گفتگوی ویژه

غرب خواهان متوقف کردن اندیشه زاینده اسلام است

ایجاد و رشد گروههای تروریستی، فشار بر جهان اسلام و تهاجم فرهنگی در موضوعاتی چون کتاب و سینما و تغییر در اندیشه های مسلمین از جمله اقداماتی است در وهله اول جهت کمر خم کردن جهان اسلام در برابر آنها و در مرحله بعد متوقف کردن اندیشه های زاینده اسلامی در برابر غرب، آمریکا و همپیمانانش انجام می دهند
مقام معظم رهبری در آذرماه سال 95 و در دیدار با رییس جمهور اسلونی فرمودند" امریکایی‌ها برنامه‌ای برای ریشه‌کن کردن داعش ندارند و می‌خواهند همچون انگلیسی‌ها که کشمیر را همچون استخوان لای زخم نگه داشتند در قبال داعش نیز به‌گونه‌ای عمل کنند که این مشکل به‌صورت حل نشده باقی بماند." حال که روزهای پایانی داعش در منطقه فرا رسیده است جهت تبیین این استراتژی با دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسایل بین الملل به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

* آقای دکتر بفرمایید چرا آمریکایی ها می خواهند، داعش را به تعبیر مقام معظم رهبری همچون استخوان لای زخم نگه دارند؟

- در مجموع می توان گفت که دلیل اصلی اتخاذ چنین استراتژی از سوی آمریکا این است که در مواقع لزوم با فعالیت گروههایی چون داعش، ذهن جهان اسلام معطوف به آنها شود و از مسایل اصلی منحرف گردد. ایجاد و رشد گروههای تروریستی، فشار بر جهان اسلام و تهاجم فرهنگی در موضوعاتی چون کتاب و سینما و تغییر در اندیشه های مسلمین از جمله اقداماتی است در وهله اول جهت کمر خم کردن جهان اسلام در برابر آنها و در مرحله بعد متوقف کردن اندیشه های زاینده اسلامی در برابر غرب، آمریکا و همپیمانانش انجام می دهند. لذا اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند قدرت های مختلف در برهه های گوناگون از ابزارهایی چون داعش به عنوان استخوان لای زخم در جهان اسلام بهره می برند تا در مواقع لزوم برای تامین منافع شان از آن استفاده ببرند. آمریکا بر این باور است که پس از سقوط کمونیسم، تنها قدرتی که می تواند منافع آنها را به خطر بیاندازد و در برابر استعمار گری شان بیاستد، جهان اسلام است لذا برای ایجاد چالش در این قدرت نوظهور نیاز به ابزار هایی دارد که داعش یکی از همین وسایل است. جلوگیری از نابودی کامل داعش نیز برای ادامه همین چالش است تا در منطقه دست برتر با آنها باشد و مقهور قدرت اسلام نشوند. آنها به طور مدام به دنبال تضعیف جهان اسلام بوده و در تلاش می کنند تا مسلمین را دچار فروپاشی فکری کنند. در همین راستا، گروهک تروریستی تکفیری داعش را آموزش می دهند، تجهیزات نظامی آنها را تامین کرده و از آنها پشتیبانی اطلاعاتی می کنند، منابع مالی فراوان در اختیار آنها قرار می دهند تا این گروهک جنایتکار، جهان اسلام را همچنان با چالش های جدی مواجه سازد. از این رو آمریکا هیچگاه به نابودی کامل داعش رضایت نخواهند داد.

* مقام معظم رهبری اخیرا ً اقدامات برخی کشورهای منطقه را به جاهلیت قبیلگی، تشبیه کردند، اینگونه رفتارهای سران این کشورها چه تاثیری در افزایش تنش در منطقه و همچنین ایجاد تفرقه در بین مسلمین دارد؟

- اندیشه قبیله گرایی ضمن آنکه تلاش می کند تا به حیات خود ادامه دهد اما درواقع اینها بر عناصری چون قوم،نژاد، طایفه و زبان تکیه دارند که پویا نیستند و این نوع نگاه بر می گردد به عصر جاهلیت که بر اساس عناصر غیر سازنده شکل گرفته بود. اما اینکه چرا سران برخی کشورهای منطقه همچون آل سعود بر این عوامل اصرار دارند در وهله اول به این خاطر است که خود اینها از پایگاه مناسبی در بین ملت خودشان و همچنین مردم منطقه و مسلمین برخوردار نیستند لذا نمی توانند فرصتها و شرایط خوبی برای خود ایجاد کنند لذا به چنین مواردی متکی می شوند. از آنجایی که این عناصر غیر کارآمد هستند نه تنها نمی توانند دردی از جهان اسلام و حتی اتباع خود این کشورها چاره کنند بلکه در اکثر مواقع عامل تفرقه، ناکارآمدی و ایجاد تنش هستند. درسایه همین نگاه می باشد که برخی از جنایات جنگی در منطقه رخ داده است. حمله عربستان سعودی به مردم بیگناه یمن ناشی از همین دیدگاه ست، جایی که سران این کشور وهابی با احساس سیادت و قیمومیت بر کشور همسایه و عرب خود و از آنجایی که خواست مردم یمن با منافع آل سعود و غرب همخوانی نداشت، به این مردم مظلوم حمله کردند و جنایات وحشیانه ایی هم مرتکب شدند. اتفاقاتی که در بحرین هم رخ می دهد بر همین نگاه استوار است. لذا اگر مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران و اهالی فرهنگ می خواهد که در کنار جاهلیت مدرن غربی، جاهلیت قبیلگی را هجو کنند به این خاطر است که اگر خدای ناکرده در تدبیر مسائل جهان اسلام، به جای تکیه بر مواردی چون مفاهیم قرآنی و دینی، وحدت، عقلانیت، انسانیت و حکومت های مردم سالارانه بر عناصر غیرکارآمد و غیر سازنده قومیت و طایفه گرایی تکیه شود، به طور قطع بر دامنه مشکلات جهان اسلام بسیار افزوده خواهد شد و چون مبنای به کار گرفته شده، یک مبنای غیرسازنده است، هرچه بر پایه آن بنا شود از کارآیی برخوردار نیست و ضرر بزرگی به جهان اسلام خواهد زد که تامین کننده منافع دشمنان امت اسلامی خواهد بود و تنها بار آن بر دوش مسلمین قرار دارد و از این ناحیه این مردم متحمل زیان های بی شماری خواهند شد. به طور کلی باید گفت نگاه قبیله گرایی نه تنها از بحران های موجود نمی کاهد بلکه بر ابعاد آن می افزاید ضمن آنکه بحران های جدیدی نیز خواهد افزود، کما اینکه بحران داعش در منطقه و ستمی که بر مردم سوریه، عراق، لیبی و سایر کشورهای اسلامی رفت، از همین ناحیه بود.

* امام راحل و مقام معظم رهبری تنها راه درمان مشکلات مسلمین را وحدت عنوان می کنند، نمود عینی آن روز قدس است که همه مردم شیعه ایران در حمایت از فلسطینی ها که اهل سنت هستند به خیابانها می آیند و از آرمان فلسطین دفاع می کنند و در این راه هزینه های زیادی هم داده اند، تیم دیپلماسی ما چگونه می تواند از پتانسیل این عامل وحدت آفرین برای رفع بحران های موجود جهان اسلام یاری بگیرد؟

- در اندیشه های اسلامی به مسلمین تاکید شده که بر مبانی وحدت آفرین دینی برای حل مشکلات تکیه نمایند و به صورت امت و ید واحده باشند. یعنی در نگاه الهی معضلات پیش رو با دست در دست هم دادن و نگاه برادرانه مومنان به یکدیگر حل خواهد شد. در نقطه مقابل هر چقدر تفرقه داشته باشیم و با تکیه بر عناصر موهوم هر چه قدر بحران آفرینی کنیم از هم دور خواهیم شد و منافع امت اسلامی را به خطر می اندازیم.

تاکید بر عامل وحدت آفرینی چون روز قدس که امروز در جهان اسلام عزیز و بزرگ شمرده می شود، می تواند کمک شایانی بر رفع چالش های موجود بکند، فلسطین که در آغاز انقلاب اسلامی به تدریج از اولویت جهان اسلام خارج می شد و اسراییل در حال گسترش بسط قدرت خود در منطقه بود با تیز بینی امام راحل بار دیگر فلسطین در صدر اولویت های جهان اسلام قرار گرفت و امروز می بینیم که اسراییل در موضع ضعف قرار گرفته است. اما اینکه دستگاه دیپلماسی ما چه می تواند بکند باید گفت که آنها باید در وهله اول این خواست مسلمین را جهانی کند و توجه بیشتر جهانیان را به مشکل فلسطین معطوف سازند، نکته دوم افشای جنایات اسراییل در جهان اسلام است که می توانند با این ابزار، این رژیم غاصب را دچار چالش جدی در جهان بکنند.

https://shoma-weekly.ir/oRvrct