
کارآمدی و تدین مسئولان و مدیران زیرمجموعه تضمینکننده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. نظر شما چیست؟
در آموزش و پرورش باید افرادی مؤمن، متدین و انقلابی روی نوجوانان و جوانان که دارای فکرهای آماده تربیت و دستنخورده هستند کار کنند. کسانی را که اعتقاد و تعهد چندانی ندارند نباید در مسئولیتهای فرهنگی، خصوصاً تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش کشور بگذارند، چون این امر روی پرورش و تربیت دانشآموزان که آیندهسازان جامعه ما هستند تأثیرگذار است. آموزش و پرورش جای حضور هر معلم و استاد و هر مدیری نیست. باید افراد اصولگرا، متدین، متعهد و انقلابی حضور داشته باشند که حداقل علوم تربیتی خوانده باشند تا بدانند چگونه بچهها را برای به دست گرفتن آینده کشور آماده و مهیا کنند.
در مورد انقلابی بودن و جهادی عمل کردن چطور؟
کسی که در آموزش و پرورش مسئولیت به عهده میگیرد باید انقلابی و اصولگرا و متدین باشد و جهادی عمل کند. لازم است اصول معلمی، مربی بودن و تربیت را بداند تا بتواند سرمایههای آینده نظام را تربیت کند و نظام جمهوری اسلامی از آنها استفاده کند. صرف کسب مدرک دانشگاهی فارغالتحصیل را معلم و مربی نمیکند.
چرا سند تحول بهرغم اینکه کارشناسان مجربی آن را نوشته بودند اجرا نشد؟
وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باید از عناصر انقلابی، مؤمن، متدین و اصولگرا باشند تا بتوانند این سند را اجرا کنند. در صورتی که اصولگرا و انقلابی نباشند اثر معکوس و منفی دارد. در واقع نگاه به غرب روی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأثیر گذاشت. اجرای سند تحول جز با ویژگیهایی که عرض کردم ممکن نیست.
آیا عناصر انقلابی را برای اجرا این سند در دولت فعلی میبینید؟
ما این عناصر را داریم، ولی دولت باید این عناصر را به خدمت بگیرد. بحمدالله کشور از این جهت غنی است. علت به خدمت نگرفتن چنین عناصر انقلابی، جهادی و پرکار این است که کابینه روحانی یکدست و هماهنگ نیست. کابینه باید متشکل از افراد معتقد و متعهدی باشند که بتوانند این سند را اجرا کنند.