گفتگوی ویژه

صنایع کوچک نیازمند توجه است؛ در صنایع بزرگ افراط کرده ایم

مدت‌ها است که به صنایع کوچک و متوسط توجه نمی‌شود و بیشتر نیروها و کمک‌ها صرف صنایع خیلی بزرگ و حتی صنایع سنگین می‌شود. در حالی که صنایع کوچک و متوسط ایجاد اشتغال می‌کنند، برای کشور ارزش افزوده زیادتری ایجاد می‌کنند.
امیر حسین زاده - «در حال حاضر چند هزار کارگاه و کارخانه‌ متوسط و کوچک در کشور هست، بنا بر آماری که به بنده دادند 60درصد از این‌ها دچار بیکاری و تعطیلی هستند، این خسارت است. آن چیزی که در متن جامعه اشتغال و تحرک ایجاد می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسط است.» این بخشی از کلام مقام معظم رهبری د رمورد صنایع کوچک است. با توجه به شعار سال جاری که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، و ویژگی اصلی آن که درون زا بودن است، به نظر می رسد حمایت از صنایع کوچک می تواند یکی از بهترین راه حل ها باشد. در گفتگو با علاء میر محمد صادقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

***

ارزیابی شما از نحوه توجه به صنایع کوچک در کشور ما چیست؟

مدت‌ها است که به صنایع کوچک و متوسط توجه نمی‌شود و بیشتر نیروها و کمک‌ها صرف صنایع خیلی بزرگ و حتی صنایع سنگین می‌شود. در حالی که صنایع کوچک و متوسط ایجاد اشتغال می‌کنند، برای کشور ارزش افزوده زیادتری ایجاد می‌کنند.

صنایع کوچک برای ما اشتغال‌زا است و مشکل بزرگی که ما داریم عدم اشتغال و همچنین رکودی که داریم، است. که صنایع کوچک و متوسط می‌تواند پاسخ گوی هر دو باشد و ایجاد اشتغال کند. علاوه بر این که صنایع کوچک را می‌شود در هر جا، در هر روستا، شهر و شهرستان ایجاد کرد و این که توقع و تقاضا و نیازی که صنایع کوچک دارند بسیار محدود است. دولت برای این که به صنایع کوچک و متوسط کمکی کند، باید عزمش را جزم نماید مثلا اگر وامی می‌خواهند مثل صنایع سنگین نیستند که ده‌ها میلیارد وام نیاز داشته باشند بلکه با وام‌های مختصر می‌توانند کارشان را رونق دهند و صنعت خود را بگردانند.

رونق صنایع کوچک چقدر به رونق اقتصادی کمک می‌کند؟

به نظر من بسیار مؤثر است و اقتصاد مقاومتی که امسال با این عنوان نام گذاری شده است، قسمت عمده آن با توسعه صنایع کوچک و متوسط ممکن می شود. بنابراین باید دولت توجه کند و با تشکل‌های صنفی که صنایع کوچک و متوسط عضو آنها هستند، ارتباط برقرار کند و نیازهای آنها را برطرف نماید و حتی اگر از جهت مالیاتی هم امکان داشته باشد که در یک محدوده تسهیلاتی قائل شوند و معافیت مالیاتی دهند، هم باعث می‌شود که کارشان رونق پیدا کند و هم این که به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

شما فرمودید که بیشتر در صنایع بزرگ سرمایه گذاری شده است، این کار درست بوده است؟

ما در بعضی از صنایع بزرگ افراط کرده ایم. مثلا صنعت سیمان بیش از نیاز کشورمان است حتی بیش از مقداری است که توان صادرات داریم و بیش از تقاضایی که برای صادرات سیمان است ما تولید داریم لذا بعضی از کارخانجات سیمان یا تمام آن یا قسمتی از کارخانه، تولیدشان را متوقف کرده اند و بعضی از صنایع دیگر هم به همین صورت درآمده اند. در حالی که صنایع کوچک به این صورت نیست و نیازهای جامعه خودمان را برطرف می‌کند به علاوه اشتغال زایی اینها هم زیاد است که الان ما مشکل عدم اشتغال و هم چنین مشکل رکود را داریم که ممکن است قسمتی از آن با همین صنایع کوچک و متوسط بر طرف شود.

چرا وقتی مطلب این مقدار روشن است، در این بخش سرمایه گذاری نمی‌شود؟

بیشتر همین توجه به صنایع بزرگ بوده است که ما را از توجه به صنایع کوچک و متوسط غافل کرده است و برای اینها تسهیلاتی در نظر نگرفته اند و هر کدام از اینها ترجیح دادند که در صنایع بزرگ سرمایه گذاری کنند یا سهام بخرند یا کارگاهشان را تعطیل کنند. حالا باید به این کار توجه شود، اگر با فرمایش مقام معظم رهبری یک تحولی در توجه به صنایع کوچک و متوسط شود، به نظر من در کار اقتصاد ما گشایشی ایجاد خواهد شد.

آیا این توجه که می‌فرمایید فقط باید از طرف دولت باشد؟ یا باید سازمان و نهاد دیگری هم مشارکت کند؟

هم اتاق بازرگانی و هم اتاق اصناف می‌توانند در این کار نقش داشته باشند و تشکل‌هایی که وجود دارند را تشویق کنند که نیازهای صنایع کوچک و متوسط را شناسایی کنند و در حدی که امکان دارد به آنها کمک کنند و نیازهای آنها را برطرف نمایند.

صنایع کوچک چقدر می‌توانند به صنایع بزرگ کمک کنند؟

صنایع کوچک می‌توانند بعضی نیازهای صنایع بزرگ را هم تأمین کنند و آنها را از واردات بی نیاز کنند. مثلا اگر همین قطعه سازها خوب کار کنند و توانش را داشته باشند که فعال شوند، می‌توانند نیاز صنایع اتومبیل سازی ما را برطرف کنند و آنها نیازی نداشته باشند که حتما برای ساخت اتومبیل از خارج قطعات خریداری کنند و ارز مملکت را آنجا صرف کنند.

https://shoma-weekly.ir/QBm3DC