گفتگوی ویژه

ضعف دولت در این سالها عدم مشورت با اقتصاددانان است

ما در دنیا کشور تسلط خواهی نیستیم، هدف ما فقط رفاه و خودکفایی است؛ برای سال 92 نیز به دنبال خودکفایی اقتصادی باید باشیم که البته اقتصاد مقاومتی برای سال 92 خودکفایی را نوید خواهد داد.
سمیه عظیمی - حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود در ابتدای امسال، با دعوت از همه دست اندرکاران اقتصادی و آحاد ملت برای حرکت به سوی رونق تولید داخلی در سال جدید تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان شعار سال ۹۱ معرفی کردند.
مقام معظم رهبری زمان طرح مسأله و در تبیین دلایل نام‌گذاری این سال  به چند نکته توجه داشتند؛ نخست ارایه‌ تصویری از وضع موجود و مطلوب حوزه‌های مختلف حاکمیتی در کشور؛ در همین حال ایشان تاکید داشتند که حوزه‌ اقتصاد نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر نیازمند توجه است.
نکته دوم در این خصوص نیز توجه رهبر معظم انقلاب به بررسی تهدیدها و فرصت‌های مختلفی که در پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد است.
شعار سالانه که از سوی مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال اعلام می شود در واقع مطالبات معظم له از همه مسئولین و مردم است؛ مساله ای که باید مورد توجه و دقت نظر آحاد ملت قرار گیرد.
با توجه به اینکه طی چندین سال گذشته مقام معظم رهبری به صورت مداوم بر توجه به مسائل اقتصادی تاکید کرده اند با اسدالله عسگراولادی درباره میزان تحقق شعار امسال صبحت کردیم.


•با توجه به اینکه حوزه فعالیت جنابعالی، مسائل اقتصادی است، میزان تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد را چطور ارزیابی می کنید؟
شعار امسال در واقع تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی بود؛ که بعد از اعمال تحریم های بیشتر بحث اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در دستور کار مسئولین قرار گرفت.
برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی فعالیت های بسیار خوبی توسط مسئولین و کارآفرینان صورت گرفت که تولید کشور را در مرز قابل قبولی نگه دارد و می توان گفت که در این بخش مسئولین موفق عمل کردند، واردات 60 میلیارد دلاری و صادرات نزدیک به 45 میلیارد دلار هم در سال جاری از جمله اقدامات مثبت در حوزه عملکرد بین المللی بود.
از این مقدار واردات بخشی مربوط به مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی و نوسازی کارخانه ها بود و توانست در راستای منویات مقام معظم رهبری برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی موثر واقع شود. از طرفی واحدهای تولیدی صنعتی در کشور توسط دولت ایجاد شد که در این حوزه بخش خصوصی نیز مشارکت قابل توجهی داشت.
به طور کلی می توان گفت که 50 درصد از اهداف اقتصادی کشور در سال جاری موفق شده و 50 درصد باقیمانده نیز به دلایل مختلف از جمله فشار تحریم ها به کشور محقق نشده است.
در مجموع علیرغم همه تحریم های صورت گرفته مردم در حالتی از رفع نیازهای حیاتی و رفاهی قرار داشتند و مسئولین نیز در مساله مسکن خیلی خوب عمل کرد؛ البته بنده در مسائل سیاسی دخالت نمی کنم ولی در مسائل اقتصادی عقیده دارم که اگر تیم اقتصادی دولت با مشورت بخش های غیر دولتی عمل کند موفق تر خواهد بود.
در استان های بزرگ مثل خراسان رضوی، فارس، اصفهان و .. کارشناسان اقتصادی خبره ای هستند که دولت موظف است با آنها مشورت کند؛ ضعف دولت در این سالها عدم مشورت با اقتصاددانان کشور است.


•با توجه به مسائل جاری کشور و البته مسائل بین المللی که بر امور داخلی کشور نیز تاثیرگذار است اولویت اصلی سال 92 را چه می دانید؟
سال 92 سال بسیار حساسی برای ما است، این سال دو قسمت دارد، 6 ماه اول دولت دهم کشور را اداره خواهد کرد و 6 ماه دوم دولت یازدهم. دولت دهم باید اهم اهداف و مقاصد خودش را بر پایه مسائل اقتصادی قرار دهد تا براساس تحقق اهداف اقتصادی، در دستیابی به اهداف سیاسی نیز موفق تر باشیم.
ما در دنیا کشور تسلط خواهی نیستیم، هدف ما فقط رفاه و خودکفایی است؛ برای سال 92 نیز به دنبال خودکفایی اقتصادی باید باشیم که البته اقتصاد مقاومتی برای سال 92 خودکفایی را نوید خواهد داد.
به نظر بنده دولتمردان دولت دهم باید بیاندیشند تا در 6 ماه نخست سال آتی کارنامه ای با نمرات عالی تحویل دهند؛ این کارنامه ها در تاریخ ثبت خواهند شد، دولت نهم و دهم چندین سال امور کشور را در دست داشته است و لذا باید تلاش مضاعفی را در چندین ماه ابتدایی سال از خود نشان دهد.


•و اولویت دولت یازدهم؟
اولین هدف دولت یازدهم باید این باشد که اقتصاد را سیاسی نبیند، یعنی اقتصاد را با سیاسی کاری و سیاست بازی مخلوط نکنند، اقتصاد را به دست اقتصاددانان و سیاست را نیز به دست سیاستمداران بسپرد؛ ما باید به افق 1404 برسیم و برای دستیابی به آن ماه ها و سال های حساسی را داریم سپری می کنیم.
دولتها باید به نحوی برنامه ریزی کنند که از اهداف چشم انداز کشور دور نشویم، منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری باید در اولویت مسائل کشور باشد و مسئولین نیز به همین سمت حرکت کنند.
ضمن اینکه کشور ما باید در منطقه سرآمد باشد و در عین اینکه تولیدات داخلی را افزایش می دهیم نسبت به کاهش مقدار واردات کشور اقدام کنیم و واردات کشور نیز تنها درحوزه مواد خام و ماشین آلات باشد نه کالاهای مصرفی.
باید از واردات کالاهای مصرفی و محصولات کشاورزی بپرهیزیم؛ تولید محصولات کشاورزی در سال 91، نزدیک به 120 میلیون تن بود که باید هدف گیری مسئولین برای تولید این محصولات به 140 میلیون تن برسد. مسئولین باید تیمی را برای رسیدگی به امور کشاورزی و تیم دیگری نیز برای صنایع و ... تشکیل دهد تا اهداف سیاسی و اقتصادی به صورت کاملا مجزا از یکدیگر پیگیری شوند.

https://shoma-weekly.ir/jVcZ26