گفتگوی ویژه

عدم استفاده مطلوب مسئولین از ظرفیت دیپلماسی عمومی

حمیدرضا ترقی با بیان اینکه تنها توفیق جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی برگزاری اجلاس عدم تعهد بود گفت: ما از ظرفیت های موجود در کشور درحوزه دیپلماسی عمومی استفاده مطلوب و لازم را نکرده و آن را به وزارت امور خارجه و عوامل دولت منحصر کردیم.
سمیه عظیمی - حوزه سیاست خارجی از جمله مسائلی است که همواره در کانون توجه کارشناسان سیاسی و مقامات ارشد کشورها قرار دارد. مساله ای که گویای نوع برقراری روابط اعم از دوستانه یا خصمانه کشورها با یکدیگر است و در برخی شرایط بنا به اهمیت مساله، سیاست داخلی هر کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
سیاست خارجی ایران در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی همواره بر برقراری روابط صلح یا مسالمت آمیز با دیگر کشورها قرار داشته و از همین منظر با بسیاری از کشورها روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. هر چند در طی این مسیر عدم مذاکره با امریکا یا به رسیمت نشناختن رژیم صهیونیستی نیز از مواردی بوده که جزو سیاست های کلی نظام به شمار می رفته است.
صدور انقلاب اسلامی نیز مساله ای است که هم جزو منویات امام راحل رحمت الله علیه بوده و هم مقام معظم رهبری بر این امر تاکید داشته اند.
وقوع بیداری اسلامی در منطقه نمونه ممتازی از صدور انقلاب اسلامی در طی سال های تشکیل جمهوری اسلامی بوده و به همین جهت کارشناسان بین المللی بر این باورند که جمهوری اسلامی باید از این فرصت استفاده و زمینه بهره گیری از این اتفاق را در خاورمیانه فراهم کنند.
و شاید مهمترین بحث در این خصوص، مساله استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای است که درحال حاضر دستاویز کشورهای استکباری و هم پیمانان آنها است تا از این فضا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه کشورمان استفاده کنند.
برای تحلیل وضعیت کشور در حوزه سیاست خارجی با حمیدرضا ترقی صحبت کردیم.

•    شما به عنوان کسی که مسئولیت امور بین الملل حزب موتلفه را به عهده دارید وضعیت کشور در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی در سطح منطقه و بین الملل را چطور ارزیابی می کنید؟
به نظر می رسد که جمهوری اسلامی در یک سال گذشته تنها در برگزاری اجلاس عدم تعهد به توفیقاتی دست پیدا کرد اما در فرایند رسیدگی به مسائل هسته ای کار مهمی از نظر بین المللی و دیپلماسی عمومی انجام نداده است.
همچنین ما از ظرفیت های موجود در کشور درحوزه دیپلماسی عمومی استفاده مطلوب و لازم را نکرده و آن را به وزارت امور خارجه و عوامل دولت منحصر کردیم.

•    به نظر شما در سال آتی توجه عمده ما در این حوزه باید به کدام سمت باشد؟
به نظر بنده، در سال آینده ما باید ضمن فعال کردن دیپلماسی عمومی، از ظرفیت های مختلف کشور در توسعه آن نیز استفاده کنیم تا از آن طریق بتوانیم برخی تنش های موجود میان کشور و کشورهای هسمایه را برطرف کنیم.
از طرف دیگر به نظر می رسد که ما متاسفانه در رابطه با استفاده از فرصت های مختلفی که در منطقه برای بحث توسعه بیداری اسلامی و حضور و نفوذ بیشتر ایران در منطقه و عرصه بین المللی که نیازمند توجه و دقت بیشتری بود ضعف داشتیم.
در همین راستا باید در سال جدید استفاده از این فرصت ها را به صورت جدی تری در دستور کار قرار دهیم و در نهایت با توجه به ضربه هایی که نظام اسلامی به صهیونسیت ها در منطقه زده و مقاومتی که در برابر هجمه به سوریه شده نشان داده باید اقداماتی در جهت تجدید قوا، بازسازی جبهه مقاومت و تلاش برای پوشش امینتی دادن به جبهه مقاومت از راه های گوناگون توسعه پیدا کند.
مساله بعدی موضوع کشیدن خط لوله گاز و هند است که به عنوان یک فرصت جدید برای افزایش ضریب امنیت ملی کشور در منطقه باید مورد توجه جدی و استفاده مناسب قرار گیرد.
موضوع مهم دیگر جهت دهی به بیداری اسلامی در منطقه و تقویت جبهه معارضین بحرین است که ضرورت دارد به آن توجه ویژه صورت گیرد.

•    قطعا معاونت امور بین الملل حزب هم برای سال آینده برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است.
در برنامه سال آینده تقویت ارتباطات بین المللی با احزاب آسیایی و استفاده از احزاب اسلامی در تقویت بیداری اسلامی در منطقه را جزو اولویت ها قرار داده ایم و امیدواریم که بتوانیم در جهت رصد تحرکات دشمنان انقلاب اسلامی علیه کشور و ارائه تحلیل های خارجی بر اساس مطالعات این بخش گام های بهتر و بیشتری برداریم.

https://shoma-weekly.ir/BRfxrv