گفتگوی ویژه

ضرورت ارائه گزارش شفاف از عملکرد دستگاه‌ها برای بازنگری در بودجه‌ قرآنی

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز با تأکید بر ضرورت ارائه گزارش دستگاه‌ها و نهادها در مورد هزینه‌کرد بودجه قرآنی اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا بتوانیم بر اساس عملکرد آنها، یک بازنگری در بودجه سال‌های آینده داشته باشیم.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز با تأکید بر ضرورت ارائه گزارش دستگاه‌ها و نهادها در مورد هزینه‌کرد بودجه قرآنی اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا بتوانیم بر اساس عملکرد آنها، یک بازنگری در بودجه سال‌های آینده داشته باشیم.
لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به دیدار اعضای این فراکسیون با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: روز یکشنبه، اعضای فراکسیون دیداری با سیدمحمدحسینی داشتند که در این جلسه علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم‌مقام وزیر در امور قرآنی و حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد نیز حضور داشتند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه افزود: در این جلسه مسائل مربوط به قرآن و سیاست‌ها و اقدامات اجرایی وزارتخانه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نمایندگان نیز دیدگاه‌ها و انتظارات خود را در این مورد مطرح کردند که کلیدی‌ترین مطالبه اعضای فراکسیون این بود که باید فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی به نحوی گسترش پیدا کند که رفتار و آداب قرآنی در جامعه و آحاد مردم دیده شود.
ضرورت سامان‌دهی و هماهنگی برنامه‌های قرآنی، انسجام‌بخشی به برنامه‌های قرآنی، حمایت از تشکل‌های مردمی و تأکید بر شفاف‌سازی در نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از دیگر نکاتی بود که به گفته لاله افتخاری در این جلسه مطرح شد که وزیر و معاونانش در پاسخ به این مطالب توضیحاتی ارائه کردند.
وی اظهار کرد: مطالبات و دغدغه‌هایی را به عنوان رئیس فراکسیون مطرح کردم که از جمله آنها تأکید بر ارائه گزارش شفاف و کامل دستگاه‌ها در مورد بودجه‌های قرآنی بود تا بتوانیم بر اساس عملکرد آنها، یک بازنگری در بودجه سال‌های آینده داشته باشیم؛ از طرفی نیز نیاز به سامان‌دهی تشکل‌های قرآنی و ضرورت ارائه ساختارها و شاخص‌هایی در این زمینه است که در این جلسه مطرح شد.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در گزارشی از فراکسیون قرآن، عترت و نماز گفت: این فراکسیون اقداماتی در جهت هم‌گرایی در میان قرآنیان و ایجاد ساختار لازمی در این زمینه انجام داده بود که منجر به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی شد؛ همچنین از سال‌های گذشته کمیته پایش و نظارت بر حسن اجرای مصوبات این شورا ایجاد شده بود که تا کنون کار خود را به صورت مستمر ادامه داده است.
وی خاطرنشان کرد: در دیدار روز گذشته بر این امر تأکید شد که با توجه به ساختار شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تلاش در جهت تقویت و اقتدار بیشتر این شورا در جهت هم‌گرایی و استفاده از ظرفیت‌ها و اولویت‌ها به کار بگیرند.
افتخاری در مورد بحث‌های مربوط به بودجه قرآن سال 92 نیز گفت: با توجه به وقت محدودی که این جلسه داشت، وارد این بحث نشدیم و قرار شد در جلسه آینده فراکسیون و دیدار مجددی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی این وزارتخانه پس از تعطیلات مجلس خواهیم داشت، این موضوع بررسی شود.
این نماینده مجلس نهم در مورد سایر برنامه‌ها و دیدارهای فراکسیون قرآن، عترت و نماز نیز گفت: اعضای فراکسیون با استقبال از اینگونه جلسات درخواست کردند که دیدارهای دیگری با سایر مسئولان برگزار شود که با توجه به مصوبات این فراکسیون دیدارهایی در آینده با مسئولان دستگاه‌ها خواهیم داشت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از دیدار اعضای این فراکسیون با وزرای آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و درمان و رؤسای سازمان اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های مربوطه در آینده خبر داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزوده شدن بخش نماز به این فراکسیون اشاره کرد و گفت: از ابتدای کار این فراکسیون در مجلس نهم، طرحی مبنی بر افزوده شدن بخش نماز ارائه کردم که مورد تصویب اعضا قرار گرفت.
افتخاری افزود: بر همین اساس از کلیه دستگاه‌ها و نهادها خواسته شده است گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌هایی که در زمینه نماز انجام داده‌اند، به این فراکسیون ارائه دهند و اگر پیشنهادی در این زمینه دارند، مطرح کنند.

https://shoma-weekly.ir/fRNpOS