گفتگوی ویژه

ضرورت مقابله با ترویج خرافه پروری و خرافه گرایی در عراق

ترویج خرافه گرایی و عرفان های کاذب در بین زائران تنها به صورت چهره به چهره نیست و از طریق انتشار کتب و جزوات هم انجام می شود. برخی موضوعات این کتاب ها تاریخ هایی هستند که ضعیف نوشته شده اند.
علی البرزی- چند سالی است که با برقراری پرواز های مستقیم از برخی کشور های حاشیه خلیج فارس به شهر های عراق و ویژه شهر های مذهبی، زائران آزاد هم به راحتی و بدون هیچ ضابطه ای وارد عراق می شوند. این در حالی است که مسئولان و کارشناسان مذهبی ضمن هشدار درباره افزایش جمعیت زائران آزاد، خواستار هوشیاری کاروان های زیارتی نسبت به نفوذ این افراد در بین  زائران  و القاء باور ها و اعتقادات نادرست درباره مسائل و وقایع تاریخ اسلام هستند.
این روزها در کشور عراق یکی از بخش هایی که تحرکات مشکوک در حوزه هجمه به اعتقادات دینی و مذهبی در شهر های کربلا و نجف را رصد می کند و  به صورت مداوم برای آگاه سازی زائران و دفع هجمه های اعتقادی روحانیون و وعاظی را به کاروان های گوناگون اعزام می کند، «بعثه رهبری» است.
 «بعثه رهبری» در کشور عراق به دلیل اهمیت بحث زیارت و وجود عتبات عالیات وظایف مهمی را در دستور کار خود داده است. برای آشنایی با وظایف و ماموریت های بعثه رهبری در عراق گفت و گویی با معاون سابق امور روحانیون بعثه رهبری در عراق انجام داده ایم.
حجت السلام جاوری، در این گفت و گو به ماجرای محل شهادت ساختگی حضرت علی اکبر(ع) اشاره می کند که چند سال پیش با هوشیاری بعثه رهبری ختم به خیر می شود و از سوء استفاده و کلاهبرداری افراد شیاد از اعتقادات زائران جلوگیری می شود.

*حاج آقای جاوری! مدتی است که شاهد رخنه و نفوذ فرقه های انحرافی در کشور عراق و دربین زائران هستیم و هر از چند گاهی خبر هایی در این زمینه در رسانه ها منتشر می شود، بعثه رهبری چه برنامه هایی برای مقابله با اثرات مخرب این فرقه ها دارد؟
اگر منظور شما فرقه های شیطان پرستی و فرقه های کیهانی است، نظر من این است که اگر روحانیون اسلام ناب را بدون پیرایه و بدون خرافاتی که در مواردی در طول تاریخ داشتیم، برای مردم بیان کنند، مردم سراغ چیز دیگری نمی روند. مطالب با یکسری خرافاتی که ضمیمه برخی سخنرانی ها می شود، کار را خراب می کند.

*آیا در کربلا شاهد این نمونه هایی از اینگونه سخنرانی ها بوده ایم؟
بله! متاسفانه در برخی موارد روحانی نماها که در برخی کاروان ها حضور دارند، سخنانی را ایراد می کنند که به صورت ناخواسته ترویج خرافه پروری و  خرافه گرایی است. مانند موضوعی که برای حضرت علی اصغر (ع) به وجود آمده بود و یا افراد روحانی نما  که به زائرین مراجعه می کنند و خرافاتی را تحت عنوان واقعه عاشورا می خواهند و به دنبال القاء مطالب کذب، دروغ و به دور از واقعیت های اسلام  هستند.

*البته در مواردی شاهد توزیع کتاب دینی و مذهبی هم در شهر های مذهبی هستیم؟
بله! متاسفانه ما با یکسری از مشکلات اینچنینی هم مواجه هستیم. ترویج خرافه گرایی و عرفان های کاذب در بین زائران تنها به صورت چهره به چهره نیست و از طریق انتشار کتب و جزوات هم انجام می شود. برخی موضوعات این کتاب ها تاریخ هایی هستند که ضعیف نوشته  شده اند. من خودم یکبار به یکی از مولف ها گفتم چرا این موارد خاص را که در کتابت آوردی مانند مقام حضرت علی اکبر و علی اصغر(ع) ، این موارد خرافه و به دور از واقعیت است. در پاسخ گفت:  اگر این موارد نمی آوردم، کتابم از  بقیه کتاب ها عقب بود! گفتم پس اخلاص کاری و علاقه به اسلام ناب محمدی (ص)جایگاهش کجاست؟ تو واقعیت را بنویس.
چند ماه پیش مکانی برای زیارت در یکی از محلات کربلا ساخته شد که بعد ها به محل شهادت حضرت علی اکبر(ع) تشبیه شد و به تدریج در بین مردم جای خود را باز کرد. اما زمانی که از طرف بعثه مقام معظم رهبری تحقیقات میدانی و مطالعاتی صورت گرفت ، متوجه شدیم که محل شهادت حضرت علی اکبر(ع) در این مکان نیست و در جای دیگری است.

*یعنی در حقیقت محل شهادت ساختگی برای کسب درآمد بود؟
بله! پس از مدتی مشخص شد که این مکان ، یک مغازه بوده که به قیمت یک میلیون تومان توسط یک زائر آزاد اجاره و برای کسب درآمد و سوء استفاده از علاقه و اشتیاق زائران دیگر ، به عنوان محل شهادت حضتر علی اکبر(ع) معرفی شده و این شخص از این طریق پول های هنگفتی به جیب زده بود.

*در حال حاضر از یک طرف با اینگونه مشکلات مواجه هستیم، و از سوی دیگر آنقدر روایت متعدد با موضوع اهل بیت و به ویژه واقعه عاشورا وجود دارد که تشخیص حق و باطل کار سختی امکان پذیر است! به نظر شما در این شرایط چه باید کرد؟
اگر ما وقایع مهم تاریخی اسلام را بدون شک و شبهه و بدون خرافات بیان کنیم، به طور قطع مردم سراغ فرقه های گوناگون نمی روند، برای مثال طبیب به تعبیر پیامبر اکرم(ص) باید به صورت مداوم به طبه باشد، یعنی کیفش را بردارد و به دنبال مریض برود و نگذاریم مریض روحی به ما مراجعه کند، هیچ مشکلی  برای ما پیش نمی آید و هیچ کس را به فرقه های دیگر گرایش پیدا نمی کند. برداشت من این است که در حال حاضر  حساسیت در مورد  خطر فرقه های انحرافی به وجود آمده است. همه چیز به شخصی که سخنرانی می کند و روحانی که احادیث و منابع را ذکر می کند، مرتبط می شود.

*پس از این جریان برای پیشگیری از اینگونه رویداد ها چه تدابیر و برنامه هایی در دستور کار بعثه رهبری قرار گرفت؟
زائرانی که با کاروان ها به عتبات عالیات اعزام می شوند، باید نسبت به اینگونه مسائل توسط روحانیون بعثه رهبری توجیه می شوند، اما زائرانی که به صورت آزاد وارد عراق می  شوند . نسبت به این مسائل نا آگاه هستند و این احتمال وجود دارد که خوساته یا ناخواسته به ابزاری برای ترویج اعتقادات ساختگی و دروغین تبدیل شوند.
طبق برنامه ریزی های انجام شده این خطر در جلسات توجیهی نجف و کربلا به روحانیون و مداحان گوشزد شد. درباره خرافات هم ما هر روز تذکر می دهیم که این کارها که برخی از گروه ها انجام می دهند، برای مثال میان بین الحرمین چهار دست و پا می روند و صورتشان را به زمین می مالند و کارهایی را که در شان مسلمان نیست انجام می دهند خلاف شرع و عرف اسلام است و نباید انجام شود.

*یکی از وظایف بعثه رهبری برگزاری مراسم های گوناگون در اعیاد و مناسب های مذهبی است، این برنامه ها چگونه برگزار می شود؟
با توجه به محدودیت هایی که در عراق داریم و نمی توانیم برنامه های جدیدی را برنامه ریزی کنیم، برنامه هایی را در طول سال داریم و همان برنامه ها را به صورت مداوم برگزار می کنیم. برای زائران در حرم امام حسین هر ساله در اعیادی مانند محرم و ماه رمضان، ویژه برنامه ای داریم که مرکب است از سخنرانی، برنامه های عزاداری و در ایام شاد مانند نیمه شعبان این برنامه ها تبدیل می شوند به سخنرانی ، مولودی خوانی و پذیرایی از زائران  و جمعیت بسیار خوبی هم در مراسم شرکت می کنند، زمان آن هم پس از نماز صبح است.
علاوه بر این یک برنامه هم داریم که شب ها در حرم حضرت ابوالفضل(ع) که این برنامه هم باز سخنرانی است و مداحی در ایامی مانند نیمه شعبان ، سوم شعبان و چهارم شعبان باز بحث مولودی خوانی وسخنرانی با موضوع شخصیتی که مولودش است، برگزار می شود.
این دو تا برنامه مفصل و سنگین را در طول سال برای زائران داریم که که یکی از برنامه های مهم فرهنگی ماست در این ایام رنگ و بو و شکل و شمایلش عوض می شود و پذیرایی هم اضافه می شود. در تمامی این مراسم ها در ارتباط با مناسبت ها، روحانیون و مداحانی از بعثه مقام معظم رهبری از تهران وشهرستانها اعزام می شوند.

*شیوه تقسیم روحانی ها در هر کاروان به چه صورتی است؟
همراه هر کاروان 38 نفره یک روحانی یا یک مداح حضور دارد، اگر مداح نباشد روحانی باید حضور داشته باشد و اگر روحانی نباشد مداح باید حضور داشته باشد. روحانی ها از شهری که حرکت می کنند تا مقصدشان که کربلا و نجف و کاظمین یا سامرا همراه کاروان هستند.

*به طور میانگین در طول سال چه تعداد روحانی با کاروان ها اعزام می شوند؟
تعداد کاروانهایی که روزانه به عراق اعزام می شوند، متغیر است آمار دقیقی نداریم ، اما روزانه در حدود 60 کاروان از ایران به عراق وارد می شوند، اما در مناسب ها ی مذهبی تعداد کاروان های اعزامی روزانه به 120 کاروان هم می رسد که از زمان حرکت از مبداء مسئولان فرهنگی ، روحانی یا مداح کاروانها را همراهی می کنند . با توجه به این آمار شما می توانید حساب کنید که چه تعداد روحانی یا مداح در این بخش فعال هستند.

*چه تعداد روحانی در عراق و در بعثه ها حضور دارند؟
در عراق روحانی ها برای دوره های پانزده اعزام می شوند و از این افراد در مناسب های مذهبی استفاده می شود.

https://shoma-weekly.ir/EGXXmK