد می شود، هر چقدر دولت خود را کوچک کند، فساد کمتر می شود.
فرمان هشت ماده ای رهبر انقلاب در مبارزه با فساد اقتصادی به عقیده برخی کارشناسان، اجرا نشد و ما در مبارزه با فساد موفق نبودیم. یکی از این کارشناسان اسد الله عسکراولادی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی است که با او گفتگو کرده ایم.

***

آیا به فرمان هشت ماده ای رهبر انقلاب در مبارزه با فساد اقتصادی درست عمل شد؟

با فرمان هشت ماده ای به گونه ای رفتار شد که به اقتصاد کشور کمکی نکرد. برای این که نتوانستیم مدیریت هایش را با اقتصاد مقاومتی یا خودکفایی ها انطباق دهیم. بنده چگونگی اجرای فعلی هشت ماده ای را نمی پسندم.

اقتصاد مقاومتی چقدر به مبارزه با فساد اقتصادی کمک می کند؟

بسیار زیاد. بحث اصلی مبارزه با مفاسد اقتصادی، کوچک کردن دولت است که آن یک بحث دیگر است. اقتصاد مقاومتی یک بحث دیگر است. اقتصاد مقاومتی یک بحث است، فساد یک بحث دیگر است. فقط بزرگ شدن دولت باعث افزایش فساد می شود، هر چقدر دولت خود را کوچک کند، فساد کمتر می شود. فرضاً من با شما معامله می کنم. بالاخره معامله را حل و فصل می کنیم، اختلاف پیدا کردیم حل می کنیم، اما اگر من و شما یک سرمان به خزانه دولت وصل بود آنجا است که نمی توانیم. فساد طمع می آورد، پول طمع می آورد. برای این که یک سر آن خزانه دولت است دلمان می خواهد از خزانه ی دولت به نفع خود و به نفع کس دیگر بکنیم، آنجا فساد شدید است. یک طرف فساد بخش عامل اقتصادی و طرف دیگر بخش دولتی است. فساد یعنی چه؟ یعنی از خزانه ی دولت می کند و می دهد، یعنی حقوق مردم را زائل می کند. وقتی می گوید سه هزار میلیارد تومان گرفته است، از کجا آمده است؟ از دولت گرفته است، از ملت گرفته است.

یعنی فساد از سمت دولت به سمت مردم جاری می شود؟

فساد نتیجه ی بزرگ شدن دولت است. هرچه دولت خودش را کوچک کند فساد کمتر می شود. فساد از وام های بی رویه است. اگر شما بخواهید از بانک وام بگیرید، نیاز دارید و باید این وام با سیستم به شما داده شود. اما الان شما می روید خدای نکرده فلان رییس فلان بانک می گوید این مقدار به حساب همشیرزاده ی من یا خانم من بریزید تا وامت را بدهم! خوب این فساد است. چرا؟ چون یک سرش به خزانه ی دولت وصل است. اگر آن بانک دولتی نبود و هیئت مدیره اش مردمی بودند این اتفاق نمی افتاد. ما همه چیز را دولتی کردیم. الان 82% اقتصاد کشور دست دولت است و 18 % دست مردم است.

یعنی در معاملات کوچک اقتصادی فساد وجود ندارد؟

خیلی کم. اگر سرش به سمت خزانه دولت نباشد برای چه فساد ایجاد شود؟ وقتی می خواهی شما یک روزنامه بخرید و یک روزنامه بفروشید برای چه فساد کنید؟ ولی اگر یک سرش دولت باشد، یک آگهی می خواهند بدهند اگر روزنامه دولتی باشد و ... ، یک مناقصه، یک مزایده می خواهم شرکت کنم، مناقصه و مزایده یعنی چه؟ یعنی یک سرش دولت است باید بودجه دولت را بگیرند، آن جا فساد است.

الان نسبت به شرایط چند سال پیش که آقا فرمان هشت ماده ای را دادند چقدر اوضاع تغییر کرده است، بدتر شده است یا بهتر شده است؟

متأسفانه فساد بدتر شده است، بهتر نشده است.

آقا فرمودند فساد مثل واگیر گسترش پیدا می کند یعنی الان خیلی گسترش پیدا کرده است؟

با نهایت تأسف فساد پایین نیامده است، بیشتر هم شده است. واگیر یعنی به همه جای سطوح می رود. به طور عام می گویم بیشتر ادارات ما، شهرداری ها، گمرکات، بیمه های اجتماعی، بانک ها و ...، هر جایی که دست می گذاری فساد است. نفت می خواهی بخری یا بفروشی فساد است. در این فساد ها خدای نکرده کسی را متهم نمی کنیم، متأسفانه سیستم بد شده است. این یک جسارتی می خواهد. معاون اول ریاست جمهور یک ستادی برای مبارزه با فساد درست کرده است و ببینید در این ستاد چه کسانی هستند؟ خود ایشان اعلام کرده است که کالاهای لوکس را می توانید بیاورید اما دو برابر عوارض گمرکی بدهید. این خودش بزرگرین فساد را ایجاد می کند. چرا؟ وقتی معاون اول رییس جمهور می گوید که کالاهای لوکس بیاورید، اولاً مجوز داده است، پس کالاها بیاید، وقتی می گوید دو برابر بدهید، دو برابر نمی دهند. قاچاقچی پشت در نشسته و می گوید چرا دو برابر بدهید؟ این را به من بفروش و به من بده چون مجوز هم هست اگر کالا را هم در خیابان ببینند نمی توانند بگیرند چون دولت مجوز داده است. حالا تا اسناد را ببینند که عوارض نداده است و قاچاق وارد کرده است. این فساد است. فساد دوم این است که واردات دولت 41 میلیارد شده است و اعلام شده است که واردات ما در سال 94 ، 41 میلیارد بوده است. من به شما ثابت می کنم که بیش از 44 میلیارد است. برای این که ما 15 کشور همسایه داریم. این ها به ما فروخته اند، اگر آمار صادارت این 15 کشور به ایران را بگیرید بیش از 44 میلیارد است. اما دولت می گوید 42 میلیارد است و 2 میلیارد از کجا آمده است؟ چه طور آمده است؟ ما نمی توانیم اثبات کنیم ولی خیلی ساده است. این آمار گویا است. خود سازمان مبارزه با مواد مخدر و قاچاق اعلام کرد که چند میلیارد قاچاق داریم. این فساد است. فساد باعث قاچاق شده است و الا قاچاق از کجا و چه طور می آید؟ نمی توانید بگویید که قاچاق بی فساد می آید. بالاخره از یک جایی به داخل می آید؟ آن جا که به داخل می آید کجا است؟ فساد است.

و این که این همه بحث قراردادهای خارجی مطرح است، خود این قراردادها چه مقدار فسادآور است؟

اگر قراردادها درست انجام شود، همه اش دست دولتی نباشد، فسادآور نیست. اما اگر دولتی باشد ممکن است فسادآور باشد. اگر یک طرف قرارداد دولت باشد. فرض کنید یک قرارداد بسته شده است که محرمانه است. یعنی چه که محرمانه است؟ ببینید می گویند فلان جا نفت فروختیم ولی قرارداد محرمانه است. ما این لغت های محرمانه در قراردادهای بین المللی را نمی فهیم. این ها جاهایی است که نمی شود وارد شد، باید ترمز گرفت.

https://shoma-weekly.ir/wmFoHS