گفتگوی ویژه

غفلت دولت از تقویت بنیان خانواده در برنامه ششم توسعه جبران شود

تقویت بنیان خانواده جزو موضوعات مورد غفلت برنامه ششم توسعه است که باید جبران شود، البته دولت لایحه ای که به مجلس تقدیم کرد، برنامه نبود و آنچه که ارائه کرد، تنها یک سری احکام است که به نظر دولت مورد نیاز کشور بود و متاسفانه نسبت به نوشتن برنامه جامع و قوی دولت غفلت کرده است
با ارئه برنامه ششم توسعه به مجلس به نظر می آید باید جایگاه زنان در این برنامه مورد بررسی قرار گیرد در حالی که نقش مشارکت بانوان در سرنوشت و آینده کشور، بر کسی پوشیده نیست، زنان جامعه در نقش مادری و همسر در خانوده از جایگاه رفیعی برخوردارند و نگاه به زن باید هم از دیگاه یکی از اعضاء جامعه و هم از دید نقش زن به عنوان مادر و همسر صورت گیرد، از این رو در این خصوص با یکی از بانوان فعال عرصه های اجتماعی دکتر لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفتگو نشستیم، وی معتقد به این است که در این برنامه در زمینه پرداختن به اعضاء خانواده، مسائلی که زنان به آن نیاز دارند، در تحکیم خانواده، جمعیت، ازدواج و دیگر مسائلی که مربوط به زنان است، خلاء احساس می شود.

مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

*انتظارات شما به عنوان یک بانوی فعال عرصه اجتماعی از دولت در برنامه ششم توسعه به چه شکل است؟

بعضی از دولتمردان فکر می کنند، خانمهای کشور، تنها از نظر مسائل سیاسی و اجتماعی مشکل دارند و چون مسئولین رنگ سیاسی به همه فعالیتها خود می زنند؛ این است که می بینیم مطالبات خانمها بر زمین مانده است، در حالی که موضوعی که خانمها بیشتر از همه نیاز دارند، این است که بتوانند با راهبردهای مناسب، حقوق آنان بهتر عملیاتی شوند، شاید قوانین در این زمینه کم نداشته باشیم اما منتظریم ببینیم، در اجرا چه گونه جایگاه زنان در برنامه ششم توسعه ارتقا می یابد.

*نیازها و انتظارات غالب زنان در جامعه از دستگاه اجرایی کشور بر چه مطالباتی می چرخد؟

باید یک سری آموزش به خانمها برای تحکیم بنیان خانواده در جهت همسر داری داده شود و اینکه زنان حقوق خود را بدانند، این موارد را خانمها لازم دارند، بیمه زنان خانه دار یکی از مسائل مورد نیاز آنان است و تسهیلاتی برای نشاط و سلامتی آنان، اختصاص یابد، لازم است در جهت ازدواج زنان تسهیلاتی در نظر گرفته شود، اما متاسفانه در برنامه ششم توسعه کمتر دیده شده است، با مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان مخالف نیستیم، ولی این که صرفا جایگاه زنان منحصر به این ابعاد بشود، مخالف هستیم و نمی شود گفت از این طریق خانمها به خواسته خودشان می رسند و مطالبتشان ادا می شود.

*لایحه برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، جایگاه زنان در این لایحه به چه منوال می باشد؟

بعضی از مسائل در برنامه ششم توسعه مورد غفلت قرار گرفته است، که شامل این موارد: بیمه زنان سرپرست خانواده، بیمه خانمهای خانه دار، تقویت بنیه علمی زنان و تقویت بنیان خانواده می شود، در برنامه از توسعه پایدار زنان در جامعه نام برده می شود و مشخص نیست، این تعریف آیا منطبق بر آن چه که مورد نظر مجامع سازمان ملل و نظرات فمینیستی است. که خود جای سوال دارد، توسعه پایدار با چه شاخصهایی مطرح می شود، شاخص توسعه کدام است؟ آیا شاخص های سازمان ملل است که برخی از آنها حتی بنیان خانواده را به هم می ریزد و با جایگاه مطلوب زنان چندان مطابقتی ندارد یا نه شاخصهایی است که مطابق با فرهنگ اسلامی در نظر گرفته می شود و از طرف شورای انقلاب فرهنگی پیشنهاد گردیده است، بفرمایند دقیقا شاخص توسعه پایدار چه شاخص هایی است؟

آیا در توسعه پایدار مورد نظر برنامه، احکام دین لحاظ شده، مصلحت خانواده در نظر گرفته شده، نسبت به نیازمندیهای جامعه، توجه شده است، در حالی که مفهوم توسعه پایدار کلی است، آیا مطابق با الگوهایی است که سازمان ملل در زمینه توسعه پایدار مطرح می کند. در حالی که نباید دولت واژه های شبهه ناک در برنامه ششم توسعه به کار، برد که توان اینکه بخواهد گره مردم را باز کند، نداشته و دارای ابهام باشد، باید کاملا در این خصوص توضیح بدهند و انتظار می رود نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع توجه کامل داشته باشند.

واژه عدلت جنسیتی به چه معنا است و چه هدفی از آن برداشت می شود و آیا در آن به نیازمندیهای زنان توجه شده و آیا خانواده، کودکان و جوانان در آن لحاظ گشته، عدالت بر اساس چه مفهوم و بر اساس چه شاخصهایی است؟ رصد تحقق این شاخصها را بر عهده معاونت زنان ریاست جمهوری قرار داده است و گزارش عملکرد این معاونت بعد از اینکه به ریاست جمهوری ارسال شد، گزارش نظارت و رصد معاونت زنان ریاست جمهوری، قرار است برای چه نهادی ارسال شود و این گزارش آیا برای سازمان ملل فرستاده می شود و یا برای نهادهایی که زیر مجموعه سازمان ملل ساخته شده است، قرار است ارسال شود، در حالی که بعضا نظرات آنان در خصوص زنان با اهداف، مصالح نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا مغایرت دارد، یا نه این گزارش برای نهادهای مربوطه و مجلس ارسال می شود تا وضعیت زنان مورد اصلاح واقع شود. در مورد ماده 220 برنامه پنجم توسعه آیا وقت آن نرسیده است که کاملا اجرایی شود. در حالی که در مورد آن سکوت شده است. یک سری مسائل در مورد زنان در این برنامه وجود دارد که جای تامل دارد و باید با دقت از این ابهامات پرده برداشته شود.

*در مفهوم عدالت جنسیتی به زن در جایگاه خانواده پرداخته نشده است، ارزیابی شما به چه شکل می باشد؟

یک سری ابهامات در تعریف عدالت جنسیتی وجود دارد که اصلا این عدالت چه هست، آیا فقط زن مورد نظر است، البته باید از حقوق زنان دفاع شود، اما بحث جوانان و کودکان در عدالت جنسیتی از چه جایگاهی برخوردار است، عدالت با کدام شاخص تعیین می شود؟ چه شخصی معیار تحقق عدالت را تشخیص و معین می کند و از طرف دیگر مسائل مربوط به جمعیت در کجا دیده شده است؟ و چه نهادی تحقق این شاخصها را باید رصد کند و گزارش ها برای کدام نهاد باید فرستاده شود؟ این نکات، مورد غفلت قرار گرفته است.

*تحکیم خانواده از چه جایگاهی در این برنامه برخوردار است؟ و برای تقویت بنیان خانواده و مسائل مربوط به طلاق و جلوگیری از آن چه برنامه هایی پیشنهاد شده است؟

تقویت بنیان خانواده جزو موضوعات مورد غفلت برنامه ششم توسعه است که باید جبران شود، البته دولت لایحه ای که به مجلس تقدیم کرد، برنامه نبود و آنچه که ارائه کرد، تنها یک سری احکام است که به نظر دولت مورد نیاز کشور بود و متاسفانه نسبت به نوشتن برنامه جامع و قوی دولت غفلت کرده است، کاش بجای اینکه به حقوق شهروندی بپردازد، برنامه ششم را در اولویت قرار داده و نسبت به آن اقدامات لازم را انجام می داد، کمیسون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بازنگری این برنامه باید توجه ویژه ای به نظرات کارشناسان خانواده داشته باشد، که اگر غفلت کنند و مطالب نادرستی وارد کنند، برگشت آن آسیب زا است.

https://shoma-weekly.ir/T5jLsS