گفتگوی ویژه

صندوق های قرض الحسنه می تواند مشکلات بزرگی از نظام را حل کند

پول هایی که برای قرض الحسنه در اختیار بانک ها قرار گرفته شده، اگر در اختیار صندوق های قرض الحسنه شناخته شده قرار داده شود، خدمات بسیاری را می توانند ارائه دهند.
اشاره: این روزها که مشکلات اقتصادی بالا گرفته است و بانک ها و سیستم اقتصادی کشور، ناتوانی خود در تأمین نیازهای مردم را نشان داده اند، بیش از همیشه ضرورت توجه به صندوق های قرض الحسنه پررنگ تر شده است. در خبرها آمده بود که بیش از هفتاد درصد تسهیلات قرض الحسنه 4 بانک کشور، به کارکنان این بانک ها تعلق قرار گرفته است. این امر نشان دهنده آن است که بانک ها تکیه گاه مطمئنی برای اعطای وام های قرض الحسنه به مردم نیستند. خبرنگار هفته نامه شما، برای بررسی ظرفیت صندوق های قرض الحسنه در کشور و همچنین ضرورت توجه به آنها در شرایط کنونی جامعه، به سراغ سید اصغر رخ صفت؛ یکی از فعالان عرصه قرض الحسنه از دیرباز تا کنون رفته است و در همین زمینه گفتگویی را با وی انجام داده است. ماحصل گفتگو با عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی را پیش رو دارید.

چرا بانک های دولتی در اعطای خدمات قرض الحسنه به مردم موفق نبوده اند؟ اخیرا در خبرها آمده که بیش از هفتاد درصد تسهیلات قرض الحسنه 4 بانک کشور، به کارکنان این بانک ها تعلق قرار گرفته است. به نظر شما چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟

صندوق های قرض الحسنه مردمی هستند و برخلاف بانک ها دولتی نیستند. ما به بانک ها نمی توانیم بگوییم این کار را بکنید یا نکنید؛ چرا که دارای اختیار هستند و هر کاری هم دلشان بخواهد انجام می دهند. صندوق های قرض الحسنه، پولهایی را از مردم دریافت می کنند و بدون هیچ چشمداشتی، آن را به مصارف اصلی خود می رسانند و به محرومین و کسانی که نیاز دارند وام پرداخت می کنند. به عنوان مثال، خرج مواردی چون ازدواج، مسکن، درمان و مسائلی که مورد نیاز مردم است می شود. اینکه بانک ها تسهیلات قرض الحسنه را به کارمندان خودشان داده اند، ما دعا می کنیم که واقعاً به کارمندان خودشان داده باشند؛ ولی متأسفانه بانک ها آنقدر به این مسئله بی توجه هستند که گوششان به این حرف ها بدهکار نیست و توجهی به قرض الحسنه ندارند.

به طوری کلی نوع نگاه مدیران اقتصادی کشور به صندوق های قرض الحسنه را چگونه می بینید؟ آیا حمایت های لازم را از این صندوق ها بعمل می آورند؟

حدود پنجاه سال است که ما به همراه چند تن از دوستان، در مسجد لرزاده صندوق قرض الحسنه تأسیس کرده ایم. از روز اول تشکیل صندوق، مخالفت هایی با ما صورت گرفت. در زمان رژیم پهلوی که با اصل صندوق های قرض الحسنه مخالف بودند. بعد از انقلاب و جمهوری اسلامی نیز متأسفانه برخی از دولتمردان، یک تنه در مقابل صندوق های قرض الحسنه ایستادند؛ افرادی مثل آقای میرحسین موسوی و برخی های دیگر، با صندوق های قرض الحسنه مخالف بودند. میرحسین موسوی رسماً طی یک شب، تعداد 30 صندوق قرض الحسنه را در یکی از شهرها تعطیل کرد. ما مقاومت کردیم و صندوق ها را باز کردیم. علت مخالفت آنها با صندوق های قرض الحسنه هم این بود که اعتقاد داشتند که باید همه کارهای مملکت، دولتی باشد؛ مخصوصاً میرحسین موسوی که می خواست همه امور را کوپنی کند؛ حتی صندوق های قرض الحسنه را هم می خواست کپنی کند که الحمدلله موفق نشد. الان هم بانک های دولتی با صندوق های قرض الحسه همکاری نمی کنند و من نمی دانم صندوق های قرض الحسنه چه مزاحمتی برای بانک ها ایجاد کرده اند.

خداوند مرحوم سیدتقی خاموشی را که از اولین موسسان صندوق قرض الحسنه ما بود، رحمت کند. ایشان می گفت سر و کله محرومین در صندوق های قرض الحسنه پیدا می شود و افراد پولدار در بانک ها. الان هم داریم می بینیم دیگر؛ وام های کذایی که داده شد و برداشت های کذایی که صورت گرفت و... همه این ها از برنامه های بانک های دولتی است. باعث تأسف است که در جمهوری اسلامی با صندوق های قرض الحسنه سرسختانه مخالفت می شود و بانک ها نه تنها با این صندوق ها همکاری نمی کنند، بلکه کارشکنی هم می کنند. البته الحمدالله صندوق های قرض الحسنه در نظام جمهوری اسلامی خوب کار کرده اند و هم بازوی خوبی برای نظام بوده اند و هم در خدمت محرومین بوده و هستند.

صندوق های قرض الحسنه تا چه میزان می توانند در اقتصاد کشور اثرگذار باشند؟

به نظر من، پول هایی که برای قرض الحسنه در اختیار بانک ها قرار گرفته شده، اگر در اختیار صندوق های قرض الحسنه شناخته شده قرار داده شود، خدمات بسیاری را می توانند ارائه دهند. الان برخی از این مؤسسات قرض الحسنه با دولت هماهنگی هایی را انجام داده اند و تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی قرار گرفته اند. اگر به این صندوق ها کمک شود، می توانند مشکلات عظیمی را از نظام جمهوری اسلامی حل می کنند.

شما اکنون نیز فعالیت های مرتبط با قرض الحسنه را انجام می دهید؟

بله، بنده اکنون در صدوق امداد مشغول هستم و افتخار هم می کنم و تا نفس دارم، پای صندوق های قرض الحسنه ایستاده ام.

https://shoma-weekly.ir/X7H11U