گفتگوی ویژه

شهید مطهری اعدام انقلابی را راه نجات آن مقطع دانست

اکثر اعضای شورای مرکزی مؤتلفه، دروس حوزوی خوانده بودند، ولی به خاطر اینکه بعداً گفته نشود که چند نفر جوان نشسته اند و حکم قتل صادر کرده اند، از مرحوم آیت الله العظمی میلانی(رض) فتوای قتل حسنعلی منصور رادریافت کردند. بنابراین این اقدام به هیچ وجه خودسرانه نبوده است؛ این در حالی است که در یکی از جلسات، مرحوم شهید آیت الله مطهری(ره) فرمودند که تا چند تن از سران کشور از بین نروند، این کشور از این وضعیت نجات پیدا نمی کند.
اشاره: 26 خرداد سالروز شهادت شهدای مؤتلفه اسلامی است؛ شهدایی که با هدف امر به معروف و نهی از منکر، اقدام به ترور یکی از عناصر فاسد رژیم سفاک پهلوی کردند. از آنجایی که در دوران کنونی و شرایط فعلی کشور، مسئله امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی ضرورت بیشتری به خود گرفته است، خبرنگار هفته نامه «شما» گفتگویی را با ابوالفضل توکلی بینا؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ترتیب داده است. در این گفتگو مروری داشته ایم به اهداف و فلسفه اقدام شجاعانه شهدای مؤتلفه و فضایی که این حرکت انجام شد. همچنین در خصوص مصداق های اصلی امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی در شرایط کنونی کشور، سخن به میان آمده است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه حضرت امام(ره) یکی از فلسفه های تشکیل جمعیت های مؤتلفه اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر دانسته بودند، اکنون که در آستانه سالروز شهادت شهدای مؤتلفه قرار داریم، بفرمایید که حرکتی که این شهدا انجام دادند، چگونه در راستای امر به معروف و نهی از منکر قابل تفسیر است؟

حسنعلی منصور یک خائنی بود که کشور را در اختیار استکبار جهانی قرار داده بود؛ او از یک طرف لایحه کاپیتولاسیون را به مجلس برد و بدون سر و صدا به تصویب رساند و از طرفی دیگر به حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و به مراجع و روحانیت جسارت می کرد. حضرت امام دو بار توسط رژیمشاهنشاهی بازداشت شدند؛ یک بار در جریان 15 خرداد بود که با عملیات درخشان جمعیت های مؤتلفه همراه شد و منجر به هجرت علمای شهرهای بزرگ به تهران شد. رژیم قصد داشت که امام(ره) را اعدام کند که با هجرت علما به تهران، از این تصمیم خود پیشمان شدند. مرحله دوم همین مسئله کاپیتولاسین بود؛ در آن زمان بیشتر روحانیت مبارز و جوانان در زندان بودند و حدود پنجاه، شصت هزار مستشار آمریکایی در کشور وجود داشت و سه رکن اصلی کشور یعنی ارتش، آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه را در اختیار داشتند و آنجا را تبدیل به جزیره امن خود کرده بودند. زمانی که امام(ره) را به ترکیه تبعید کردند، فردای آن روز بود که ما در جمعیت های مؤتلفه، جلسه ای 18 ساعته از 6 صبح تا 12 شب برگزار کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که سه نفر مفسد فی الارض هستند؛ یکی شاه، یکی نصیری که مسئول سازمان اطلاعات و امنیت کشور بود و دیگری هم حسنعلی منصور. نهایتاً منجر به اعدام انقلابی حسنعلی منصور شد.

مجوزهای شرعی این حرکت و ترور حسنعلی منصور چگونه بدست آمده بود؟

ببینید؛ اکثر اعضای شورای مرکزی مؤتلفه، دروس حوزوی خوانده بودند، ولی به خاطر اینکه بعداً گفته نشود که چند نفر جوان نشسته اند و حکم قتل صادر کرده اند، از مرحوم آیت الله العظمی میلانی(رض) فتوای قتل حسنعلی منصور رادریافت کردند. بنابراین این اقدام به هیچ وجه خودسرانه نبوده است؛ این در حالی است که در یکی از جلسات، مرحوم شهید آیت الله مطهری(ره) فرمودند که تا چند تن از سران کشور از بین نروند، این کشور از این وضعیت نجات پیدا نمی کند.

همانطور که مستحضر هستید، امر به معروف و نهی از منکر جنبه های فردی و اجتماعی دارد. با توجه به اهمیت جنبه اجتماعی آن و نیز شرایط حساس کنونی کشور ما، به نظر شما مصداق های امر به معروف و نهی از منکر تشکیلاتی کدام ها هستند؟

مسئله امر به معروف و نهی از منکر یک امر واجب الهی است که همه باید آن را انجام دهند. مسئله اقتصاد مقاومتی را حضرت آقا چندین سال است که اعلام فرموده اند و مورد تأکید قرار داده اند، اما چون دولت به آن عمل نکرده است، امسال روی موضوع اقدام و عمل تأکید دارند و نامگذاری سال را بر این مبنا انجام داده اند. ما اگر فکر کنیم که استکبار جهانی دست از سر ما بر می دارد و کاری با ما نخواهد داشت هرگز اینگونه نخواهد شد. مسئله آنها با ما، مسئله هسته ای نیست؛ مسئله اسلام است. بنابراین ما اگر بخواهیم مسیر مقاومت را که در مقابل استکبار انتخاب کرده ایم ادامه بدهیم و بتوانیم از مظلومان دنیا حمایت کنیم بهترین راه، همین اقتصاد مقاومتی است. معنای اقتصاد مقاومتی هم این است که ما خودمان تولید کنیم و خودمان هم مصرف کنیم و نیز صادر کنیم؛ در آن صورت است که آمریکا و غرب هراندازه هم که بخواهند ما را تحریم کنند، کاری از پیش نخواهند برد. کشور ما دارای پتانسیل فوق العاده ای است و ما توان این را داریم که از لحاظ اقتصادی بتوانیم مستقل باشیم؛ بنابراین موضوع اقتصاد مقاومتی یک نوع امر به معروف اجتماعی محسوب می شود.

https://shoma-weekly.ir/CXxNlU