گفتگوی ویژه

عدم برخورد با حقوق های نجومی باعث گسترش آن می شود

مطالبات افکار عمومی در این زمینه حکایت از این دارد که باید دیوان محاسبات کشور در برخورد با متخلفین حقوق‌های نجومی جدی تر باشد و اینکه در حقیقت اگر با افرادی که بر خلاف قانون از حقوق های نجومی استفاده کردند، برخورد جدی صورت بگیرد، باعث دلگرمی مردم، اصلاح امور، رفع بخشی از مشکلات جامعه و جلوگیری از ادامه و گسترش این نوع تخلفات می شود.
گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص حقوقهای نجومی، رویکردی صرفا گزارش گونه داشته است در حالی که طبق قانون اساسی کشور این نهاد توان بازپرسی، قضاوت و محاکمه خاطی را دارد، بدین جهت لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با هفته نامه شما در خصوص وظایف دیوان محاسبات کشور در برخورد با متخلفان حقوقهای نجومی، معتقد است دیوان محاسبات با همکاری قوه قضائیه برخورد جدی و قاطع با متخلفان انجام دهد که درس عبرت بقیه باشد.

چگونه می توان خروج دیوان محاسبات از گزارش دهی و ورود به مرحله صدور احکام جدی را مطالبه کرد؟

دیوان محاسبات باید وظایف خود را به خوبی در زمینه برخورد با متخلفان حقوق های نجومی انجام دهند و به هر حال در جمع بندی به صدور احکام برسد.

هر چند که حوزه اجرای احکام در دست دیوان محاسبات کشور نیست، ولی به هر حال باید نسبت به برخورد با متخلفین بر اساس تاکیداتی که مقام معظم رهبری در مورد حقوق های نجومی فرمودند، توجه کنند.

ثمرات برخورد جدی دیوان محاسبات با متخلفین در سطح جامعه به چه گونه است؟

مطالبات افکار عمومی در این زمینه حکایت از این دارد که باید دیوان محاسبات کشور در برخورد با متخلفین حقوقهای نجومی جدی تر باشد و اینکه در حقیقت اگر با افرادی که بر خلاف قانون از حقوق های نجومی استفاده کردند، برخورد جدی صورت بگیرد، باعث دلگرمی مردم، اصلاح امور، رفع بخشی از مشکلات جامعه و جلوگیری از ادامه و گسترش این نوع تخلفات می شود.

تداخل وظایف جداگانه دیوان محاسبات و قوه قضائیه در برخورد با متخلفین را چگونه ارزیابی میکنید؟

در موضوع وظایف جداگانه قوه قضائیه و دیوان محاسبات در برخورد با نجومی بگیران، باید گفت، هر کدام از این دو نهاد با شاخص هایی که گذاشتند و ارزیابی کردند، به یک نتیجه ای در این مورد ممکن است رسیده باشند، منتها باید در نهایت به یک ارزیابی بر اساس واقعیتها برسند و بر اساس قانون با متخلفین رفتار کنند و دیوان محاسبات در این زمینه توجه خاصی انجام دهد.

نقص قوانین در برخورد با متخلفین تا چه حد تاثیر گذار است؟

ممکن است قانون هم در بر خورد با متخلفین اشکال داشته و قانون دست این گونه افراد را باز گذاشته باشد و در این صورت گزارش دیوان محاسبات در جمع بندی نهایی به اصلاح قانون کمک کند.

وجه دیگر پیدایش قانون شکنی حقوق های نجومی بر این منوال است که به هر حال شاید قانون در اجرا و در برخورد با متخلفین دچار اشکال باشد، باید این موارد را کاملا ارزیابی کرد.

ورود قوه قضائیه به پرونده حقوق های نجومی آیا موازی کاری با دیوان محاسبات کشور و احکام صادر شده است؟

هماهنگی دیوان محاسبات کشور و قوه قضائیه در برخورد با یک تخلف واحد، در قانون دیده شده است، به هر حال دیوان محاسبات وظایف، دادستان، قاضی و مسئول دارد و همه این مجموعه باید مکمل قوه قضائیه باشند، نباید موازی هم کاری انجام دهند، که بعدا باعث سرگردانی شود و همه این موارد در قانون دیده شده است و هر کدام به وظایف خودشان عمل کنند.

https://shoma-weekly.ir/hB9zKx