گفتگوی ویژه

شرط تحقق اقتصاد مقاومتی تربیت نیروی انسانی توانمند است

ایران دارای استعدادهایی زیادی در نیروی انسانی خود برخوردار است و از این نیروی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی می توان بهره برد و به این شکل می شود اقتصاد مقاومتی را محقق کرد مشروط بر اینکه وابستگی کشور را به تولیدات خارجی کاهش دهیم.
مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با دانشجویان، اقتصاد مقاومتی را تنها راه مقاومت در برابر تکانه‌های گوناگون جهانی خواندند، به نظر می آید تاکید دوباره معظم له بر اقتصاد مقاومتی بجهت اهمیت دو چندان این موضوع در پیشرفت کشور و حفظ استقلال آن از دستبرد بیگانه است، از این رو با علاء میر محمد صادقی، عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی، به گفتگو نشستیم.

مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

*در دیدگاه مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی دارای چه مولفه هایی است؟ و حضرت چه مواردی را در کشور جزو ظرفیتهای تحقق اقتصاد مقاومتی بر می شمرند؟

کشور ایران برخوردار از منابع غنی است که می تواند نیازهای جامعه ایران را بر طرف کند. مشروط بر اینکه با پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشور، نهایت بهره برداری را از امکانات داخلی ببریم و چشم امیدی به دست و کمک خارجی نداشته باشیم. کشور ایران دارای منابع نفتی عظیمی است، در حالی که بسیاری از کشورها فاقد این نعمت الهی هستند و همچنین ایران دارای ذخایر معدنی غنی است، که هم به لحاظ کمیت از میزان بالایی برخوردار است و هم به لحاظ کیفیت از تنوع بالایی بهره می برد و این تنوع در کمتر کشوری دیده می شود . موضوعی که ظرفیت بهره برداری در جهت اقتصاد مقاومتی دارد، وجود ملتی عاقل و متدین است که دارای سابقه تاریخی عظیمی هستند و ایران با داشتن سوابق افتخار آمیز، دارای امکانات زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، در حالی که اکنون شاهد این هستیم که برخی مسئولین دستخوش و شیفته محصولات تولیدی روز دنیای غرب شده اند و از درون زا کردن اقتصاد داخلی غفلت کرده اند.

مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید بر توان داخلی کشور تکیه کنیم و از امکانات طبیعی و استعدادهای خدادادی کشور نهایت استفاده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی ببریم و مقاومت نیز به این معنا نیست که عجله به خرج دهیم تا هر چه در دنیا جدید تولید می شود، حتما آن را در داخل کشور تولید و مصرف کنیم در حالی که باید آن جنس خارجی را با مشابه داخلی اش تطبیق دهیم و تولید داخل کشور را به مصرف برسانیم، حتی به این قیمت که ممکن است کالای ایرانی نسبت به مشابه خارجی آن از درصد کمی کیفیت پایین تر بر خوردار باشد.

مقام معظم رهبری با بلند نظری همگان را توجه این امر می دهند که باید روی پای خود بیایستیم تا کشورهای مستکبر عالم با وضع تحریم نتوانند هر روز برای کشور مشکلی ایجاد کنند و امیدوارم مسئولین کشور با نیات و اشارات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی هماهنگ باشند، تا بتوانیم نظرات معظم له را پیاده کنیم.

آیا منابع نفتی صرفا برای صادرات کاربرد دارد و یا می توان از آن در کشور با فرآوری استفاده فزون تری برد و اصولا در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی از منابع نفتی چه استفاده ای می توان برد؟

در داخل کشور می توان از وجود پتروشیمی در جهت تدبیر منابع نفتی استفاده و بهره برد و محصولات آن را برای صادرات استفاده کرد و امیدمان به خارج کشور باید قطع شود و با توجه به برخورداری از منابع عظیم داخلی مثل سنگ آهن که با فرآوری بر روی آن می توان ایجاد ارزش افزوده کرد، نهایت استفاده را از این ظرفیتها ببریم و در این صورت کشور از نیاز به کشورهای دیگر که می خواهند ایران را با تحریم زیر سیطره خود ببرند، مستغنی می شود.

* آیا تربیت نیروی متخصص می تواند جزو مولفه های تحقق اقتصاد مقاومتی قرار گیرد؟

ایران دارای استعدادهایی زیادی در نیروی انسانی خود برخوردار است و از این نیروی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی می توان بهره برد و به این شکل می شود اقتصاد مقاومتی را محقق کرد مشروط بر اینکه وابستگی کشور را به تولیدات خارجی کاهش دهیم.

وجود نیروی انسانی شاخص مهم دست یابی به اقتصاد مقاومتی است، اگر دانشگاهها بر تربیت افراد کاردان و موثر در بخشهای اقتصادی، متمرکز شوند و تربیت کنند، در این صورت به اقتصاد مقاومتی که مورد نظر مقام معظم رهبری است، دست پیدا خواهیم کرد، فارغ التحصیلان دانشگاهی به میزان کمی در بازار و صنایع کشور، جذب می شوند، مگر اینکه افراد با کارآموزی و داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، امکان اشتغال برای افراد ایجاد شود و بتوانند در بعضی مشاغل سمت مدیریت را کسب کنند. و باید حتما در آموزش دانشجویان کشور تجدید نظر شود و به نحوی افراد آموزش ببینند که برای بازار کار آماده شوند.

*اعتماد به نفس داشتن، اعتقاد به اینکه می توانیم، پشت پا زدن به تولیدات بیگانه و خود باوری به چه میزان در دست یابی به اقتصاد مقاومتی می تواند موثر باشد؟

اگر فرمایش امام (ره) را مبنی بر اینکه ما می توانیم، در سر لوحه آموزشهای جوانان قرار دهیم و خود مسئولین نیز به این امر معتقد بشوند، موفق می شویم و این امر تاثیر زیادی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و همین جوانان در هشت سال دفاع مقدس به خوبی جنگ را اداره کردند و صدام حتی نتوانست یک متر از خاک کشور را تصرف کند، پس مشخص می شود ما می توانیم و در آن زمان انگیزه در حیطه ذهنی و دینی ایجاد شده بود.

باید در خانواده ها اقتصاد مقاومتی مسئله روز باشد، همه مردم کشور با یک عزم ملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند و تولید داخلی خود را مصرف کنیم و کیفیت تولیدات را به جایی برسانیم که امکان صادرات داشته باشند.

*آیا با تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور می توان مستقل از کشورهای دنیا عمل کرد و حرف خود را به کرسی نشاند؟ و اصولا ثمرات اقتصاد مقاومتی چیست؟و تاثیر آن تا چه حد می تواند باشد؟

در حال حاضر در دنیا جنگ نرم وجود دارد که برخواسته از اقتصاد است به مجرد آنکه کشوری در مخالفت با کشورهای سلطه گرا و ابر قدرتها اقدامی انجام دهد، آن کشور را مورد تحریم قرار می دهند در مضیقه اقتصادی می گذارند و اگر کشور مستغنی از تولیدات خارجی شود دیگر این کشورها نمی توانند، زور گویی کنند. دیگر حمله مستقیم به کشورها منسوخ شده است، ولی از طریق نیازهای اقتصادی آن کشور را در مضیقه می گذارند که مجبور به تسلیم شود.

https://shoma-weekly.ir/r26cMu