گفتگوی ویژه

عدم حفاظت از اطلاعات ایران در روابط با آژانس تاثیر خواهد داشت

کارشناس سیاست خارجی با اشاره به مذاکره امروز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران توقع دارد که آژانس اطلاعات محرمانه انرژی هسته‌ای کشورمان را انتشار ندهد.
کارشناس سیاست خارجی با اشاره به مذاکره امروز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران توقع دارد که آژانس اطلاعات محرمانه انرژی هسته‌ای کشورمان را انتشار ندهد.
حمیدرضا ترقی، کارشناس سیاست خارجی در خصوص توقعات ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکره در تهران به شبستان گفت: ایران از آژانس توقع دارد که از نشر اطلاعات محرمانه به خارج از آژانس و جاسوس‌های آمریکا و اسراییل جلوگیری کند و قطعا اگر این نشر اطلاعات مکررا صورت بگیرد در روابط ایران و آژانس تأثیر منفی خواهد داشت.
ترقی با اظهار اینکه ایران همچنین توقع دارد آژانس نسبت به پرونده هسته‌ای ایران با توجه به صلح‌آمیزبودن چرخه فناوری انرژی هسته‌ای در کشورمان تسریع بخشد، افزود: سرعت‌بخشیدن به اقدامات لازم در حل پرونده‌ هسته‌ای کشورمان از سوی آژانس می‌تواند مناقشات جاری را حل و فصل کند.
رییس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی سومین توقع و انتظار جمهوری اسلامی ایران از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را ارایه ضمانت برای لغو تحریم‌ها بر علیه کشورمان دانست و تشریح کرد: با توجه به اقداماتی که ایران در رابطه با تسهیلات پارچین فراهم می‌کند طبیعتا آژانس باید تضمین دهد که مذاکرات 5+1 در چهارچوب مدالیته ایران تنظیم شود و از گزارشات مبهم و دروغی که مبتنی بر مستندات غیرواقعی است، پرهیز کند.
وی همچنین نکته مورد توجه دیگر جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را عمل به تعهدات آژانس در مقابل یک عضو NPT اعلام کرد و اظهار داشت: آژانس باید به تعهدات خود در قبال ایران به عنوان عضو NPT عمل کند و کارهایی که آژانس به عنوان یک مرکز کنترل‌کننده سلاح‌های هسته‌ای باید داشته باشد را در قبال ایران هم به انجام برساند.
ترقی در پایان از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواست تا در جهت خلع سلاح هسته‌ای جهانی به ویژه خلع سلاح هسته‌ای اسراییل، ایران را همراهی کند.

https://shoma-weekly.ir/xcUvkY