گفتگوی ویژه

شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نیازمند اصلاح قانون است

یازدهمین دوه ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا که قرار بود در خردادماه سال 96 برگزار شود، گویا به علت همزمانی با ماه مبارک رمضان، پیش از موعد مقرر برگزار می شود. وزارت کشور، روز 29 اردیبهشت 96 را به عنوان زمان پیشنهادی خود برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته است و اعلام کرده که در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، برای برگزاری انتخابات در روز 5 خرداد 96 آمادگی دارد.
موسم ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری که می شود، فرصت مناسبی دست می دهد تا افراد مختلف، با رنگ و لعاب های گوناگون خودی نشان بدهند و برای قرار گرفتن در جایگاه نخست اجرایی کشور! عرض اندام کنند. این در حالی است که برخی از آنها حداقل مدارج تحصیلی را هم طی نکرده اند! همین موضوع باعث شده است که وزارت کشور در ایام ثبت نام انخابات ریاست جمهوری تبدیل به محلی برای شکار سوژه های جذاب خبرنگاران و عکاسان شود. جالب اینکه؛ برخی از این افراد با صراحت، انگیزی خود از نامزدی را پیدا کردن شغل عنوان می کنند و می گویند چون بیکار هستیم آمده ایم تا رئیس جمهور شویم! اینکه در قانون اساسی، شرایط تخصصی خاصی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ذکر نشده است، موجب شده تا همواره شاهد لیست انبوهی از متقاضیان نامزدی ریاست جمهوری باشیم؛ به نحوی که در برخی دوره ها، شاهد بوده ایم که تعداد داوطلبان از مرز 1000 نفر هم عبور کرده است! به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی و کارشناسان، این موضوع از برخی جهات، موجب وهن انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد و در شأن انتخاباتی با این درجه اهمیت نیست. آنان همچنین معتقدند که این موضوع، چهره مناسبی از انتخابات ما به دنیا ارائه نخواهد کرد.

به موجب ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط ذیل باشند:

از رجال مذهبی، سیاسی- ایرانی الاصل- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران- مدیر و مدبر- دارای حسن سابقه و امانت و تقوا- مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

این موضوع، سالیان طولانی است که مورد بحث افراد و گروه های مختلف قرار می گیرد و پیرامون آن نظرات مختلفی ارائه شده؛ اما با این حال، همچنان شاهد هستیم که ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری کما فی السابق، با همان شرایط سابق انجام می شود.

خبرنگار هفته نامه شما، در همین خصوص به سراغ حسین انواری؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی - که سابقه چندین دوره عضویت در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات و نیز هیأت اجرایی انتخابات دارد- رفته است و نظر وی را در این خصوص جویا شده است.

وی با اشاره به روند ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: قانون منع خاصی را در خصوص نامزدهای ریاست جمهوری لحاظ نکرده است و هر کسی می تواند ثبت نام کند، شورای نگهبان ضوابطی دارد و بر اساس آن ضوابط، صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار می دهد؛ ازجمله اینکه باید از رجل سیاسی باشند و یک سری مشخصات دیگر. آنجاست است که کنترل صورت می گیرد و تشخیص داده می شود که فرد ثبت نام کننده، ویژگی های لازم را دارا است یا خیر.

انواری با بیان اینکه به نظر می رسد که ما در این خصوص نیاز به قانون داریم، تصریح کرد: کسی که می خواهد نامزد ریاست جمهوری بشود بالاخره باید از برخی ویژگی ها برخوردار باشد. شما اگر بخواهید در جایی مشغول به کار شوید، باید حداقل آگاهی را نسبت به آن کار داشته باشید. به عنوان مثال، اگر بخواهید شغل تراشکاری را انتخاب کنید، حتماً باید یه آزمون از شما بعمل آورده شود تا مشخص شود که آیا شما در این زمینه مهارتی دارید یا خیر. حال چگونه می شود که فردی بدون آگاهی از ابتداییات مدیریت و با تهی بودن در اندیشه و عمل، بخواهد در مقام ریاست جمهوری سکان دار نظام اسلامی باشد.

وی افزود: این امر معقولی نیست و باید برای آن، یکسری ضوابط قانونی در نظر گرفته شود و سپس در مرحله بعد نوبت به فیلتر شورای نگهبان برسد.

گفتنی است یازدهمین دوه ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا که قرار بود در خردادماه سال 96 برگزار شود، گویا به علت همزمانی با ماه مبارک رمضان، پیش از موعد مقرر برگزار می شود. وزارت کشور، روز 29 اردیبهشت 96 را به عنوان زمان پیشنهادی خود برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته است و اعلام کرده که در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، برای برگزاری انتخابات در روز 5 خرداد 96 آمادگی دارد.

از طرفی دیگر، هنوز برخی مباحث مربوط به قانون انتخابات وجود دارد که با نزدیک شدن به موسم انتخابات، باز هم شاهد آنها خواهیم بود. از جمله این مباحث، مربوط به محدودیت سنی برای داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری است. همچنین در خصوص قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نکات فراوانی بین کارشناسان رد و بدل می شود. به نظر می رسد که با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، هر چه زودتر تکلیف مباحث اینچنینی روشن شود و چنانچه نیازمند اصلاح قانون است، اقدامات لازم بعمل آید.

https://shoma-weekly.ir/7awlWB