گفتگوی ویژه

غرب می خواهد مذاکره به نتیجه نرسد

در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود، دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، رسانه های غربی از احتمال جدی به تعویق افتادن این مذاکرات خبر دادند
سمیه عظیمی-در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود، دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، رسانه های غربی از احتمال جدی به تعویق افتادن این مذاکرات خبر دادند و حتی  درباره دلیل این موضوع نیز ادعاهایی را مطرح کردند که ادعای دفتر اشتون مبنی بر عدم پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه برای برگزاری مذاکرات در نیمه ژانویه در استانبول از آن جمله است.
اما نکته جالب در این خصوص ادعای برخی رسانه های غربی درباره بی فایده بودن مذاکرات به دلیل عدم آنچه که توانمندی ایران در خصوص فعالیت های هسته ای عنوان می شود است، در حالی که سران رژیم صهیونیستی بارها نگرانی خود را از دستیابی ایران به بمب اتمی ابراز داشته اند، ادعایی که با واکنش مجامع علمی و دانشمندان هسته ای دنیا مواجه شده است.
ادعاهای متناقض رسانه ها و سیاستمداران غربی و رژیم صهیونیستی در آستانه دور جدید مذاکرات مساله ای بود که با دکتر علی عباسپور عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی مطرح کردیم. او فوق لیسانس مدیریت سوخت نیروگاههای هسته ای از ام آی تی و دکترای مهندسی انرژی هسته ای از دانشگاه برکلی دارد و موسس چندین رشته هسته ای در دانشگاه های ایران است.
عباسپور معتقد است ترس و نگرانی غرب، ایران پیشرفته است نه تنها ایران هسته ای، چراکه دستیابی به پیشرفت های هسته ای نشانه پیشرفت همه جانبه و گسترده ایران در زمینه های مختلف علمی است.
 
مشروح گفتگوی روزنامه شما با عباسپور در ادامه می آید.

این روزها که در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای هستیم حرف و حدیث های زیادی از سوی رسانه های و سران غربی مطرح می شود، که از سویی نگرانی آنها را از پیشرفت هسته ای کشور نشان می دهد و از سویی جو سازی های رسانه ای برای ضعف توان علمی ایران را.
بحث استفاده جمهوری اسلامی از انرژی هسته ای بحثی است که کشورهای غربی تمایل به استفاده از آن برای ایران را ندارند.
و البته این موضوع تنها به انرژی هسته ای نیست، این حساسیت ها در رابطه با همه زمینه ای پیشرفت ایران در موضوعاتی مثل هوافضا، نانوتکنولوژی و الکترونیک پیشرفته نیز وجود دارد و لذا تلاش می کنند با مکانیزم های مختلفی جلوی پیشرفت علمی ایران را بگیرند.
در آستانه مذاکرات ما همواره شاهد این بوده ایم که شایعه پراکنی ها و جو سازی هایی صورت گرفته و حتی با ارائه مدارک ساختگی و جعلی خواسته اند که دست برتر را در روند مذاکرات داشته باشند و جریان بحث را منحرف کنند.
اما این مساله واضح است که ایران همواره اقدامات روشنی در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای داشته و این موضوع بارها برای بازرسان و مسئولین آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین مسئولین مذاکره کننده در گروه 5+1 توضیح و ثابت شده است.
اما کشورهای غربی همواره به جای اینکه روی اختلاف نظرها تمرکز پیدا کنند و به جمع بندی مشخصی  برسند در حقیقت بحث را به مدارک ساختگی و جعلی خود می کشانند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد.
 

دلیل اینگونه اقدامات با توجه به بازرسی های مکرر و توضیحات شفاف جمهوری اسلامی درباره فعالیت های خود چیست؟
تقریبا برای همه روشن شده که هدف کشورهای غربی از چنین اقداماتی این است که آنها قصد دارند با تمسک به بحث انرژی هسته ای، مسائل مربوط به آن و ابهاماتی که در رابطه با این مساله مطرح می شود تحریم ها علیه کشورمان را ادامه دهند.
چراکه اگر بحث مذاکرات غرب با جمهوری اسلامی ایران به نتیجه برسد علی الاصول باید تحریم ها برداشته شود و این یعنی شکست غرب در برابر ایران.
ایران همواره نشان داده که در راستای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای حرکت کرده و به اذعان مسئولین و بازرسان خود آژانس تنها کشوری بوده که علیرغم اینکه هنوز الحاقیه آژانس را هم نپذیرفته اجازه داده تا به این حد از تاسیسات و فعالیت های هسته ای آن بازدید به عمل بیاید.
اما عملا ایران برای اینکه حسن نیت خود را ثابت کند فراتر از معاهده ان پی تی با بازرسان آژانس همکاری کرده و اجازه بازدید از تاسیسات هسته ای خود را داده است.
حتی گزارش های فعالیت خود را به طور کامل به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال کرده است اما به هرحال کشورهای غربی همواره می خواهند به هر نحوی بهانه ای در دست داشته باشند تا تحریم ها علیه کشورمان را اعمال و به ایران برای رسیدن به اهداف سیاسی خود فشار وارد کنند.

 
پیشنهاد مذاکره مستقیم و در عین حال طرح گزینه نظامی هم از دیگر سیاست های متناقض کشورهای غربی است.
ایران کشوری دست بسته و ضعیف نیست که کشورهای غربی بخواهند با استفاده از تهدیدات نظامی آن را وادار به عقب نشینی کنند.
در ابتدای انقلاب که قاعدتا سیستم دفاعی کشور وابستگی زیادی به کشورهای غربی و به ویژه امریکا داشت ما توانستیم جنگ تحمیلی 8 ساله  را مدیریت کنیم و پیروز شویم.
در حال حاضر که بیش از 33 سال از انقلاب گذشته و کشور به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی فوق العاده ای دست یافته و همچنین سیستم نظامی و دفاعی پیشرفته ای را داراست مطمئنا ترفند استفاده از گزینه نظامی به هیچ وجه کارگر و کارآمد نخواهد بود.
البته باید گفت که خود کشورهای غربی نیز به توانمندی جمهوری اسلامی در دفاع در برابر تهدیدات نظامی واقف هستند، اگر آنها کوچکترین نقطه ضعفی در این زمینه احساس می کردند قطعا از گزینه نظامی تا به حال استفاده کرده بودند، همانطور که طی یک سال گذشته رژیم صهیونیستی مکررا کشور را تهدید کرده و حتی تاریخ هایی را نیز برای حمله در نظر گرفته و اعلام کرده بود. اما دیدیم که هیچ اتفاقی نیفتاد و توان نظامی و دفاعی ایران فراتر از آن چیزی است که این کشورها به خود اجازه حمله به کشورمان را بدهند.
بهترین ابزار برای حل این مساله گفتگو بر سر میز مذاکره است آنهم با نگاهی واقع بینانه نسبت به تکنولوژی برتر ایران در زمینه هسته ای. همانطور که در معاهده ان پی تی اشاره شده استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حق ایران و همه کشورهایی است که در چارچوب آژانس می خواهند از این علم استفاده کنند.
کشورهای غربی باید بدانند که باید واقع بین باشند و مساله هسته ای را نیز بر سر میز مذاکره حل کنند چراکه این مساله به نفع نظم بین المللی و صلح جهانی خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/aQ8yWL