گفتگوی ویژه

فتنه در اعتقادات مردم بدعت گذاری می کند

فتنه در نظر دارد در اعتقادات مردم بدعت گذاری کند و با رفتار و گفتارهای فریب کارانه سعی کند، وارد شود و با اندیشه و گفتارهای سالم و شفاف دائماَ در نبرد است و اینها ویژگی هایی در فتنه است که موجب فریب افکار عمومی می شود. در حالی که اگر حق و باطل به طور مشخص و آشکار به میدان بیایند، اختلافی در افکار مردم باقی نمی ماند و قطعا همه گرایش دارند به حق و از باطل هم بیزارند.
حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با هفته نامه شما، طی سخنانی در خصوص بصیرت افزایی در فتنه مطالی را متذکر شد، مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

*کم کم به «روز بصیرت» نزدیک شویم از چه طریق می شود، از فتنه جدید پیشگیری کرد؟

اول باید ببینیم خاصیت فتنه چه هست؟ جریان فتنه می خواهد چه مواردی را دنبال کند و چه ویژگی هایی در او وجود دارد؛ آنچه که در فتنه به آن پرداخته می شود، شبهه تشخیص حق از باطل، غبار آلودگی و تاریکی است که در فضا حاکم می شود و در واقع کار تشخیص حق از باطل را با مشکل مواجه می کند، نکته دیگر در فتنه راه و حرکت باطل همیشه عریان ظاهر نمی شود، لباس حق بر پیکر باطل پوشاندن یک از مسائلی است که جریان فتنه دنبال می کند، ورود فتنه هم از راههای پنهان انجام می گیرد، فتنه به صورت آشکار و معمولی وارد نمی شود، در حالی که در عاقبت به رسوایی کشیده می شود.

*چگونه می توان با ایجاد فهم عمومی از نقطه نظر فتنه سازی برای آینده، فکری اندیشید؟

فتنه در نظر دارد در اعتقادات مردم بدعت گذاری کند و با رفتار و گفتارهای فریب کارانه سعی کند، وارد شود و با اندیشه و گفتارهای سالم و شفاف دائماَ در نبرد است و اینها ویژگی هایی در فتنه است که موجب فریب افکار عمومی می شود. در حالی که اگر حق و باطل به طور مشخص و آشکار به میدان بیایند، اختلافی در افکار مردم باقی نمی ماند و قطعا همه گرایش دارند به حق و از باطل هم بیزارند.

*موقعیت امروز ما در نبرد نرم از چه جایگاهی برخوردار است؟

در حال حاضر ثروتهای آنچنانی و ابزارهای مدرن در امر تبلیغات تلاش دارند، در تغییر تفکر و اندیشه ها سرمایه گذاری کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری در اتاق فکر افراد نفوذ کرده و کم کم ایجاد شبهه و سوال کنند و سعی می کنند با تکرار آن، به گونه ای اغتشاش درونی در نظام فکری افراد ایجاد کنند و به این شکل تزلزل را دامن می زنند و وقتی این تزلزل حاصل شد، طبیعی است گرایشهای که ترسیم می کنند، حاصل خواهد شد، این تزلزل با عمل به احکام الهی، اعتقاد به عترت، قرآن، آنچه که صراط پیامبر گرامی اسلام (ص)، ائمه اطهار و ولایت امر نظام یعنی مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند، از بین خواهد رفت و تمسک به آن می تواند راه گشا باشد.

*دشمن در جنگ نرم برای ایجاد فتنه از چه معبرهایی وارد و نفوذ می کند؟

کار دشمن در جنگ نرم غبار پراکنی است، شبه افکنی های بیگانه را نگاه کنید، که با تهاجم تبلیغاتی علیه اسلام و نظام اسلامی، ایجاد شبه و تردید می کنند، این عمل آنقدر در نظام تبلیغاتی دشمن ماهرانه انجام می شود که خواص و نخبگان جامعه را هم گاهی اوقات به تردید می اندازد، این چالش ها هم متکی بر زر و ثروت است و توانمندی هایی که در بکار گیری از ابزار تبلیغاتی وجود دارد.

*به چه صورت می توان به روشنگری زمینه های فتنه ساز پرداخت؟

در یک روایتی از امام علی (ع) داریم که می فرمایند: «لا یعرف الحق بالرجال» این جمله ایشان شاخص در فتنه می دهد، شاخص در فتنه ها بر اساس اشخاص و چهره ها نیست، در حالی که برخی افراد می گویند چون گاهی اوقات فلان چهره تخلف کرد، پس اسلام این چنینی است، در صورتی که این گونه نیست، شاخص در فتنه اسلام است، ممکن است در فتنه بسیاری از چهره های موجه ای هم در جریان فتنه دست داشته باشند، این افراد حق نیستند و از معیار اسلامی خارج هستند.

کلام زیبایی از مقام رهبری است که ایشان در یکی از دیدارها و گفتارها می فرمایند: فتنه مثل یک مه غلیظ است، فضا را نا مشخص می کند و در این مواقع چراغ مه شکن لازم دارید، تا با وجود این مه غلیظ، چراغ بتواند مسیر را روشن کند، این چراغ همان بصیرت است، که به عنوان نور افکن و قطب نما ارزیابی می شود، مقام معظم رهبری به سه عنصر به عنوان شاخص در فتنه، اشاره داشتند، بصیرت، اخلاص و عمل به هنگام و به اندازه، که که بسیار راه گشا است.

در جریان فتنه اخیر، عوامل فتنه یک سر آن افراد خارج از کشور و یک سر آن در داخل کشور وجود داشتند و توسط عوامل بیرونی تقویت و تغذیه می شدند، حتی پول برایشان فرستاده، ابزار و اطلاعاتی برای فتنه گران داخلی از بیرون فراهم می شد، همانطور که در فتنه 88 ملاحظه و بعدا مشخص شد، روشن بینی مقام معظم رهبری چگونه تحقق پیدا کرد.

یک عده هستند که برتری و قدرت مادی را به عنوان پیروزی قلمداد می کنند، حق و نا حق برایشان مطرح نیست، قدرت را به مثابه ابزاری برای کسب منفعت مادی دنبال می کنند، در فتنه 88 که تابلوی جالبی است از نظر عبرتهایی که می شود از آن گرفت، فتنه گران با دعوت نیروها، افراد را به سوی خود فرا می خوانند نه به سوی خدا، می گویند هدف وسیله را توجیه می کند و رفتارشان از اندیشه، تفکر توطئه گرایانه و استکباری ناشی می شود و ممکن است برای رسیدن به هدفهایی که در ذهنشان است، حتی انسان هم بکشند. ممکن است حتی به بسیاری از شخصیتهای نظام هم لطمه بزنند، برای رسیدن به هدفشان افراد زیادی را با خودشان همراه می کنند، با زیبا سازی زشتیها، اغوا گری، وسوسه گری و مجادله گری در باطل، برای تفرقه افکنی، التقاط حق با باطل تلاش می کنند، سعی می کنند تردید ایجاد کنند و انتخاب راه درست و نادرست را مشکل می سازند و گزینش را برای افرادی که از بصیرت برخوردار نیستند مخدوش و بدین ترتیب افکار عمومی را در راستای منافع خود بسیج می کنند و در صحنه تنازع بقا تشویق به تهاجم، تخریب و تفرقه کرده، بخاطر اینکه افکار و اذهان عمومی را کانالیزه کنند.

*بصیرت افزایی مردم در فتنه به چه شکل می باشد؟

در جریان فتنه مخدوش بودن حق و باطل به عنوان محور مطرح است در حالی که اسلام به عنوان شاخص حرکت است و شاخص پیاده کردن ارزشهای دینی، در دست مقام معظم رهبری قرار دارد و اگر از رهبری نظام جدا شویم، دچار فتنه شده، با پیامهای فریب و دروغ سلطه بر افکار افراد جاری می کنند و تنها راه عمل به احکام، فرهنگ اسلامی و معیارهایی که در نظام اسلامی وجود دارد، است و حضرت امام رضوان الله تعالی علیه، این موارد را برای نسل کنونی باقی گذاشتند و تمسک به این موارد که نشات گرفته از قرآن و عترت است، همان تمسکی است که پیامبر گرامی اسلام (ص) در غدیر فرمودند به این دو حبل و این دو وسیله تمسک بجویید یعنی قرآن و عترت.

امام(ره) و مقام معظم رهبری هم تمسک به این حبل پایدار هدایت می کنند
https://shoma-weekly.ir/rixnXa