گفتگوی ویژه

شهید لاجوردی زندان را تبدیل به دانشگاه کرده بود

شهید لاجوردی، رفتار بسیار متین و حساب شده­ای از خود نشان می­داد. با زندانی­ها با رأفت برخورد می کرد. به نظر من، شهید لاجوردی زندان درست نکرده بود؛ بلکه دانشگاه درست کرده بود و به زندانی­ها درس می­داد. رفتار مناسب ایشان با زندانی­ها، اثرات خوبی هم بر روی آن­ها گذاشته بود. خلوص لاجوردی بسیار بالا بود و کارها را برای رضای خدا انجام می­داد.
از جمله شخصیت های پرآوازه انقلاب، شهید سید اسدالله لاجوردی؛ دادستان تهران در سالهای پس از انقلاب و رئیس اسبق سازمان امور زندان ها است. شخصیت وی، با ویژگی هایی چون صلابت و قاطعیت از یک طرف و رأفت و مهربانی از طرف دیگر، عجین شده است. از آنجایی که شخصیت های ممتاز انقلاب، همواره مورد تحریف قرار می گیرند، شهید لاجوردی نیز از این قاعده مستثنی نشد و طی سالهای گذشته همواره سعی شده که چهره غیرواقعی از این شخصیت انقلابی و خدوم ارائه شود. با توجه به فرا رسیدن سالروز شهادت ایشان(اول شهریور)، خبرنگار هفته نامه «شما» به سراغ یکی از دوستان شهید لاجوردی رفته است که به گفته خود، سابقه رفاقت بیش از 40 ساله با آن شهید بزرگوار دارد. آنچه پیش رو دارید، متن کامل گفتگو با سید اصغر رخ صفت؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی است.

به عنوان کسی که سابقه طولانی رفاقت با مرحوم شهید لاجوردی را دارید، ویزگی های برجسته آن شهید را در چه می­دانید؟

شهید لاجوردی، رفتار بسیار متین و حساب شده­ای از خود نشان می­داد. با زندانی­ها با رأفت برخورد می کرد. به نظر من، شهید لاجوردی زندان درست نکرده بود؛ بلکه دانشگاه درست کرده بود و به زندانی­ها درس می­داد. رفتار مناسب ایشان با زندانی­ها، اثرات خوبی هم بر روی آن­ها گذاشته بود. خلوص لاجوردی بسیار بالا بود و کارها را برای رضای خدا انجام می­داد.

برخورد شهید لاجوردی با منافقین چگونه بود و ایشان چه نقشی در مبارزه با این گروه خائن داشتند؟

شهید لاجوردی شناخت بسیار خوبی از منافقین داشت. خداوند مرحوم عسکر­اولادی را رحمت کند؛ ایشان می­گفتند که ما در شناخت منافقین، دو سال از آقای لاجوردی عقب­تر بودیم. به نظر بنده اگر لاجوردی نبود، ریشه منافقین در آن زمان کنده نمی­شد؛ زیرا نفاق آن­ها آنچنان بود که راه را بر همه مردم بسته بودند. ولی لاجوردی با همان درایت و شجاعت خودش و با رفتارهای خالصانه­ای که داشت، ریشه آن­ها را و متأسفانه به دست همین منافقین کوردل هم به شهادت رسید.

متأسفانه از طرف برخی افراد و جریانات سعی می­شود که چهره­ای غیر واقعی و خشن از آن مرحوم شهید به جامعه ارائه شود. چهره واقعی شهید لاجوردی چگونه چهره­ای بود؟

من از سال 42 با شهید لاجوردی مأنوس بودم و با هم رفت و آمد داشتیم. ایشان فرد بسیار حلیم و سلیم و متدینی بودند، ولی در ارتباط با منافقین اگر به مسئله ای می­رسیدند، به هیچ وجه مماشات نمی­کردند و به شدت با آن­ها مقابله می­کردند. در کنار این رفتار، ایشان رئوف بودند و چهره او، چهره­ای دوست داشتنی بود. برخی از سخنانی که در خصوص ایشان گفته می­شود اصلا درست نیست و چهره­ای که سعی می­شود از ایشان نمایش داده شود، واقعیت ندارد و بی انصافی است.

رفتار شهید لاجوردی با زندانی ها چگونه بود؟

شهید لاجوردی، مربی بسیار خوبی برای زندانی­ها بود. ایشان در بین زندانی­ها می­خوابید؛ هیچ فرد دیگری جرأت این کار را نداشت. ما و اطرافیان، به ایشان می­گفتیم که آقا این نوع روش شما با این افراد، درست نیست؛ این­ها منافق هستند؛ با شما خوب نیستند و شما را به شهادت می­رسانند. حضور در معابر عمومی نیز یکی دیگر از ویژگی­های ایشان بود. همه با اسکورت و ماشین ضدگلوله در معابر حاضر می­شدند، ولی شهید لاجوردی با دوچرخه ایاب و ذهاب می­کرد. در زندان هم با زندانی­ها بسیار رئوف بود و با آن­ها مدارا می­کرد و آنچه که خدایی بود عمل می کرد.

در خصوص سلوک مدیریتی شهید لاجوردی نیز اگر نکته­ای دارید بفرمایید

مدیریت آقای لاجوردی به نظر من باز نشده است. مسئولین و بزرگ­ترهای انقلاب و کسانی که در فعالیت­های سیاسی نقش داشتند، به روحیات و منش شهید لاجوردی غبطه می­خوردند. خلاصه اینکه شهید لاجوردی رحمه الله علیه شناخته نشد و پیچیده از دنیا رفت.

https://shoma-weekly.ir/gHrnVh