گفتگوی ویژه

عضویت در FATF با سیاست های نظام مغایر است

در قسمت اول که 48 بند از آیین نامه است و نظارت بر پول شویی است را ما داریم و به نفع ما هم است و ما هم مراعات می‌کنیم و دقیق تر از همه رعایت می‌کنیم نه به دلیل عضویت در این نهاد.حرفی نیست و به آنها هم گزارش می‎‌دهیم حتی در حد یک شرکت با سه عضو هیئت مدیره هم این را مراعات می‌کنند و گزارش کامل می‌دهیم و مشکلی نیست.مشکل در آن 9بند دیگری است که آنها از تروریست برداشت‌هایی دارند. حالا مهم این است که می‌خواهند ما را وادار کنند که شاخص‌های آنها را اعمال کنیم، این جا دیگر برای ما زور دارد.
شفافیت مالی! این قرار است همه آن چیزی باشد که FATFاز کشور های عضو خود می خواهد. اما در یک اقدام و درخواست کاملا سیاسی، حساب های حامیان تروریسم، به زعم خود را مسدود می کند. و ما هم اختیاری نخواهیم داشت. در گفتگویی اقتصادی با دکتر یحیی آل اسحاق به بررسی منافع و مضرات این قرار داد پرداخته ایم.

***

به بهانه توافق با FATFبفرمایید این همه هماهنگی در شفافیت مالی با کشورهای دیگر لازم است؟

FATF یک سازمان غیردولتی است و اینطور نیست که به سازمان ملل وابسته باشد و یک نهاد عمومی باشد. یک مجموعه هستند که مورد اعتماد نهادهای بین المللی هستند.

ولی توانسته اند قطعنامههایی را در شورای امنیت به تصویب برسانند.

آنها به عنوان شاخص و یک نهاد مورد اعتماد هستند ولی جزو ارکان سازمان ملل نیستند. مثل شورای حقوق بشر یا سازمان‌های وابسته به سازمان ملل نیستند. مجموعه اعضای آن حدود 48 کشور از 180 کشور دنیا است و این 48 کشور دور هم جمع شدند، یک نهادی را به نام FATF درست کردند و کار این نهاد نظارت بر مبادلات پول در سطح جهانی از نظر فساد است و از نظر این که پول‌های کثیف جا به جا نشود، پول‌هایی که خارج از عرف است.

همین طور است. ولی سؤال این است که ما چه احتیاجی از نظر اقتصادی به عضویت در این نهاد داریم؟

ما در رابطه با آن پول‌های کثیف خودمان پیش قدم شدیم. گفتیم دنبال این مسئله هستیم لذا آنها آیین نامه‌های خود را دادند و ما آنها را عملیاتی کردیم و تا این حد جلو رفتیم که در تمام مجامع و شرکت‌های ما یعنی هر شرکتی چه خصوصی و چه دولتی سالیانه آنهایی که حسابرسی‌های دولتی و حسابرسی‌های خصوصی دارند، اقدام کردیم. در مورد پول شویی یک بند در آیین نامه می‌گوید که تمام شرکت‌ها یک نفر مسئول را به دولت و نهادهای مالیاتی کشورها معرفی کنند که این مسئول نظارت بر صحت داشته باشد که فرآیند پولشویی نبوده باشد، آن مسئول باید به حسابرس گزارش دهد که من نظارت کردم و هیچ گونه عملیات سوء نقل و انتقال پول کثیف در این شرکت، حالا یک شرکت خیلی معمولی، اتفاق نیفتاده است و ما این را در کشور قانونی کرده ایم یعنی گفتیم تمام شرکت‌ها یک مسئول نظارت بر پول شویی داشته باشند و به حسابرس گزارش خود را بدهند. ما از این بابت راه خود را رفته ایم و ادعا کرده ایم که جزو بهترین‌ها هستیم و بیشتر مراعات کرده ایم و از این بابت مشکلی هم ندارد.

اما مشکل این است که آنها مسئله نظارت بر حامیان تروریست دارند و ما را هم...

بله، آنها مدعی هستند که ما به نهضت‌های آزادی بخش مثل حزب الله، سوریه، نهادهای این چنینی کمک مالی و نقل و انتقال پول می‌کنیم، و سازمان ملل و نهادهای بین الملل گفته اند که حزب الله، فلسطین و از این قبیل گروه‌ها تروریست هستند. آنهایی که ما رسما اعلام می‌کنیم که اینها از کیان خود دفاع می‌کنند و ما رسما از حزب الله و فلسطین حمایت می‌کنیم و دفاع می‌کنیم، از یمن دفاع می‌کنیم. حالا اینها را مستند قرار داده اند و می‌گویند که چون سازمان‌های بین الملل و نهادها مصوبه داده اند که حزب الله تروریست است یا فلسطین تروریست است و چون ایران از آنها حمایت می‌کند.

ما دقیقا چند بند از آیین نامه FATFرا رعایت می کنیم؟

ایران 9 بند از آیین نامه FATF را رعایت نمی‌کند. لذا FATFبه سازمان ملل اعلام می‌کنند و آنها به استناد به گزارش این نهاد با ما برخورد می‌کنند. حالا اینها برای این که به آن 9 بند برسند می‌گویند که باید شما به ما یک سری گزارشاتی بدهید یا بانک‌های شما در مجموعه نقل و انتقال مالی دقیقا به ما بگویند که آیا به حساب آنهاپول می‌ریزند، نمی‌ریزند، از چه کانالی پول می‌ریزند و گزارش اطلاعاتی که از کی و کجا و چطور، به آنها بدهند. یا به تعبیر و شاخص خودشان در مورد سپاه و دیگر ارگان‌ها یعنی مجموعه نهادهای ما می‌گویند که از تروریست حمایت می‌کنند و بعد هم به ما فشار می‌آورند، ریز اطلاعات ما را می‌خواهند.

سؤال این است که بانک مرکزی چه تعهدی به FATF داده است؟

ما از قسمت اول آیین نامه FATFنگرانی نداریم و از همان اول به دنبال رفع پول شویی بودیم. ولی آنها می‌گویند بر اساس توافقی که در یک مذاکره کردیم ایران قول داده است که بعضی از مفاد آیین نامه ما را با یک توافقنامه سیاسی اتخاذ نماید. این توافقنامه برای همه شفاف نشده است که چه توافقیان جام شده است؟ ما 9 بند را می‌دانیم که چیست، اما می گویند که همه اطلاعات رابدهید. می‌گویند خیر این طور نیست. پس اگر نیست چگونه است؟ این ابهام دارد و آن توافقی که شده است چیست؟ و تا چه حدود کیان کشور در حوزه‌های سیاسی امنیتی و سیاست کشور دیده و یا نادیده گرفته شده است.

آیا این شفاف سازی به نفع کشور است؟ما از نظر اقتصادی احتیاجی به عضویت در FATF داریم؟

در قسمت اول که 48 بند از آیین نامه است و نظارت بر پول شویی است را ما داریم و به نفع ما هم است و ما هم مراعات می‌کنیم و دقیق تر از همه رعایت می‌کنیم نه به دلیل عضویت در این نهاد.حرفی نیست و به آنها هم گزارش می‌دهیم حتی در حد یک شرکت با سه عضو هیئت مدیره هم این را مراعات می‌کنند و گزارش کامل می‌دهیم و مشکلی نیست.مشکل در آن 9بند دیگری است که آنها از تروریست برداشت‌هایی دارند. حالا مهم این است که می‌خواهند ما را وادار کنند که شاخص‌های آنها را اعمال کنیم، این جا دیگر برای ما زور دارد.

در نهایت عضویت ما در FATF منافع خوبی برای کشور دارد یا خیر، ضرر دارد؟

عضویت در آن قسمت اول بد نیست، خوب هم هست ولی در قسمت دوم اصلا با مجموعه سیاست‌های اعلام شده نظام مغایرت دارد.

https://shoma-weekly.ir/gWSztW