گفتگوی ویژه

طرح ویژه دکتر آل اسحاق برای ممانعت از شخص محوری

آل اسحاق با اشاره به اینکه اولویت اصلی در جریان اصولگرایی انتخاب یک نفر برای انتخابات ریاست جمهوری است اظهار داشت: برای نیل به این هدف مکانیزمی طراحی شده که البته هنوز نهایی نشده است اما قطعا یکی از شاخص های اصلی این مکانیزم نظرسنجی خواهد بود.
سمیه عظیمی - یحیی آل اسحاق کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در نشست خبری امروز خود که در باشگاه خبرنگاران انجام شد با بیان اینکه حاکمیت همواره تحت فرماندهی بخش سیاسی است، گفت: اما نیروی پیش برنده حاکمیت حوزه اقتصادی است.
آل اسحاق با اشاره به اینکه من در نظام اسلامی تصمیم هایی گرفته ام که ممکن است هزینه هایی را برای نظام ایجاد کرده باشد گفت: مجموعه این مسائل می تواند انسان را مکلف به اعلام آمادگی برای خدمت به نظام نماید و من نیز به همین دلیل به این عرصه وارد شده ام.
کاندیدای حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من وظیفه خودم می دانم که در هر سطحی انجام وظیفه کنم اظهارداشت: برای ریاست جمهوری هم تیم داریم و هم برنامه؛ اما اگر در سطوح دیگری هم لازم باشد آمادگی فعالیت دارم.
وی درباره شعار انتخاباتی خود یعنی "اخلاق، اقتصاد، سیاست" اظهار داشت: اولویت شعار بنده بحث اخلاق است چرا که یکی از آسیب ها و بسترهای ضروری فضای کنونی کشور توجه به مباحث اخلاقی است.
آل اسحاق ادامه داد: باید فضای کشور به سمت تعامل به جای تعارض و خوش اخلاقی به جای بداخلاقی پیش برود.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف دولت بسترسازی فضای تعاملی به جای فضای تعارضی است و لازمه این کار هم حاکم شدن اخلاق در جامعه است، افزود: ما در محیطی زندگی می کنیم که مبنای آن مسائل اخلاقی است لذا یکی از مسائلی که ضرورت دارد به جامعه باز گردد حاکمیت اخلاق در همه حوزه‌ها است.
کاندیدای حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری در بیان اقتصاد به عنوان دومین اولویت شعار انتخاباتی خود با اشاره به اینکه بیشترین تهدیدها در روابط بین الملل علیه جمهوری اسلامی در مورد مسائل اقتصادی است، گفت: مقام معظم رهبری ضرورت این دوره را حماسه اقتصادی در کنار حماسه سیاسی دانستند به همین جهت مسائل اقتصادی از اولویت ویژه ای برخوردار است و شرایط اقتصادی در کشور به گونه ای است که جز با یک روش حماسه ای این مسائل حل نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه عدالت اقتصادی توزیع عادلانه فقر در جامعه نیست بلکه ملاک توزیع عادلانه ثروت و فرصت هاست، ادامه داد: اما باید بدانیم که عدالت بدون پیشرفت امکان پذیر نخواهد بود.
آل اسحاق در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره انتخاب گزینه اصلح افزود: وظیفه اخلاقی، شرعی و انقلابی همه انتخاب اصلح است؛ فردی که انتخاب می شود باید اصلح باشد و هر کسی که تعمدا به این مسئله توجه نکند کار خلاف شرع و اخلاق انجام داده است.
وی ادامه داد: اگر به این برسم که کسی از من اصلح تر است قطعا کنار رفته و سعی می کنم با وی همکاری کنم.
آل اسحاق با اشاره به اینکه اولویت اصلی در جریان اصولگرایی انتخاب یک نفر برای انتخابات ریاست جمهوری است اظهار داشت: برای نیل به این هدف مکانیزمی طراحی شده که البته هنوز نهایی نشده است اما قطعا یکی از شاخص های اصلی این مکانیزم نظرسنجی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه محبوبیت، مشروعیت و مقبولیت سه قاعده اصلی برای انتخاب فرد اصلح است، افزود: اما ملاک اصلی مقبولیت است چون مردم باید به یک کاندیدا رای بدهند؛ در یک رقابت آزاد همه گروه ها قرار دارند اما ملاک رای مردم است.
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دغدغه همه علمایی که ما با آنها دیدار داشته ایم تشتت کاندیداها میان جریان اصولگرایی است، تصریح کرد: نظرسنجی قطعی در هفته های آخر مشخص خواهد شد اما قرار است نوزدهم و شانزدهم اردیبهشت ماه یک نظرسنجی برگزار شود تا برای انتخاب گزینه نهایی به اجماع برسیم.
آل اسحاق در پاسخ به این سئوال که آیا ائتلاف های تشکیل شده در درون جریان اصولگرایی روی یک نامزد مشخص تمکین خواهند کرد، گفت: ما میثاقی داریم که همانا جامعتین است اگر مکانیزم نظرسنجی موثر واقع نشد قطعا حکمیت را در نظر خواهیم گرفت.
وی با اشاره به اینکه اجماع بر روی یک گزینه واحد غیر از در نظر گرفتن مبانی اعتقادی و اخلاقی قطعا کار عقلی و منطقی خواهد بود، اظهار داشت: یک نفر برای انتخاب شدن به حدود 25 میلیون رای احتیاج دارد به همین دلیل قطعا جریان اصولگرایی باید روی یک نفر تمرکز کند.
آل اسحاق در ادامه با اشاره به اینکه رئیس جمهور تنها یک نفر است اما قطعا برای اداره کشور به خرد جمعی احتیاج داشته و استفاده از این خرد جمعی هم امکان پذیر است، تاکید کرد: دولت می تواند اختیاراتش را به وزرا یا افراد دیگری در دستگاههای اجرایی تفویض کند.
وی با بیان اینکه به نظر بنده این امکان میسر است که حوزه های مختلف توسط رئیس جمهور به یک فرد مشخص واگذار شود که آن فرد نیز با هماهنگی رئیس جمهور، وزرای مربوطه خود را انتخاب کنند، ادامه داد: می توان شورای مشورتی ریاست جمهوری تشکیل داد تا از همین ابتدای کار برنامه ها را تنظیم کنند.
آل اسحاق اولین اقدام خود در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور را تشکیل اتاق فکری در حوزه های مختلف من جمله سیاست خارجی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: به نظر من این اقدام بهترین شکل اداره کشور است.
وی در خصوص تحریم ها با اشاره به اینکه این تحریم ها از اول انقلاب بوده و مسئله تازه ای هم نیست به وجود تجربیاتی در این زمینه از سالهای مختلف پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: در آن زمان ما راههای مختلفی برای دور زدن تحریم ها داشتیم که همین الان نیز آن اقدامات اما با شیوه های گوناگون انجام می گیرد.
آل اسحاق به بیان خاطراتی از آن زمان نیز پرداخت و گفت: زمانی که من در تدارکات سپاه فعالیت می کردم در برخی زمان ها با قاچاقچیان نیز همکاری کرده و تدارکات جنگ را انجام می دادیم.
آل اسحاق با اشاره به اینکه علی رغم همه تحریم ها صادرات و واردات کشور در سال گذشته نزدیک به صدمیلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: تحریم ها تنها باعث بالا رفتن هزینه های کشور شده است.
وی درباره پرسشی در خصوص نقاط قوت و ضعف دولت فعلی با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم نقاط قوت زیادی داشت اظهار داشت: پرتلاشی، فعالیت شبانه روزی، ریسک پذیر بودن  جرات داشتن از جمله این نقاط قوت است.
کاندیدای حزب موتلفه به بحث هدفمندی یارانه ها که در دولت احمدی نژاد اجرا شد اشاره کرد و گفت: سالها پیش به من ماموریت دادند که بحث هدفمندی گندم و آرد را در کشور انجام دهم و همه نیز با این موضوع موافق بودند اما به دلیل برخی مشکلات این کار انجام نشد؛ اما این دولت این اقدام را انجام داد و جسارت آنها هم قابل تقدیر است. مسئله قابل تامل عدم نحوه اجرای درست این طرح بود.
آل اسحاق یکی از ویژگی های دولت نهم و دهم را ساختارشکنی آن دانست و گفت: این حرف البته دوپهلو است چرا که شکستن برخی ساختارها غلط بود. دولت به جای اینکه فرآیندها را عوض کند به عنوان نمونه سازمان مدیریت را منحل کرد که این یک اشتباه محرز بود.
وی با بیان اینکه تغییر سیاست های پولی و مالی نیز از جمله عملکردهای نامناسب دولت احمدی نژاد بود که طی آن استقلال بانک مرکزی به حداقل رسید گفت: اقتصاد مبانی علمی دارد و عدم توجه به این مسائل از نقاط ضعف دولت بود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های کشور درباره کاهش تورم، اشتغالزایی و رسیدن به ثبات اقتصادی گفت: برخی مسائل باید به صورت فوریتی حل شود. مسائل اقتصادی با شعار و آرزو حل نخواهند شد . شعارهایی که عقبه فکری و علمی نداشته باشند قطعا مشکل سازتر خواهند بود.
آل اسحاق ادامه داد: برای حل برخی مسئله ها باید علت به وجود آمدن مسئله بررسی شود؛ در تورم هم به همین شکل است. دلایل مختلفی برای ایجاد تورم مثل کم شدن کالا، تقاضای بیش از حد و رابطه نقدینگی و پایه پولی وجود دارد.
این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری به افزایش حجم نقدینگی پس از طرح هدفمندی یارانه ها به حدود 5 برابر در کشور اشاره کرد و گفت: اگر در همین راستا اشتغال هم ایجاد می شد ما شاهد تعادلی بین افزایش حجم نقدینگی و اشتغال در کشور بودیم. اتفاقی که متاسفانه رخ نداد .
آل اسحاق با اشاره به اینکه در حال حاضر کاهش نقدینگی در کشور امکان پذیر نیست، اظهار داشت: راه حل اصلی در حوزه اقتصادی باید در جهت هدایت نقدینگی به بخش تولید باشد. این مسئله قابل توجه است که در کشور ظرفیت های خالی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در هر شهری یک شهرک صنعتی با ماشین آلات زیادی وجود دارد اما از این ظرفیت ها استفاده مطلوبی صورت نمی گیرد، خاطر نشان کرد: یکی از وظایف اصلی دولت آتی استفاده از این ظرفیت هاست. دولت باید قانون کار را اجرا کند و ریزبرنامه های مدونی برای تولید و صادرات داشته باشد.
آل اسحاق در همین رابطه به سخنان مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی درباره خالص رشد و خالص اشتغال کشور که هم اکنون نزدیک به صفر است اشاره کرد و اظهار داشت: این در شرایطی است که ما سالانه بین 600 هزار شغل جدید احتیاج داریم لذا از جمله مهمترین برنامه های رئیس جمهور آینده برنامه ریزی برای اشتغال است.
وی در پاسخ به سئوالی درباره ادامه طرح مسکن مهر گفت: دولت نهم و دهم تشخیص داد که مسئله مسکن یک نیاز اصلی است اما متاسفانه همه منابع را به این سمت هدایت کرد؛ این پروژه باید ادامه یابد و برای تکمیل آن 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی احتیاج است.
کاندیدای حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حوزه روابط بین الملل و منطقه ای ما سه راه در پیش رو داریم که همانا هضم، حذف و تعامل منطقی با نظام بین الملل هستند، گفت: ما انقلاب کردیم که در نظام مهندسی بین الملل هضم نشویم؛ حذف هم امکان پذیر نیست پس در نتیجه تنها راه تعامل منطقی با دنیاست.
وی ادامه داد: دنیا به جایی رسیده که می داند باید با ما تعامل کند اما این تعامل با شروطی امکان پذیر است، شروطی که رهبری هم به آنها اشاره کردند و آن عدم دشمنی و تخاصم دنیا با جمهوری اسلامی است.
آل اسحاق به سه حوزه چالشی جمهوری اسلامی با دنیا اشاره کرد و گفت: امنیت هسته ای، منطقه ای و انرژی این چالش هاست که نیازمند تدبیر مناسب البته متناسب با هدایت های مقام معظم رهبری است.

https://shoma-weekly.ir/paQbbn