گفتگوی ویژه

فتنه عراق حاصل رسانه ها و پول طاغوتهای عربی است

چند ماه است که اوضاع داخلی عراق ناآرام شده است. بیشتر ناآرامی ها به مناطق سنی نشین در غرب عراق به وی‍ژه استان الأنبار مربوط می شود.
چند ماه است که اوضاع داخلی عراق ناآرام شده است. بیشتر ناآرامی ها به مناطق سنی نشین در غرب عراق به وی‍ژه استان الأنبار مربوط می شود.
بررسی های انجام شده توسط سازمان اطلاعات و امنیت دولت عراق نشان می دهد که سازمان های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی،‌ قطر،‌ ترکیه،‌ اردن و غیره در بحرانی تر شدن اوضاع عراق نقش ایفا می کنند و برای مخالفان دولت "نوری مالکی" نخست وزیر عراق پول و سلاح می فرستند.
با هدف بررسی جدید ترین اوضاع عراق و پیامدهای جاری این حوادث در آینده این کشور،‌ خبرنگار روزنامه الکترونیکی شما به محل برگزاری اجلاس علما و بیداری اسلامی رفت و با دکتر "ابراهیم جعفری"‌ نخست وزیر سابق عراق که در حال حاضر رئیس ائتلاف ملی عراق به شمار می رود،‌ گفتگویی اختصاصی انجام داد.

جناب دکتر همان طور که مستحضر هستید اختلافات طائفه ای در عراق رو به افزایش است. دلیل این اختلافات چیست؟ و این اختلافات تا چه اندازه می تواند بر اوضاع منطقه تأثیر گذار باشد؟

اگر به جامعه ی عراقی نگاهی بیندازیم این مسأله را به سادگی درک می کنیم که موضوع شیعه و سنی در عراق وجود ندارد ما با اهل سنت برادر هستیم و مسأله ی مذهب در جامعه ی عراقی نتوانسته بین مردم اختلافات بیندازد از شمال الی جنوب عراق شیعه و سنی با آرامش کامل در کنار هم زندگی می کنند.
در آخرین آمار دریافتی دانستیم که 27% ازدواج ها در عراق میان شیعه وسنی رخ داده است و این آمار در هیچ کجای جهان اسلام ثبت نشده است. در جامعه ی عراقی  نه تنها اختلافات مذهبی وجود ندارد بلکه اختلاف قومیتی در بین مردم عراق نیست از آنجایی که کرد با ترک و عرب با کرد از جنوب تا شمال ملت عراق یک ملت همدل و دوستی است.
مردم هم وطنان خود را دوست دارند و به هم احترام می گذارند. اگر به تاریخ معاصر عراق نگاهی داشته باشیم به هیچ وجه ملت عراق را طائفی نخواهیم دید به نظر من دلیل اختلافات کنونی وجود طاغوت سابق و رژیم بعث در عراق و اشغال عراق توسط امریکا است
.

این اختلافات تا چه اندازه توانسته است بر کشور و مردم عراق تأثیر بگذارد؟

ملت عراق، ملتی است با سابقه ای تاریخی و فرهنگی، خدا را شاکرم که علمای دین، شخصیت های سیاسی و فرهنگی و سائر مردم دشمن خود را شناخته اند و به یک بیداری اسلامی رسیده اند و مانند دژی مستحکم در مقابل این توطئه ایستاده اند.

سوال سوم: چه کسانی و چه کشورهایی از فتنه ی شیعه ـ سنی در عراق حمایت می کنند؟
حمایت از فتنه ی کنونی در عراق به دو صورت شکل می گیرد.
شکل اول رسانه های داخلی و خارجی هستند این رسانه ها که به صورت مستقیم برای برخی از کشورهای طاغوتی عربی فعالیت می کنند آتش فتنه را شعله ور می کنند شنیده شد که در چند روز گذشته دولت محترم پوشش خبری این شبکه ها را به حالت تعلیق در آورده است و این اقدام قابل تحسین است.
شکل دوم مداخله ی مستقیم و صرف هزینه های هنگفت کشورهایی از جمله قطر، عربستان و ترکیه است البته مسولین خود این کشورها قائل به این موضوع هستند. قطر را که همه می دانند (قطر و ما ادراک ما قطر) ترکیه هم خیال امپراطوری دارد. بسیاری از تروریست ها در عراق تابعیت قطری و عربستانی دارند. بعضی از سران فتنه در عراق به طور مستقیم با قطر رابطه دارند و دائم هم به قطر سفر می کنند بله این کشورها آتش فتنه را درعراق دوچندان می کنند

آقای دکتر، خدای ناخواسته اگر اوضاع در عراق بدتر شود اوضاع چه تأثیری در منطقه خواهد گذاشت؟
مسائل عراق تأثیر مستقیم در منطقه دارد اگر اوضاع در عراق بهتر شود و جنگ طائفی در عراق سرکوب شود تأثیر آن را در منطقه ی شرقیه ی عربستان و بحرین خواهیم دید اما اگر جنگ شیعه و سنی در عراق بیشتر شود و آتش فتنه شلعه ور شود تمام منطقه را گرفتار خود می کند و مسلماً شیعیان در عربستان وبحرین اوضاع عکسی بر طاغوت های خود خواهند گذاشت.

نقش مرجعیت عظمی در نجف اشرف و علمای دین در سرکوب فتنه ی کنونی چیست؟
خدا را شاکرم که ملت عراق سخنان مرجعیت را با جان و دل می پذیرند. سید علی سیستانی چندی پیش فرمودند اهل سنت برادر ما نیستند بلکه از خود ما هستند این کلام مرجعیت شیعه است. البته در مقابل بسیاری هستند که با لباس علمای دین آتش فتنه را شلعه ورتر می کنند. علمای دین نقش برجسته ای در امور ملت عراق دارند اگر یکی از مسولین خواسته یا ناخواسته سخنی در رابطه با شیعه ـ سنی داشته باشد سریعاً با واکنش مرجعیت مواجه می شود.

جناب دکتر در خلال مصاحبه شما به تأثیر رسانه های داخلی و بیگانه اشاره کردید. تا چه اندازه رسانه ها می تواند بر مردم عراق تأثیر گذار باشند؟
رسانه سلطه ای برای خود محسوب شده است و می تواند اوضاع یک کشور را آرام کند و هم می تواند اوضاع را آشفته تر سازد بعضی از رسانه های داخلی و خارجی آتش تفرقه شعله ور می کنند و باعث گمراهی بسیاری از افراد می شوند اخیراً هم چندین رسانه وابسته فاقد صلاحیت شناخته شده اند. اینترنت و تهاجم فرهنگی یکی از هجمه های دشمنان عراق است امیداوارم مسولین فرهنگی فکری برای این موضوع بیندیشند.

اگر اوضاع سیاسی در هر کشور ضعیف شود به صورت مستقیم بر اوضاع اقتصادی اثر می گذارد ایا این اوضاع بر اقتصاد عراق تأثیر گذاشته است؟
بله در هر کشوری اگر اوضاع سیاسی آشفته باشد اوضاع اقتصادی آشفته خواهد شد سیاست و اقتصاد رابطه ای تنگاتنگ بین هم دارند اگر سیاست ملتهب باشد اوضاع امنی درکشور وخیم می شود تاکنون این بحران تأثیر چندانی براقتصاد نداشته است و اگر خدا بخواهد اوضاع اقتصادی کشور بهتر از قبل خواهد شد.

جناب دکتر سپاس که وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید باتشکر.

https://shoma-weekly.ir/fEXCLN