گفتگوی ویژه

عرصه مبارزه تلقی نکردن فرهنگ، بزرگترین آسیب فرهنگی است

متولیان فرهنگی ما، معنا و مفهوم فرهنگ را به خوبی نفهمند، و دچار لاابالی­گری فرهنگی شوند. اینکه مسئولین، فرهنگ را عرصه­ ی مبارزه تلقی نکنند و وجود دشمن را در عرصه فرهنگی، توهم بدانند، این بزرگ­ترین خطر و آسیب است.
اشاره: پس از طرف مفاهیمی در ارتباط با فرهنگ، از قبیل مظلومیت فرهنگی، رخنه فرهنگی و ولنگاری فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری در سالیان اخیر، معظم­له در دیدار ائمه جماعات استان تهران، مفهوم «مقاومت فرهنگی» را پیش کشیدند و هسته­ی این مقاومت را نیز مسجد معرفی فرمودند. خبرنگار هفته نامه «شما» در همین زمینه، گفت­و­گویی را با حجت­الاسلام محمد خرسند؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده است که متن کامل آن را در ادامه می­خوانید.

چه ارتباطی بین مسجد و مقاومت فرهنگی وجود دارد؟ چرا باید مسجد به عنوان هسته این مقاومت معرفی شود؟

همان­طور که می­دانید در اسلام، مسجد مرکز فعالیت­های عبادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. در صدر اسلام هم اینچنین بوده است. در انقلاب اسلامی ما هم شما می­بینید که هسته­های اولیه­ی انقلابی در مساجد شکل گرفت. بنابراین، بر اساس این تجربه تاریخی، مقام معظم رهبری مسجد را هسته­ی مقاومت فرهنگی معرفی کردند. ما امروز در اوج تهاجم فرهنگی غرب هستیم و یک تهاجم بی­سابقه فرهنگی، به اعتقادات ما و انقلاب ما صورت گرفته است. خب این تهاجم، دفاع جانانه­ای را می­طلبد و به تشکیل هسته­های مقاومت احتیاج دارد. این هسته­ها در کجا باید تشکیل شود؟ در مسجد. از این جهت حضرت آقا در فرمایشات اخیر خود، مساجد را پایگاه اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه­ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی خواندند. بنابراین ما باید تمام فعالیت­های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و برنامه­ریزی­هایمان بر اساس و با محوریت مسجد باشد. مسجد محل مقاومت است و تعیین روزی به عنوان روز مسجد بر همین اساس بوده است. در نظام­های دیگر، شاید خیلی به این موضوع توجه نکنند و یا اصلاً مخالفت هم کنند، ولی چون شکل­گیری نظام جمهوری اسلامی، بر اساس حرکت اسلامی بوده است و این هسته­های مقاومت و انقلابی از مسجد شکل گرفته است، استمرار روحیه­ی مقاومت، منوط به مسجد است. اینجا است که مسجد یک پایگاه مقاومت فرهنگی و اجتماعی است و این روحیه، باید به کارهای دیگر ما هم سرایت کند. ما مدتی است شاهد این هستیم که مقام معظم رهبری در فرمایشات­شان به موضوع انقلابی­گری تأکید زیادی می­کنند و از مسئولین، روحانیت، ائمه جمعه و سایرین می­خواهند که روحیه انقلابی­گری را تقویت کنند. پایگاه این انقلابی­گری و روحیه­ی انقلابی، باید مسجد باشد.

مقاومت فرهنگی زمانی معنا می­یابد که ریشه در مسجد داشته باشد، وگرنه باید گفت کدام فرهنگ؟ فرهنگ غرب هم فرهنگ است دیگر. مقاومت در برابر چه؟ مقاومتی که مدنظر ما است، در برابر یک تهاجم و شبیخون است. این نیاز به یک اتاق فکر و مرکز فرماندهی دارد که باید مسجد باشد. حالا لازم نیست که همه­ی کارها در خود مسجد رخ دهد، اما محوریت باید مسجد باشد و امور را با روحیه خدامحوری و بر اساس ایمان و پای­بندی به اسلام و مکتب اهل­بیت باشد. همه­ی فعالیت­ها باید با محوریت مذهبی صورت گیرند، که مرکزیت آن مسجد است.

فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی، در معرض چه آسیب­ها و خطراتی قرار دارد که باید در ارتباط با آن، مقاومت صورت گیرد؟

بنده یکی از آسیب­ها را این می­دانم که متولیان فرهنگی ما، معنا و مفهوم فرهنگ را به خوبی نفهمند، و دچار لاابالی­گری فرهنگی شوند. اینکه مسئولین، فرهنگ را عرصه­ ی مبارزه تلقی نکنند و وجود دشمن را در عرصه فرهنگی، توهم بدانند، این بزرگ­ترین خطر و آسیب است. اما زمانی که ما فرهنگ را عرصه­ی کارزار بدانیم، اینجا است که مجاهدت و مبارزه و مقاومت مفهوم پیدا می­کند. احساس­خطری که به انسان دست می­دهد این است که یک عده­ای دچار وادادگی و انفعال شده­اند و در برابر تهاجم فرهنگی غرب، دست­هایشان را بالا برده­اند و تغییر هویت داده­اند. لذا می­بینیم که ارزش­ها و اولویت­هایشان تغییر پیدا می­کند. همه­ی اینها خطر محسوب می­شوند. اینکه آقا لفظ مقاومت فرهنگی را به کار می­برند و مسجد را به عنوان هسته­ی آن معرفی می­کنند، این مقاومت به چه معنا است؟ مقاومت مفهومی است که در هنگام دفاع شکل پیدا می­کند. ما امروز باید بپذیریم که در یک دفاع فرهنگی به سر می­بریم و اگر می­خواهیم که از حمله و شبیخون دشمن در امان باشیم، ما هم باید به او حمله کنیم. همان­گونه که آن­ها به فرهنگ و آداب و رسوم ما و به اعتقادات ما تهاجم می­کنند، ما هم باید به مبانی لاییک و سکولار آن­ها حمله کنیم و چهره زشت فرهنگ غربی که در پشت نقابی زیبا پنهان شده را برملا کنیم. باید جنایات و حق کشی­های غربی­ها را بیان بکنیم و این­ها در صورتی محقق می­شود که متولیان فرهنگی ما- منظور دستگاه خاصی نیست- واقعاً به این موضوع اعتقاد داشته باشند که ما در یک مبارزه فرهنگی همه جانبه به سر می­بریم.

به نظر شما، بایسته­ ها و لوازم مقاومت فرهنگی چه چیزهایی می­تواند باشد؟

ابتدا باید بپذیریم که تهاجم وجود دارد تا سپس مقاومت کنیم. دوم اینکه به آن فرهنگی که اعتقاد داریم، شناخت و بصیرت داشته باشیم. بصیرت فرهنگی بسیار ضرورت دارد. ما باید بدانیم که نقشه دشمن چیست تا نسبت به آن نقشه، مقاومت کنیم و حتی تهاجم کنیم و پاتک بزنیم. ما نباید دچار انفعال فرهنگی شویم. در مواجهه با جذابیت­های دروغین فرهنگ غرب، دچار خودباختگی نشویم. از حجم تهاجم رسانه­ای دشمن نباید بهراسیم. در عین حال از فضای رسانه­ای و مجازی که دشمن می­خواهد آن را به عنوان یک تهدید علیه ما به کار گیرد، به درستی استفاده کنیم و بپذیریم که دشمن می­خواهد اسلام را به عنوان یک اسلام سکولار معرفی کند. اسلامی که فقط منحصر به نماز و روزه و نهایتا یک نمازجماعت و قرائت قرآن است. اما اسلام الگو، اسلامی است که مقاومت را توصیه می­کند، اسلامی است که به دنبال تشکیل نظام سیاسی و اجتماعی است و می­خواهد ملت­ها را به سمت سعادت حقیقی دنیا و آخرت هدایت کند. بنابراین، کسی که می­­خواهد مقاومت فرهنگی انجام دهد، باید فرهنگ را بشناسد، مقاومت را بداند، به لوازم آن پایبند باشد، دچار انفعال و خودباختگی نشود، تا بتواند در این عرصه موفقیت بدست آورد.

https://shoma-weekly.ir/ojkBOQ