گفتگوی ویژه

شوراهای شهر نیازمند نوگرایی در مدیریت هستند

فارسی نژاد با بیان اینکه نگاه فرسایشی در مدیریت شوراهای شهر در طول 7 سال گذشته ایجاد شده است گفت: به همین دلیل نوگرایی و روزآمدشدن نیاز اصلی شوراهای شهر در دوره آتی است.
سمیه عظیمی - حزب موتلفه برای شوراهای شهر برنامه هایی در دست اقدام دارد که برای بررسی این برنامه ها با امیر فارسی نژاد عضو شورای مرکزی حزب گفتگو کردیم.

•    برنامه حزب موتلفه برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در شهرستان ها چیست؟
حزب موتلفه و مجموعه جبهه پیروان برای ورود به شوراها نسبت به تجمیع نیروها، سلیقه ها و تخصص های مختلف اقدام کرده است.
ما سعی کردیم در کل کشور برای شوراهای اسلامی تخصص ها و تجربه های مورد نیاز هر شورا مبنی بر نیازهای بومی هر شهر و استان را احصا و به مردم ارائه کنیم. به عنوان مثال در استان اصفهان نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مطرح شده که بر اساس رویکرد و وظایف شوراها تخصص های مورد نیاز برای این استان مشخص می شود.
لذا ترکیب یک تیم کارآمد بر اساس تجربه و تخصص با محوریت نیازهای بومی مشخص و احتمالا در لیست نهایی قرار داده شده و بر همین اساس تبلیغات آنها شروع می شود.

•    این برنامه در شهر تهران هم اجرا خواهد شد؟
در تهران هم به همین گونه است؛ دراجتماع نظری که با جبهه پیروان به عمل آمده تخصص های مورد نیاز شهر تهران تعیین شده و تعداد زیادی از متخصصین و نامزدها معرفی شده اند.
جبهه پیروان متشکل از 17 تشکل است که در رایزنی که آقای بادامچیان با اعضای این تشکل ها داشته اند نیازهای شهر مشخص شده و طریقه رفع این نیازها توسط متخصصین مربوطه هم بررسی و غربالگری شده است.
پس از چندین مرحله بررسی و کنکاش، جبهه پیروان به یک لیست 31 نفره متخصص و باتجربه در حوزه های مختلف مدیریتی رسیده است.

•    به نظر شما راهکار حل مشکلات و اولویت سنجی شوراها چیست؟
می توان برای تعیین نیازها و اولویت های شوراها از منویات مقام معظم رهبری درباره بحث ریاست جمهوری بهره گرفت؛ ایشان بحث هایی را در رابطه با شناسایی نقاط ضعف و قوت داشته اند که می شود این مساله را بر مساله شوراها نیز تطبیق داد.
بنابراین استمرار نقاط قوت و پوشش خلاهایی که در سیستم مدیریت شوراهای شهر در سال های گذشته وجود دارد که 7 سال هم به طول انجامیده می تواند راهکار موثری برای ارزیابی و شناسایی نحوه مدیریت شوراها باشد.
قطعا اقدامات مثبتی صورت گرفته و حتما خلاهایی هم وجود دارد؛ استمرار نقاط قوت و رفع خلاهای موجود مساله ای بدیهی است.

•     و نیاز اصلی شهروندان تهرانی؟
مردم تهران به واسطه شرایط خاص این شهر به عنوان یک شهر بزرگ، مسائلی همچون ترافیک و ازدحام بی شماری دارد نیازمند آرامش هستند.
چهره مردم تهران، چهره ای شاد و باآرامش نیست، و لذا شورای شهر آینده تهران باید مهمترین اولویت خود را با توجه به شرایط و حاشیه هایی که تهران با آنها درگیر است، آرامش مردم قرار دهد که البته این مساله نیازمند برنامه ریزی جامع است.
مشکلات فرهنگی، مهاجرت های زیاد به تهران و ترافیک مسائلی است که آرامش شهروندان تهرانی را تحث تاثیر قرار داده است که باید در دوره های آینده این مساله مدنظر قرار گیرد.
شورای تهران از این منظر وظیفه مضاعفی را نسبت به شوراهای دیگر کشور به عهده دارد، چراکه تهرانی ها به خاطر سکونت در پایتخت و شرایط خاص آن دغدغه هایی دارند که شاید هیچکدام از شهروندان ایرانی با آنها درگیر نباشند.
مشکلات فرهنگی در تهران کم نیست، متاسفانه در دولت های نهم و دهم و در دوره اصلاحات، توجه به این مسائل بسیار ضعیف بوده است، به همین دلیل شوراها باید به این مسائل ورود پیدا کرده و خود را در حل آنها دخیل بدانند.

•    قطعا مسائلی وجود دارد که آرامش مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
چندشغله بودن تهرانی ها، آرامش شهروندان را تحث تاثیر قرار داده و باید جایگزین روحی و روانی آن برای شهروندان تدبیر شود تا مردم تهران فشار زندگی را تحمل کنند.

•    اگر قرار باشد برای کارآمدشدن مدیریت شوراها پیشنهادی داشته باشد چه مساله ای را مطرح می کنید؟
نوگرایی در مدیریت شوراهای شهر مساله ای است که بنده پیشنهاد می کنم؛ مجموعه ای که 7 سال به یک نگاه مدیریتی اداره شده دچار تکرار در مدیریت مسائل می شود.
با توجه به مسائلی که در شورای شهر پیش آمده و یک دوره 3 ساله هم ناخواسته به دوره قبلی 4 ساله نیز اضافه شد نگاه فرسایشی در مدیریت شورا ایجاد شد و به همین دلیل نوگرایی و روزآمدشدن نیاز اصلی شوراهای شهر در دوره آتی است.


https://shoma-weekly.ir/UHmCGV