گفتگوی ویژه

ضرورت توجه به نخبگان و نخبه پروری

نماینده مجالس هفتم و هشتم که نقش فعالی در کمیسیون های تخصصی و در صحن مجلس داشته است، از برنامه های خود برای دوره آینده می گوید.

* ابتدا از برنامه های خود برای رفع معضلات و مشکلات مربوط به زنان  در صورت حضور در مجلس نهم  بفرمایید؟
پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و بانوان کشور در مورد مسایل مربوط به زنان و خانواده و پیگیری در جهت تحقق ، نظارت ، تصویب بر قوانین مربوط به ویژه ماده 23 برنامه پنجم توسعه و تبیین جایگاه زنان در اسلام با استفاده از ظرفیت همایشها و اجلاسهای بین المللی و داخلی و ملاقاتهای و تلاش در جهت تبیین جایگاه زنان در ایران و ارائه الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در موضوع زنان و خانواده برای بیداری اسلامی و تاثیر گذار و تعیین کننده، از اقدامات مهمی است که در صورت حضور در مجلس نهم پیگیری خواهم کرد  .

*شما در مجلس هشتم رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی  بودید ، درصورت حضور در مجلس نهم چه برنامه هایی برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه خواهید داشت؟
از آنجایی که  ترویج فرهنگ قرآنی ضرورت دارد ادامه حضور فعال و تاثیر گذار و تعیین کننده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی از اهمیتی خاصی برخوردار است . همچنین تصویب بودجه های سالیانه و قوانین مورد نیاز با تاکید برتحقق مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه توسعه فرهنگ قرآنی لازم ضروری است. نظارت برحسن اجرای قوانین مصوب در خصوص فرهنگ قرآنی به ویژه دربرنامه پنجم توسعه برالزام دولت به تهیه راهبردی توسعه این فرهنگ  تا پایان سال دوم برنامه پنجم تاکید کرده است . همچنین نظارت بر طرحهای کلان قرآنی نظیر انس با قرآن کریم مورد نظر مقام معظم رهبری – تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی و تربیت نیروی متخصص پژوهشهای مربوطه واستخدام نیروهای قرانی در دستور کا قرار خواهد گرفت .

*برای سایر حوزه ها چه خواهید کرد؟
تلاش در جهت تصویب و نظارت برحسن انجام اصلاح ، تقویت ، توسعه استاندارد که به در خواست اینجانب با همکاری مرکز پژوهشها و با دعوت از مسوولین ،اساتید و متخصصان و با استفاده از تجربیات موفق دنیا انجام گرفته است . همچنین پیگیری در جهت هم افزایی و رفع مشکلات نخبگان و مخترعان و تلاش در جهت تجاری سازی اختراعات از طریق تداوم همکاری فراکسیون مخترعین با بسیج حقوقدانان و معاونت و ریاست و مرکز فناوری به عنوان حلقه ارتباطی نخبگان و مسوولین اجرای از دیگر اقدامات خواهد بود .

*به مباحث مربوط به نخبگان اشاره فرمودید ، عمده برنامه هایتان در این بخش در چه سازو کاری تعریف می شود؟
 نظارت و هدایت برحسن اجرای قانون حمایت از شرکتهای دانش بیان که بنده و بعضی از همکارهن محترم در جهت تکمیل و اصلاح آن ودرج دیدگاههای نخبگان و بهره گیری از قران مرکز پژوهشها قرآن نقش پر رنگ داشتیم و پیگیری امور دانشجویان خارج از کشور که اینجانب به عنوان  مسوول کمیته طراح پیگیری امور دانشجویان ایرانی در خارج از کشور با حکم رسمی مجلس  بودم را متعاقبا خواهم داشت . با برگزاری جلسات مستمر و همکاری با دفتر مقام معظم رهبری – سازمان فرهنگ و ارتباطات شورای عالی انقلاب ،فرمانداری در جهت رفع مشکلات تحصیلی ، مسائل دیگر با عنایت به تحریم های امنیتیو اخلاقی و فرهنگی – اشتغال و مهاجرت نخبگان و...پیوسته  با مسوولین و دانشجویان ورایزنان علمی در ارتباط بوده ام و خواهم بود .

* به عنوان عضو فراکسیون زنان مجلس، نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری و تداوم موج بیداری اسلامی در سرتاسر خاورمیانه را تبیین بفرمایید.
نقش زنان در انقلاب اسلامی برگرفته از همان نگاه قرآنی به زن است، نگاهی که همواره زنان را در کنار مردان و گاهی اوقات زمینه‌ساز موفقیت مردان دانسته است، ما می‌بینیم که در کنار همه پیامبران الهی زنانی تاثیرگزار و تاریخ‌ساز حضور دارند. به دنبال آن نیز در تاریخ اسلام، زنان هرکجا که احساس وظیفه و تکلیف کرده اند، پیروزمندانه و موثر وارد عرصه شده‌اند، مانند حادثه عاشورا که زنان بنی اسد در دفن شهدای کربلا سهیم بودند و جلوتر از مردان حضور داشتند، همین‌طور در پیام رسانی حضرت زینب (س)، حتی می‌توان از نقش پررنگ زنان در نهضت تنباکو گفت. در تشییع و تدفین حضرت امام رضا (ع) هم زنان نوغان بودند که پیش قدم شدند و مهریه‌ی خود را بخشیدند. در انقلاب اسلامی ما نیز چنین بود. حضرت امام (ره) فرمودند زنان ما دوش به دوش مردان و گاهی جلوتر از آنان در پیروزی انقلاب نقش داشتند. در هشت سال دفاع مقدس نیز به همین ترتیب بود. بسیاری از همسران، مادران و خواهرانی بودند که عزیزان خود را برای حضور در جبهه‌های تشویق می‌کردند، حتی پس از بازگشتنِ جنازه‌ی او یا بدن مجروحش، روحیه‌ی خود را حفظ کردند و همیشه شکر گزار خداوند بودند. حتی در شهدای اخیر در عرصه دانش و فناوری دیدیم که خانواده‌ی شهدا چگونه نقش آفرین بوده‌اند. در نهایت می‌بینیم که همین استقامت و پایداری همراه با بصیرت و ولایت‌مداری و اطاعت محض از ولایت مطلقه فقیه در حوادث و اتفاقات گوناگون، باعث شد که مردم کشورهای مختلف و به ویژه در کشورهای اسلامی درس بگیرند. چند سال قبل رهبر انقلاب فرمودند کشور ما باید الهام بخش باشد، امروز که شاهد میزبانی کشور ما برای جوانان بیداری اسلامی هستیم نتایج آن الهام بخشی را می‌بینیم. آنها می‌خواهند از جمهوری اسلامی ایران درس بگیرند و اقدامات موثر و مفیدی که ایران اسلامی در زمینه بانوان داشته الگو برداری و بومی سازی کنند. در نشستی هم که بنده با بانوان جوان بیداری اسلامی سایر کشورها داشتم آنها بسیار علاقه نشان می‌دادند که ایران اسلامی را الگوی خود قرار دهند. نه تنها در عرصه‌ی زنان که در زمینه‌های مختلف الگوهای پیروزمندانه‌ی ما را در ساختارهای جدید کشور خودشان به کار گیرند. آنها می‌خواهند در قوانین مربوط به جامعه و خانواده تاثیر گذار باشند و از الگوهای موفق استفاده کنند.

* برنامه جریان انحرافی برای انتخابات مجلس نهم چیست؟

جریان انحرافی در نظر داشت که ۱۵۰ نماینده را به مجلس نهم وارد کند. در جریان دور کاری هم برخی از همین نمایندگان اصول گرا قصد داشتند که اقدامات صورت گرفته برای دولت و افرادی که شاخص آنها ولایت بود را زیرسؤال ببرند و آن را توجیه کنند. خود اصول گرایی هم طیف مختلفی دارد. افرادی از اصولگرایان هم با دید کارشناسی خود ممکن است با بی‌رحمی در برابر دولت قرار بگیرند و حتی اقدامات و عملکرد دولت را هم بد می‌‌دانند. در کنار آنها هم جریان‌های خاکستری یا اقلیت اگر قرار بگیرند می‌توانند تاثیرگذار باشند و البته عده‌ای از نمایندگان هم برای حضور در مجلس بعد، تحت تاثیر جریان انحرافی هستند. شناختن این افراد سخت است ولی مردم باید عملکرد آنها را بررسی کنند و از افراد آگاه به پشت صحنه بپرسند که نمایندگانی که برای دوره بعد پیش خرید شدند چه کسانی هستند. نماینده‌ای که هزینه کلان برای انتخابات کند و باید توضیح دهد که این بودجه را، به خصوص در شهرستان‌ها از کجا آورده است. کسی که با جریان‌های قدرت و ثروت پیوند می‌خورد و هزینه‌های خاصی انجام داده است و باید بدانند آنها نماینده مردم شهیدپرور نیستند.

* لطفا به کلمات ذیل پاسخ کوتاه بدهید

شهید محمدحسین افتخاری: از زبان مردم می‌گویم؛ الگوی همه خوبی‌ها، کسی که همه مستحبات را انجام می‌داد و همه مکروهات را ترک می‌کرد، نمونه‌ای از استقامت، ایثار و کمک به مردم بود تا آخرین لحظه‌ی شهادت.

شهید محمدعلی عامریان: الگوی اخلاق، کسی که در صورت و سیرت در زیباترین درجه قرار داشت، بسیار به بانوان احترام می‌گذاشتند.

مجلس ششم: مجلسی که بسیاری از دست آوردهای نظام را بر باد داد.

مجلس هفتم: مجلسی اصولگرا با رویکرد مردم.

مجلس هشتم: مجلسی قدرتمند که در سخت‌ترین شرایط، موضع‌گیری‌های بسیار خوبی داشت و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در عرصه بین الملل بسیار خوب عمل کرد.

زینب(س): الگوی همه ما هستند و من به عنوان همسر و فرزند شهید، استقامت ایشان برای ما الهام بخش بود و آن آگاهی که ایشان از طریق جریاناتی که دنبال کردند، الگوی ما هستند و نمی‌گذاریم حسین زمان تنها بماند و پیام شهدا را منتقل خواهیم کرد.

https://shoma-weekly.ir/dsqd3C