گفتگوی ویژه

عربستان در بهره کشی از منافقین دچار شکست شده است

عربستان در مقابله با ایران دست به دامان منافقین و ضد انقلاب های فراری شده است تا شاید بتواند ذره ائی از میزان نفوذ ایران در منطقه کم کند و البته در همه این موارد دچار شکست های فاحشی شده است.
اظهارات این روزهای مقامات ترکیه علیه ایران گویای سناریوئی است که عبدالباری عطوان  در روزنامه فرامنطقه یی الرای الیوم خبر از آن داده است، آنجا که نوشته "معتقدیم چیزی به نام خطر ایران وجود ندارد، بلکه تلاش هایی برای بزرگ نمایی آن و احیای آن از سوی دولت جدید آمریکا با تحریک بنیامین نتانیاهو برای ایجاد یک خاورمیانه جدید براساس تشکیل یک ائتلاف جدید با کشورهای عرب سنی بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر، اردن و ترکیه است". براساس همین سناریو به ایران اتهام قبیله گرائی و تلاش برای نفوذ در منطقه زده می شود و خواستار آن می شوند که کشورهای همسایه برای مقابله با ایران بسیج شوند. دکتر محمد کرمی راد در گفت و گوئی در تبیین بیشتر این سناریو توضیحاتی ارائه کرده که در ادامه به آن اشاره می شود.

 

* آقای دکتر علل همسوئی ترکیه، عربستان و اسرائیل در اتهام زنی های جدید علیه ایران و بویژه در کنفرانس امنیتی مونیخ را در چه می بینید؟

- حوادث و اتفاقات چند سال اخیر منطقه، پرده از ارتباط و همسوئی تنگاتنگ و پنهانی برخی کشورهای منطقه بویژه عربستان و ترکیه با رژیم صهیونیستی برداشته و امروز دیگر همگرائی این کشورها با آمریکا و اسرائیل علیه محور مقاومت بر همه مردم منطقه آشکار شده است. اگز بخواهیم در خصوص چرائی این همگرائی بگویم باید عرض کنم که چند عامل در این جا قابل بررسی است. ابتدا وابستگی و دست نشاندگی  حاکمان این کشورها به استکبار است. دوم تلاش برای معرفی خود به عنوان یک قدرت برتر و تاثیر گذار در حوادث منطقه از طریق اجرای سیاست های آمریکا و اسرائیل است، در خصوص ترکیه می توان تلاش های این کشور برای الحاق به اتحادیه اروپا را نیز در اتخاذ سیاست های فعلی دولتمردان آن مؤثر دانست. الحاق به اتحادیه اروپا آرزوئی بوده که مسئولان ترکیه از گذشته تا به امروز در پی تحقق آن بوده اند و دولت های مختلف از طریق اتخاذ سیاست های متفاوت در پی اجرائی شدن آن بودند که به نظر می رسد دولت اردوغان همسوئی بیشتر با اسرائیل را از راههای مهم در الحاق به اتحادیه اروپا می داند. از سوئی دیگر تفکر احیای امپراطوری عثمانی از سوی اردوغان باعث شده که رئیس جمهور ترکیه برای نقش آفرینی بیشتر در بین کشورهای اسلامی به هر دستاویزی دست بیاندازد، به همین خاطر است برخی اوقات او را مدعی رهبری جهان اسلام می بینیم، در این ادعا عربستان هم با ترکیه در رقابت است و همین مسئله را حکام عربستان دنبال می کنند. بهرحال اردوغان و سران آل سعود به این نتیجه رسیده اند که لازم است برای بقاء در حکومت با اسرائیل همسوئی و همگرائی بیشتری داشته باشند و امروز این همسوئی دیگر غیر علنی نیست و همه به آن اذعان دارند.

 

 

*همگرائی ترکیه، عربستان و سوریه چه میزان به زعم آنها در راستای مقابله با نفوذ ایران اسلامی در منطقه است؟

- سران عربستان و ترکیه با همراهی رژیم جعلی اسرائیل مبارزه با نفوذ ایران در منطقه را اولویت خود می دانند و همیشه از ایران به عنوان یک خطر یاد می کنند، البته در این مسیر هم تا الان توفیقی کسب نکرده اند. شما امروز می بینید که همگان به تاثیر گذاری ایران در منطقه و جهان اسلام اذعان دارند. خود آمریکائی ها از جمله جان کری و اوباما بارها بدین مسئله اعتراف کرده اند. حضور مقامات ایرانی درکشورهای همسایه و استقبال مردم از آنان نیز شاهد دیگری بر این مسئله است. امروز دیگر کسی نیست که بتواند نافی نفوذ معنوی ایران اسلامی در منطقه باشد. تقریبا ً همه کارشناسان مسائل بین الملل دنیا معتقدند که ایران نقش اصلی در حل مسائل و بحران های منطقه را دارد و از نقش سازنده ایران یاد کرده اند. آمریکا چندین مرتبه برای خروج از منجلابی که گرفتار آن شده بود چه در عراق و چه در افغانستان به ایران متوسل شد. نمی توان از نقش اثر گذار ایران در خروج نیروهای آمریکائی از عراق به راحتی چشم پوشی کرد. بهر حال همراهی و همسوئی ترکیه و عربستان با اسرائیل معتقدم نمی تواند در میزان اثر گذاری ایران در منطقه تاثیر بگذارد و از آن بکاهد بلکه با آگاهی ملت های منطقه روز به روز بر نقش سازنده ایران در حوادث منطقه افزوده خواهد شد و این مسئله را می توان از پیروزی هایی که این روزها محور مقاومت در منطقه بدست آورده، دریافت. الان همه منطقه، داعش و تروریست های وهابی تکفیری را سربازان و تربیت یافتگان آل سعود و ترکیه می دانند که با حمایت همین کشورها منافع آمریکا و اسرائیل را در منطقه پیاده می کنند. همین برگزاری ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با حضور اندیشمندان بیش از 80 کشور جهان و سخنان مهم مقام معظم رهبری در این اجلاس، خود گویای نقش مهم ایران در منطقه و عدم تاثیر القائات سران ترکیه و عربستان در جهان اسلام است.

 

* علت اتهاماتی که سران کشورهای مرتجع منطقه به ایران وارد می کنند را در چه می بینید؟

- مهمترین علت را می توان در فرافکنی از عملکرد سران این کشورها بررسی کرد. عربستان این روزها در یمن و علی رغم  آن همه جنایات و کشتار کودکان و زنان بی گناهی که مرتکب شد، شکست خورده است به طوری که  اگر نبود حمایت های آمریکا، دلارهای نفتی و کمک های مالی که به سازمان ملل کرده بود، در این سازمان بین المللی به عنوان عامل کشتار زنان و کودکان بیگناه یمنی، محکوم می شد. عربستان و ترکیه تلاش کردند تا با ایجاد داعش بر قدرت نفوذ خود بر منطقه بیفزایند که در آن هم شکست خوردند. این روزها می بینیم که عربستان در مقابله با ایران دست به دامان منافقین و ضد انقلاب های فراری شده است تا شاید بتواند ذره ائی از میزان نفوذ ایران در منطقه کم کند و البته در همه این موارد دچار شکست های فاحشی شده است. امروز عربستان در درون خود دچار چالش مهمی شده که همین عامل باعث نابودی آن خواهد شد. این ها مصداق این آیه قرآن کریم خواهند شد که " و مکروا مکرالله و الله خیر الماکرین" و تمام توطئه های آنها به خودشان خواهد برگشت و در نهایت پیروزی از آن محور مقاومت و ایران اسلامی خواهد بود، ان شاء الله
https://shoma-weekly.ir/3U4s0Z