گفتگوی ویژه

شکست دشمن در کردستان ایران حاصل پیوند ناگسستنی امت و امامت است

اینکه تروریست ها نتوانسته اند آنگونه که در عراق و سوریه یارگیری کرده اند، در ایران اسلامی هم چنین اقدامی را انجام دهند، در درجه اول به بیداری و هوشیاری مردم برمی گردد و در درجه دوم به پیوند ناگسستنی بین امت و امامت؛ یعنی ولایت فقیه مرتبط می شود
هفته گذشته، حمله تروریستی به خودروی حامل نماینده اسلام غرب در استان کرمانشاه که منجر به شهادت دو تن شد، خبرساز شد. پیرامون این اتفاق سؤالات و ابهاماتی وجود دارد که خبرنگار هفته نامه «شما» را بر آن داشت تا گفتگویی را با محمد کرمی راد؛ دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان کرمانشاه و عضو شورای مرکزی این حزب ترتیب دهد و تحلیل وی را در این خصوص جویا شود. متن این گفتگو را پیش رو دارید.

تحلیل شما از حمله تروریستی که در منطقه دالاهو کرمانشاه رخ داد چیست؟

این حادثه، یک اتفاق نادری بود که به قول آقای فلاحت پیشه، تا کنون در آن منطقه سابقه نداشته است. حتی مسئولین هم به شکل غیرمسلح به آن منطقه تردد می کردند و با این حال، جای سؤال وجود دارد که چرا این حادثه رخ داده است. با توجه به اینکه زمان سفر رئیس جمهور به این استان نزدیک است و برخی ها در این خصوص نگرانی هایی دارند باید گفت که هیچ مشکل خاصی وجود ندارد. تا کنون هم هیج گروهک ضدانقلابی از جمله پژاک این حمله را به عهده نگرفته و آقای استاندار هم در مؤید این مطلب، اشاره ای داشتند. از طرف مجلس هم جناب آقای بروجردی زحمت کشیدند و هم در تشییع جنازه شهید شرکت کردند و هم در دالاهو سخنرانی خیلی خوبی را ایراد کردند. به هر حال شاید در این منطقه به لحاظ قومی و طایفه ای مسائلی وجود داشته باشد، اما اینکه بخواهیم بگوییم که در آن منطقه ضد انقلاب یا پژاک حضور دارند، بنده به شخصه بعید می دانم. حالا ممکن است به شکل تصادفی گذرشان به آن منطقه افتاده باشد و تصمیم به ترور کوری گرفته باشند؛ این امر بعیدی نیست؛ اما به طور کلی ضد انقلاب امکان جولان دادن در آن منطقه را ندارد و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ما بایستی با توجه به اشرافی که دارند، ان شاءالله در آینده ای نزدیک ابعاد این ماجرا را روشن کنند و همه متوجه بشوند که حقیقت قضایا از چه قرار بوده است.

یکی از افرادی که در این حادثه شهید شد، آقای حجت نیک عزم بود که خودش رزمنده بود و پدرش نیز از جانبازان است که یک پای خود را در دفاع مقدس از دست داده است. ایشان جوانی دلسوز، متدین و متعهد بودند و شهید شدن ایشان مایه تأسف فراوان شد. شهید دوم هم آقای کرمی بودند که راننده آقای اکبری فرماندار محترم دالاهو بودند. به هر حال در استان ما سابقه نداشته است که چنین حرکتی برای نماینده ها در هیچ کدام از حوزه های انتخابی رخ بدهد. فعلاً هم هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفته است و ضاربان خودروی خود را نیز قبل از فرار، به آتش کشیده اند و طوری گریخته اند که هیچ مدرک و اثری از خود بر جای نگذارند.

به نظر شما آیا این اقدام، با تحرکات داعش برای کشاندن ناامنی به درون مرزهای کشور ما ارتباطی دارد؟

بنده با ضرس قاطع می گویم که این قضیه هیچ ربطی به داعش ندارد و با قاطعیت اعلام می کنم که مردم ما باید مطمئن باشند که ضد انقلاب، داعش و پژاک هیچ جایگاهی در آن منطقه ندارند. مردم دالاهو، مردمی شرافتمند هستند و از داعش نفرت به دل دارند و از آنها زخم خورده اند. اولین حرکت ضد انسانی و ضدبشری که داعشی ها در منطقه کردستان عراق انجام دادند، علیه ایزدی ها بود و اولین گروهی هم که اعتراض خود را اعلام کردند، همین مردم اهل حق منطقه دالاهو بودند. ضمن اینکه در آن منطقه خب طبیعتاً هم برادران اهل حق حضور دارند و هم برادران شیعه و اهل سنت؛ و سالیان سال با هم زندگی کرده اند و کینه داعش و ضد انقلاب بیشتر از همه در دل برادران منطقه دالاهو و کرند غرب وجود دارد. با این حساب می توان گفت که این اقدام، کار داعش نبوده است. به مصلحت هم نیست که این مسائل را به ضد انقلاب و داعش ربط بدهیم و فضا رو ملتهب کنیم. اتفای رخ داده و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی؛ بخصوص سپاه که در آن منطقه از قبل از دوران دفاع مقدس تا به حال زحمت بسیار فراوانی متحمل شده است پیگیر موضوع هستند. مردم اینجا خودشان بسیجی هستند، پایگاه بسیج و پاسدار دارند و مطمئناً به زودی روشن خواهند کرد که اصل قضیه از چه قرار بوده است.

ارتباطات مردم این منطقه با سایر مردمان استان کردستان چگونه است؟

همه مردم استان کرمانشاه کرد هستند. بخشی از آنان لک زبان، بخشی از طوایف کرد همچون کلهر، زنگنه، سنجابی و گوران تشکیل شده است و یک بخش هم به اورامانات و برادران اهل سنت اختصاص دارد و شاید بیش از هزاران قرن است که همه اینها دارند با هم زندگی می کنند. چه اهل حق، چه اهل سنت و چه شیعه، سالها در این منطقه برادرانه با هم زندگی کرده اند و ید واحده بوده اند، دستشان در دست هم بوده است و تبادل نسبی و سببی داشته اند؛ دختر به هم داده اند و از یکدیگر داماد گرفته اند و هیچ گروه و فرقه ای تا کنون نتوانسته کوچکترین اختلاف یا تفرقه ای را در بین آنان ایجاد کند؛ چرا که مردم منطقه هوشیار هستند و دشمن شناسی آنها کاملاً قوی است. همه مردم بخصوص مردم آن منطقه کرد هستند، مسئولین هم کرد هستند و چنانچه احیاناً چنین ذهنیتی از این حادثه وجود داشته باشد، ذهنیت درستی باشد. همانطور که عرض کردم تا کنون، چنین اتفاقاتی در این منطقه رخ نداده و مایه تعجب است. چه بسا این اتفاق، به موضوعاتی مربوط بشود که در آنیده بیشتر روشن شود که از کجا آب خورده است.

با توجه به اینکه دشمنان همواره تلاش زیادی برای کشاندن ناامنی به داخل مرزهای ایران انجام می دهند، به نظر شما چه عواملی باعث می شود که توطئه های آنان به نتیجه نرسد؟

اینکه تروریست ها نتوانسته اند آنگونه که در عراق و سوریه یارگیری کرده اند، در ایران اسلامی هم چنین اقدامی را انجام دهند، در درجه اول به بیداری و هوشیاری مردم برمی گردد و در درجه دوم به پیوند ناگسستنی بین امت و امامت؛ یعنی ولایت فقیه مرتبط می شود و از همه مهم تر، هوشیاری و آماده باش همه نیروهای مسلح که همیشه در بهترین شرایط قرار دارند و جان بر کف، آماده هستند تا هرگونه توطئه علیه کشور را در نطفه خفه کنند و این، از نعمت های الهی است که وحدت بین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی؛ هم وزارت اطلاعات، هم سپاه پاسداران هم نیروهای انتظامی و ارتش، خوشبختانه توانسته امنیت خوبی را در مرزها و مناطق مختلف بوجود بیاورد.

نکته مهم دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم این است که ما هرگاه کوتاه آمدیم و موضع خودمان را منوط به عکس العمل غربی ها کردیم، آنها گستاخ تر شدند؛ چنانچه در زمان ریاست جمهوری بوش دیدیم که ما را به عنوان محور شرارت قرار دادند. در عرصه نظامی اصطلاح معروفی وجود دارد که می گوید بهترین پدافند، آفند است. درست است که ما که در موضع دفاعی قرار داریم و همواره همین را اعلام می کنیم، ولی دست اندرکاران کشور، بویژه دستگاه سیاست خارجه ما نباید هیچگاه موضع آفندی و پیش برنده که در بطن استراتژی دفاعی ما قرار دارد را فراموش کنند.

https://shoma-weekly.ir/LNlTvP