گفتگوی ویژه

شفاف سازی بانک مرکزی جلوی شکلگیری فساد را می گیرد

دولت به طور شفاف مشکلات بانکها را اعلام نمی کند در صورتی که حتی یک روز زودتر به مسائل بانکی در کشور بپردازد، می تواند به مبارزه با شکل گیری فساد در نظام بانکی اقدام کند.نه تنها بانک مرکزی بلکه همه بانکها با اعلام تراز واقعی و بازرسی هایی که از طریق بانک مرکزی بر بانک های کشور اعمال می شود به سمت شفاف سازی حرکت کنند.
با رسیدن به ماههای پایانی دولت، انتظار می رود، در مقام دفاع از عملکرد خود بر آید، در حالی که به آن میزان جواب بی سوال طی این سه سال تصدی دولت بر روی هم تلنبار شده است که افکار عمومی جامعه نا امید از دریافت پاسخ روشن از سوی دولت شده اند. از این رو با احمد کریمی اصفهانی، عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی در این خصوص به گفتگو نشستیم.

مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

*دلیل حذف مالیالت بر مجموعه درآمد و مالیات بر ثروت از اصلاحیه قانون جدید مالیاتهای مستقیم چیست؟ چرا دولت در حوزه مالیاتی شفاف سازی نمی کند؟

دولت مرتبا در خصوص شفاف سازی درآمدهای خود ادعاهای زیادی طرح نموده است و سوال این است با وجودی که دولت مدعی شفاف سازی است، چرا مالیالت بر مجموعه درآمد و مالیات بر ثروت را حذف می کند و این موضوع باعث عدم شفافیت خواهد شد، لذا باید دولت این شفافیت را انجام دهد. اشخاصی که از بهره و درآمد بیشتری در جامعه برخوردار هستند، به طور طبیعی موظفند در قبال خدماتی که کشور به آنها ارائه می دهد تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کننند، باید مالیات بیشتری پرداخت کنند.لذا به نظر می آید اقدام به حذف مالیالت بر مجموعه درآمد و مالیات بر ثروت کار ناشایستی است در حالی که باید این نوع مالیات اعمال می شد. هر چند که علت این اقدام دولت را نمی دانم و موافق با این اقدام نیستیم. باید از مجموعه فعالان اقتصادی مالیات دریافت شود در حالی که نباید تامین درآمدهای دولت از بخش مالیات بر دوش افراد کم درآمد قرار بگیرد که از حداقل های زندگی برخوردار هستند.

* کشور توان تامین دو سوم برنج مورد نیاز کشور را دارد. در حالی که شاهد واردات بی رویه برنج به کشور هستیم. چرا دولت این واردات را متوقف نمی کند؟

این موضوع تنها در مورد برنج صدق نمی کند در حالی که در تمام زمینه ها من جمله محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی، واردات بی رویه صورت می پذیرد در حالی که امکان این را دارا هستیم که در داخل کشور این محصولات را تولید کنیم و این واردات بی رویه بزرگترین لطمه به تولید کننده و کشاورز کشور خواهد زد و از طرف دیگر در رابطه با موضوع اقتصاد مقاومتی، زمانی در کشور می توانیم مقاوم باشیم که احتیاج به بیگانگان نداشته باشیم و مایوس کردن کشاورز یا تولید کننده داخلی او را از ادامه راه باز می دارد و دیگر دارای محصولاتی برای جایگزینی به جای واردات کشور نیستیم، اگر واردات محصولات کشاورزی، را جایگزین تولیدات داخلی کشور کردیم، دیگر شاهد بنایی هستیم که تخریب شده است و اگر بخواهیم مجددا با عادی سازی روند پیش به محصولات داخلی برگردیم، بسیار زمان بر است.لذا به نظر می رسد باید به این مسائل توجه خاص شود و حتی در قانون گذاری و قوه مقننه کشور رعایت این گونه موازین شود و شرایط اقتصادی را به شکلی باید آماده کرد کسانی که سود جو هستند و یا عواملی که از واردات بی رویه منتفع هستند، دستشان کوتاه شود.اشخاصی که در واردات برنج در مجموعه دولت دست دارند، واردات را انجام می دهند و مشکل برای کشاورز کشور ایجاد می کنند، طبیعی است که شخص نمی تواند از این موضوع جلوگیری کند بلکه باید قانون با نظارت بیش از حد از این پیشگیری کند.

*پس از برجام واردات کالاهای مصرفی از اروپا افزایش یافته است. دلیل این افزایش چیست؟ و آیا پای تجار خاصی در میان است؟

قبل از آنکه در این میان منافع عده خاصی تامین شود، باید گفت دولت چون می خواهد به این کشورها امتیاز بدهد تا در موضوع برجام خود را تثبیت کند اقدام به واردات از این کشورها می کند و مشکلی بر مشکلات دولت اضافه می نماید، در حالی که واردات بی رویه مشکلی را از کشور حل نمی کند. دشمن هر مقدار امتیاز بخاطر زیاده خواهی بگیرد، مجددا تقاضای امتیاز بیشتر دارد. لذا این موضوع از نظر سیاسی باید باوری در مسئولین کشور باشد که با لبخند دشمن نمی توانیم به حقوق خود دست پیدا کرده، بلکه باید بر استیفای حقوق خود پافشاری کنیم و با این کار سریع تر به حقوق خود دست پیدا می کنیم.

* شاهد واردات بی رویه کالا از کشورهای 5+1 هستیم. در حالی که با کاهش چشمگیر صادرات کالاهای غیر نفتی از کشور هستیم، و چرا در دولت پس از برجام حمایت از صادر کنندگان صورت نپذیرفت؟ آیا منفعت عده خاصی در میان است؟

حمایت از صادرات در کشور صورت نپذیرفته در حالی که بیشترین دغدغه در کشور موضوع اشتغال و این واردات بی رویه به طور دقیق ضربه زدن به اشتغال است. هر مقدار صادرات غیر نفتی و یا فرآوردهای نفتی کاهش یابد به همان نسبت، بیکاری افزایش می یابد. لذا دولت باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشد، دولت با اخذ مالیات می پندارد به درآمد رسیده است و در حالی که این نوع درآمد کسب کردن بدترین شکل است و چند برابر این درآمد برای کشور هزینه تحمیل می شود.

*شاهد آن هستیم طی تصدی سه سال دولت، ترازنامه بانک مرکزی اعلام نشد. دلیل آن چه می تواند باشد؟ و اثری که بر استقلال بانک مرکزی می گذارد به چه شکل است؟

نه تنها ترازنامه بانک مرکزی اعلام نشد بلکه به طور کلی یکی از معضلات مهم نظام کشور در آینده، بانک ها هستند. در حالی که اکثر بانکهای کشور دچار ورشکستگی شده اند و جز ضربه به اصل نظام ثمره دیگری در بر ندارند.دولت به طور شفاف مشکلات بانکها را اعلام نمی کند در صورتی که حتی یک روز زودتر به مسائل بانکی در کشور بپردازد، می تواند به مبارزه با شکل گیری فساد در نظام بانکی اقدام کند.نه تنها بانک مرکزی بلکه همه بانکها با اعلام تراز واقعی و بازرسی هایی که از طریق بانک مرکزی بر بانک های کشور اعمال می شود به سمت شفاف سازی حرکت کنند.

https://shoma-weekly.ir/ZwLTyV